Lyssnar antenn

sa6aqp

Well-Known Member
Har inte hunnit få upp antenner på mitt nya ställe men tänkte i mitt stilla sinne att en lyssnarantenn skulle ju man kunna bygga.

Får tyvärr inte detta att funka hur jag än gör.
Troligen är det jag som gör fel.

Använder mig av ca 20 cm Koax och sedan ca 30m tråd.

Tycker att jag borde kunna höra något på detta.
Men inte då.

Någon som har tips???
 
vad betyder att "den inte fungerar" ?
t.ex stoppar man in ett gem i en mottagares antennuttag hör man ju mer än utan gem....

vilken frekvens lyssnar du på ?

varför behövs 20cm koax ?

tips: google.se knappa in "SWL antenna" i sökfältet
 
Jo visst hörs det mer med ett gem. Å jo jag hör. Men tyvärr är det bara bruset som hörs tydligare.
Koaxen använder jag mig av för att jag inte gillar att stoppa in lösa kablar i min rig.

Har testat 20 metersbandet och 40. Men inget
 
Vad är det för rig/rx, du har?

Vi behöver lite mer kött på benet för att kunna ge dig tips och råd!

Kan det vara fel på kontakten till den lilla koaxbiten ex mittledaren har släppt?

Eller kan det möjligen vara så att dämpsatsen för mottagaren är påslagen av misstag?
 
Last edited:
Husets konstruktion har stor betydelse.
Lägenheten mitt inne i huset?
Väggar med armeringsjärn?
Bry dej inte om hur det ser ut i rummet ett par timmar då du testar.
Tag en tråd på 10 meter.
Vad hör du på den?
Bara brus? Då kan det ju vara hög störningsnivå där du bor.
Det bästa är att försöka få ut tråden utomhus.
Du nämner 20 och 40 meter. Konditionerna är kanske inte så lysande just nu.
/Ingvar
 
Last edited:
Vad är det för rig/rx, du har?

Vi behöver lite mer kött på benet för att kunna ge dig tips och råd!

Kan det vara fel på kontakten till den lilla koaxbiten ex mittledaren har släppt?

Eller kan det möjligen vara så att dämpsatsen för mottagaren är påslagen av misstag?

Har kollat på det där med dämpsats den är avslagen.
Rigen är en FT-857 vet inte men har fått för mig att den har en "dämpning" om man inte har anslutit någåt till antenn ingång.

Tror att det kan vara en högstörnings nivå. Men det konstiga är att jag inte ens hör mågot på mellanvåg. Får exprimentera mer med detta.
Lite svårt bara när man har en 2 årig dotter som gärna vill vara med pappa och trixa och dra i kablar.
Hoppas att snön försvinner så man kan vandra upp till taket istället.
 
Husets konstruktion har stor betydelse.
Lägenheten mitt inne i huset?
Väggar med armeringsjärn?
Bry dej inte om hur det ser ut i rummet ett par timmar då du testar.
Tag en tråd på 10 meter.
Vad hör du på den?
Bara brus? Då kan det ju vara hög störningsnivå där du bor.
Det bästa är att försöka få ut tråden utomhus.
Du nämner 20 och 40 meter. Konditionerna är kanske inte så lysande just nu.
/Ingvar

Hej Ingvar.

Lägenheten ligger i utkant så det är fritt åt söder och öster.
Verkar vara mycket armeringsjärn i väggar. Lika så är det lite problem med radio motagning på fm på vanlig klockradio.
Det funkar däremot perfekt nu på 857an att lyssna på P3 med min kabel.
det jag får är brus åch en och annan tjutstörning men inget som skulle kunne innebära psk-31 eller rtty på 20 m ej heller något på kvällarna på 3.795 som brukar vara aktivt.
Ska prova med att dra ut tråden lite längre på balkongen men har en YL som inte är så glad i mitt exprimenterande.
Bara längtar tills dess att jag kan ta mig upp på taket och montera min vertikal så jag kan vara med och köra igen.
 
Har kollat på det där med dämpsats den är avslagen.
Rigen är en FT-857 vet inte men har fått för mig att den har en "dämpning" om man inte har anslutit någåt till antenn ingång.

Tror att det kan vara en högstörnings nivå. Men det konstiga är att jag inte ens hör mågot på mellanvåg. Får exprimentera mer med detta.
Lite svårt bara när man har en 2 årig dotter som gärna vill vara med pappa och trixa och dra i kablar.
Hoppas att snön försvinner så man kan vandra upp till taket istället.

Många tillverkare brukar fixa så att känsligheten med avsikt är sämre på mellanvågen. Om du inte har gjort detta, försök med en tråd från fönstret till närmaste träd, det kan ju bli avsevärt bättre jämfört med en trådstump inomhus, trots ev störningar.
 
Hmmmm, har själv en FT857.a, du har inte kopplat in antennen till VHF kontakten... där är ju två, en PL och en N-kontakt, PL-kontakten ska det ju vara till kortvågen... FM-radio lyssnar du på med N-utgången. Har du förresten mätt koaxen och kontakten så du inte har kortis?
 
Hmmmm, har själv en FT857.a, du har inte kopplat in antennen till VHF kontakten... där är ju två, en PL och en N-kontakt, PL-kontakten ska det ju vara till kortvågen... FM-radio lyssnar du på med N-utgången. Har du förresten mätt koaxen och kontakten så du inte har kortis?

P3 och den biten är ju tyst nä rjag inte har något i kontakten för vhf det vet jag. Testate mest för att se så det inte va fel på min lilla skarvkoax.

Har nu testat att bara skala kabeln och sticka in den i PL kontakten. Samma visa. Testade även då genom att ha en vän i telefon som sände på 20m. S8 och han bor knappt 1km från mig. Tror att fallet är att hela huset skärmar av för motagning. Min lilla stump av kabel som går utanför ligger bara knakse 1m ut på balkongen.
 
Ja, jag tänkte väl det, men jag var bara tvungen att fråga.... Tycker att du borde höra något, trots att det inte är de bästa konditionerna just nu, men när sändaren är bara en bit bort.... ... Visst kan byggnader skärma.... men inte så otroligt mycket.... Prova att ta riggen med över till kompisen vet jag , och testa mot hans rig... då vet du...
 
Får ställa en kanske dum fråga men frågar man inte så får man inga svar.

För mottagarantenn skall man då använda antenntuner ?

/Christer
 
Får ställa en kanske dum fråga men frågar man inte så får man inga svar.

För mottagarantenn skall man då använda antenntuner ?

/Christer

Nej, det behövs egentligen inte om man har en bra och effektiv antenn så gör en tuner knappt någon nytta för mottagning, i varjefall inte på kortvågen. Men däremot på sändarsidan där antenntunerns funktion egentligen är att "lura" sändaren att tro att den arbetar mot eller ser en nästan perfekt antenn, som har samma impedans som sändarens egen impedans på för att få bästa möjliga anpassning.

kanske lite knepigt att förklara i lekmannatermer ..

En tuner anpassar ju inte själva antennen, utan transformerar den impedans som antennen har vid sin matningspunkt exvis 500 ohm vid en viss frekvensområde till en impedans som sändaren kan hantera dvs runt 50 ohm, men det sker på bekostnad av lite förluster.

Om man har en liten antenn typ ett spröt eller en trådstump på några meter och vill lyssna på låga frekvenser (Mellanvåg, lägre delen av kortvågen så kan en tuner av rätt sort göra lite nytta, mest att höja signalstyrkan en aning men det lönar sig att satsa på en bra antenn istället.
 
Last edited:
Det är ju förhållandet mellan störningar och nyttosignal som avgör hur bra man hör. På kortvågen är alltid störningar och brus från omgivningen mycket starkare än mottagarens eget brus om man har en skapligt lång antenntråd. Därför behöver man inte bekymra sig om man har missanpassning. Man kan höra bra även om inte S-metern gör utslag.
Om bruset ökar när man ansluter antennen vet man att det yttre bruset överröstar mottagarens egenbrus.
 
Last edited:
Jag har lagt ner hela mitt projekt om detta nu. Blir inte direkt klok på det. Hoppas att vädret tillåter att Wimo antennen kommer på plats på taket i helgen. Är ju faktiskt mer intressant att sända än att lyssna för min del. Fats tro ratt det komme rbli mera exprimenterande i vår och sommar. Som det ser ut så ska jag enkelt kunna sätta upp en dipol för 40 och 80 meter på mitt qth.
 
Jag hoppas att du kommer på en lösning. Dock förstår jag inte hur du menar riktigt...:confused:

Det jag menar är att det är viktigare för mig att få upp min multibands antenn så att jag kan sända. Än att enbart sitta och lyssna.
Med multiantennen så kan jag ju göra båda delarna. :p
 
Back
Top