Lyssna remote

SA6APZ

Well-Known Member
Jag vill lyssna på först och främst lyssna på frekvenser från 10 kHz till 30 MHz. Jag äger idag en RSPDX från SDRPlay https://www.sdrplay.com/rspdx/ och en aktiv antenn av typen MLA-30 (billig magnetisk loop). Jag bor i lägenhet i stan och har idag antennen på uteplatsen ca 1 meter över mark. Det funkar faktiskt inte dåligt men jag skulle gärna vilja placera utrustningen ute på landet i en bättre radiomiljö.

- Min favoritprogramvara är SDR Console.
- Jag kan ingenting om Linux.
- Jag har kompisar (icke amatörer) som bor på landet. Ska jag be om att få "inkräkta" på deras mark så vill jag vara så diskret som möjligt. Låna el men inte Wifi tänker jag...

Med ovanstående förutsättningar, vad rekommenderas? Finns det färdiga lösningar för Raspberry Pi? Är en Miniwhip bättre i tyst radiomiljö än en MLA-30?
 
Utan att göra anspråk på att vara till nån större hjälp:

Det såg ut på hemsidan som att SDR Console är Windows-endast och bara för x86 och x64 arkitektur.

Man behöver inte kunna nåt om Linux för att använda det i dagens läge. Jag vill påstå, att det är enklare och mindre påfrestande att installera och köra Linux Mint än vilken Windows-version som helst. Problematiken ligger i att vissa populära programvaror helt enkelt inte finns för Linux och att de som finns inte alltid har exakt samma funktionalitet som deras kusiner för Windows/Mac. Det finns en hel del Linuxprogram för amatörradio, dock.

P.S.
Man kan köra en liveupplaga av många Linuxdistributioner med ett bootbart USB-minne. Ingen påverkan på hårddisken men nästan alla funktioner tillgängliga. Om man är nyfiken är det idealiskt att testa med...
 
Du måste ha någon sorts internet förbindelse för din remote enhet. Att lifta på den anslutning som redan finns på platsen bör väl vara enklast! Varför vill du inte göra det?
 
Du måste ha någon sorts internet förbindelse för din remote enhet. Att lifta på den anslutning som redan finns på platsen bör väl vara enklast! Varför vill du inte göra det?
Nja, det förutsätter förmodligen ny router eller extra accesspunkt hos min tilltänkta (men ännu ej tillfrågade) "hyresvärd". Ström går säkert att hitta i nåt uthus, värre med wifi.
 
Man behöver inte kunna nåt om Linux för att använda det i dagens läge. Jag vill påstå, att det är enklare och mindre påfrestande att installera och köra Linux Mint än vilken Windows-version som helst.
Jag kör faktiskt Linux Mint på en laptop idag och så länge det, så att säga, är plug and play har jag inget emot det. Har även en Raspberry Pi som mediaspelare. Men så fort nånting krånglar blir det besvärligt. Googla, hitta en möjlig lösning, copy paste:a en lång rad kommandon, hoppas på det bästa och sen har man inte lärt sig någonting alls. :)
 
Jag kör faktiskt Linux Mint på en laptop idag och så länge det, så att säga, är plug and play har jag inget emot det. Har även en Raspberry Pi som mediaspelare. Men så fort nånting krånglar blir det besvärligt. Googla, hitta en möjlig lösning, copy paste:a en lång rad kommandon, hoppas på det bästa och sen har man inte lärt sig någonting alls. :)
Så kan det bli ibland, absolut. Fast även Windows krånglar ibland också, och då får man väl i princip samma "hjälp"... :rolleyes:

När det gäller remotekörning undrar jag vilka krav på datahastighet som kan uppstå? WiFi är ibland en flaskhals och att få in en egen fiber lär kanske kunna bli lite kostsamt. Om det är fråga om bekanta som du har god kontakt med, skulle det kanske gå att "deala" lite, erbjud anskaffning av en passande, modern router mot att du får nyttja ett av LANuttagen på nåt vettigt sätt, i bästa fall kanske det går att dra ethernetkabel till apparaten i fråga.
 
Last edited:
Jättekul att någon funderar kring remote , men om de bara är lyssning varför inte websdr ?
gratis och all teknisk mumbojumbo fixad ;P
 
Jättekul att någon funderar kring remote , men om de bara är lyssning varför inte websdr ?
gratis och all teknisk mumbojumbo fixad ;P
Det har sin tjusning det också men då är man begränsad till att använda någon annans radio någon annanstans i världen. Och vill jag höra lokal SM6-trafik så duger det inte med en mottagare i Twente eller Mora. Sen är webbgränssnitten inte alltid de bästa... Och sist men inte minst, den tekniska biten. Vi är ju radioamatörer, det är kul att fippla med antenner och apparater.
 
Det har sin tjusning det också men då är man begränsad till att använda någon annans radio någon annanstans i världen. Och vill jag höra lokal SM6-trafik så duger det inte med en mottagare i Twente eller Mora. Sen är webbgränssnitten inte alltid de bästa... Och sist men inte minst, den tekniska biten. Vi är ju radioamatörer, det är kul att fippla med antenner och apparater.
http://rx.linkfanel.net/ borde täcka ditt behov med råge .....
 
SDR-Console funkar ju som både client och server. Som server räcker det med en enkel laptop. Dock så blir det mycket data att skyffla över med I resp Q. Några Mbit/s får man räkna med för även den smalaste bandbredden. 10 MHz drar runt 100 MBit/s om jag minns rätt. Så du behöver en bra lina om det skall funka. Jag har testat och det funkar med en RSPdx även om jag tycker det funkar sisådär med SDR consoles manövrering av SDR:en. Gainregleringen bla är knepig. Men det är ju bara att sätta upp o prova.

Annars skall väl SDRuno få stöd för remote så småningom. Jag bytte från SDRC faktiskt för den funkar mycket bättre. Inte så konstigt kanske när det är deras egen. "Plottrig" men efter ett tag funkar det faktiskt. Stabil också. Kan gå i dagar/veckor utan problem...

Skall du ha en strömsnål burk utan dator så skaffa en kiwiSDR. Den har tillräckligt bra Rx och bandbredden är låg då all processing görs lokalt. Endast ljud o vattenfall skickas över...Upp till 10 MHz är den lika bra som en RSPdx. Sen tappar den en del då brusfaktorn inte är så lysande. Men beror ju på vilket brus man har på QTH:t också...
 
Kör själv med en AirSpy och en liten Lenovo-dator som server. Det fungerar väl. Den sitter vid min remoteplats och styrs via Omnirig av min IC-7300.
 
Jag har en Pi4 med WFview (WFview.org) kopplad med USB kabel till en gammal IC-9100 som täcker 100 kHz - 1296 MHz och fjärrstyr med SMS-nätbrytare och och en klient i stan med WFview på en pi400 med headset och kan både lyssna och sända med anslutna antenner.
Lätt att ominstallera en standard image till Pi4, funkar med SSD disk. WFview är väldigt lätt att komma igång med och utvecklas snabbt.
Det vanliga problemet med fjärrstyrning är ju portar i routern osv..
För att få ett fint vattenfall krävs ju en rig som har sådant, typ IC-7300, iC-9700…
/ Tommy SM6NZB/SM6L
 
Back
Top