Jag vill lyssna på först och främst lyssna på frekvenser från 10 kHz till 30 MHz. Jag äger idag en RSPDX från SDRPlay https://www.sdrplay.com/rspdx/ och en aktiv antenn av typen MLA-30 (billig magnetisk loop). Jag bor i lägenhet i stan och har idag antennen på uteplatsen ca 1 meter över mark. Det funkar faktiskt inte så dåligt men jag skulle gärna vilja placera utrustningen ute på landet i en bättre radiomiljö.
- Min favoritprogramvara är SDR Console.
- Jag kan ingenting om Linux.
- Jag har kompisar (icke amatörer) som bor på landet. Ska jag be om att få "inkräkta" på deras mark så vill jag vara så diskret som möjligt. Låna el men inte Wifi tänker jag...
Med ovanstående förutsättningar, vad rekommenderas? Finns det färdiga lösningar för Raspberry Pi? Är en Miniwhip bättre i tyst radiomiljö än en MLA-30?
- Min favoritprogramvara är SDR Console.
- Jag kan ingenting om Linux.
- Jag har kompisar (icke amatörer) som bor på landet. Ska jag be om att få "inkräkta" på deras mark så vill jag vara så diskret som möjligt. Låna el men inte Wifi tänker jag...
Med ovanstående förutsättningar, vad rekommenderas? Finns det färdiga lösningar för Raspberry Pi? Är en Miniwhip bättre i tyst radiomiljö än en MLA-30?