Lyssnarantenn på 80,40 och 20 meter

Jag skulle vilja ha ett tips på en skaplig lyssnarantenn på 80,40 och 20 meter.

Det är ca 12 meter mellan gavlarna på vinden, finns det någon som kan ge mej ett tips på en enkel horisontal eller en dipol som skulle passa enbart som lyssnarantenn på 80,40 och 20 meter på mitt lilla utrymme?


Jag har gjort en antenn med vanlig 25 meters tvåledad elkabel.

Den börjar i mitten med ett inverterat V 1,5 meter över golvet där båda benen är 5 meter och sedan ned vid golvet vid gavlen så går den 1,5 meter snett upp till under taknocken och sedan rakt ca 12 meter till andra gaveln och avslutas som vid andra gaveln alltså snett 1,5 meter ned till golvet och sedan andra benet 5 meter upp där jag började med ett inverterat V.
Vänstra benet är - och högra är + så den är väl en dipol som den är, eller?

Den går mycket bra på 20 meter och är i stort sett störningsfri och med starka och fina signalvärden.
Men vid 80 och 40 meter så är störningen cirka 5 till 8 S-enheter så det är därför jag skulle vilja ha ett tips på en enkel antenn med mindre störning på 80 och 40 meter.
Har en RF-choke skulle den försämra eller förbättra mottagningsegenskaperna på en lyssnarantenn?
Eller den behövs inte användas alls?
 
Last edited:
Jag skulle vilja ha ett tips på en skaplig lyssnarantenn på 80,40 och 20 meter.

Det är ca 12 meter mellan gavlarna på vinden, finns det någon som kan ge mej ett tips på en enkel horisontal eller en dipol som skulle passa enbart som lyssnarantenn på 80,40 och 20 meter på mitt lilla utrymme?


Jag har gjort en antenn med vanlig 25 meters tvåledad elkabel.

Den börjar i mitten med ett inverterat V 1,5 meter över golvet där båda benen är 5 meter och sedan ned vid golvet vid gavlen så går den 1,5 meter snett upp till under taknocken och sedan rakt ca 12 meter till andra gaveln och avslutas som vid andra gaveln alltså snett 1,5 meter ned till golvet och sedan andra benet 5 meter upp där jag började med ett inverterat V.
Vänstra benet är - och högra är + så den är väl en dipol som den är, eller?

Den går mycket bra på 20 meter och är i stort sett störningsfri och med starka och fina signalvärden.
Men vid 80 och 40 meter så är störningen cirka 5 till 8 S-enheter så det är därför jag skulle vilja ha ett tips på en enkel antenn med mindre störning på 80 och 40 meter.
Har en RF-choke skulle den försämra eller förbättra mottagningsegenskaperna på en lyssnarantenn?
Eller den behövs inte användas alls?
En antenn som jag reflekterat över att den skulle lämpa sig för vindsmontering är T2FD. En sådan antenn har sin lägsta gränsfrekvens där längden svarar mot 1/3 våglängd. Om Du har 12m att spänna ut den på, så blir längsta våglängden 36m, motsvarande 8,3 MHz. Men detta är den lägsta frekvensen där man får någorlunda impedansanpassning, alltså för sändning.
När det gäller mottagning har jag noterat att de fungerar bra ett gott stycke till. Sålunda går en T2FD dimensionerad för 3 MHz som nedre gränsfrekvens utmärkt som lyssningsantenn på mellanvåg, alltså ner till under 1 MHz.
Om Du söker på T2FD på nätet hittar du mycket att läsa om denna antenn.
Ex.vis T2FD, The Forgotten Antenna -- antenna special on hard-core-dx.com
I T2FD antennen ingår ett motstånd, för mottagning behöver man inte tänka på effekten, vid dimensionering, som man måste göra när det rör sig om sändning. Bredden på antennen, avståndet mellan de två trådarna, skall enligt Rothammels antennenhandbuch, vara en hundradels våglängd.
Så har man antennen dimensionerad för 36m som längsta våglängd, så blir bredden 0,36m. Du skrev om störningar och RF-choke. I T2FD ingår en balun för att åstadkomma impedanstransformering. Den behövs också för att åstadkomma balansering, och hindra att matarkabeln plockar upp störningar. Detta hjälper förståss inte om störningarna finns på vinden.
Du kan kolla detta med en batteridriven transistorradio med mellanvåg och ferritantenn. För att ytterligare förhindra att nedledningen plockar upp störningar kan man använda ferritkärnor, som man antingen trär på kabeln, eller lindar kabeln flera varv runt. Det var kanske detta du menade med RF-choke? Ferritmaterialet måste verka i rätt frekvensområde och ha lämpligt AL-värde, dvs ge tillräckligt stor induktans.
Ferritkärnan måste också vara tillräckligt fysiskt stor, för att man skall kunna få den på kabeln, ett eller flera varv.
En sådan anordning fungerar som strömbalun 1:1, dvs den är bra också om du har dipolantenner.
En annan möjlighet i stället för T2FD är att ansluta en dipolantenn till som är resonant på 80m på din matarkabel. Man kan alltså ha flera dipolantenner för olika frekvenser på samma matarkabel Jag har hittat att Roy, SM4FPD, som är aktiv i detta forum, beskriver hur man gör en dipol 2 x 8 m med förlängningsspolar som blir resonant på 80m. http://ham.srsab.se/Roy/Veckobrev_2011/ic-9100_slutet_augusti.pdf
Den kan du med några vikningar få in på din vind.
Lämpliga ferritkärnor finns att köpa på ELFA, eller ett företag som heter Corecom, han har inte hemsida, men kan hittas via Eniro.
Länken http://www.sdarc.net/wp-content/uploads/pdfs/Making_Baluns.pdf
beskriver hur man lindar baluner.
 
En antenn som jag reflekterat över att den skulle lämpa sig för vindsmontering är T2FD. ......
.
I artikeln på hardcore-dx använder man en 4:1 balun och ett motstånd.
How to feed a T2FD correctly -- antenna special on hard-core-dx.com
Om man inte vill eller kan bygga en balun själv, så finns det färdiga sådana att köpa. Ex.vis LDG RBA-1 Balun 1:4 på Limmared.nu.
Motståndet på 330 Ohm väljer man förslagsvis 2W metallfilmsmotstånd. Det kan vara bra att dela upp den på tre st. 110 Ohmsmotständ eftersom motstånd nära 100 Ohm sägs ha den rakaste frekvensgången.
När man monterar en sån här antenn på en vind, så finns det ofta träbjälkar och liknande som man kan använda sig av. Man kanske inte behöver använda spridare. Man kan också använda sig av lämpliga isolatorer avsedda för elstängsel för att fästa antennen.
 
T2FD
Jag tycker att det är trevligt när man rekommenderar en så bra antenn som T2FD.

Den har i tidigare trådar ansetts vara en "Dummyload" men det verkar som om andra har en annan uppfattning om denna föträffliga antenn.
 
T2FD
Jag tycker att det är trevligt när man rekommenderar en så bra antenn som T2FD.

Den har i tidigare trådar ansetts vara en "Dummyload" men det verkar som om andra har en annan uppfattning om denna föträffliga antenn.
Nu är det fråga om en antenn för lyssning. Och att få något som passar på flera band. Folk som har kortvågslyssning som hobby ger denna antenn goda betyg. Kolla på nätet. Tror du att de i amerikanska marinen som började med denna antenn var dumskallar?

En antenn inne på en vind blir nog aldrig en perfekt antenn, det finns mycket som kan absorbera radiovågorna. Men det är många gånger i livet man måste kompromissa.

Och jag har även föreslagit en annan lösning, om man nu inte tror på T2FD.
 
T2FD
Jag tycker att det är trevligt när man rekommenderar en så bra antenn som T2FD.

Den har i tidigare trådar ansetts vara en "Dummyload" men det verkar som om andra har en annan uppfattning om denna föträffliga antenn.

Jag har varit nyfiken på att prova en, jag är medveten om att den är några dB sämre än en monobandsdipol, ÅAS rapporterar väldigt många att bruset ändå upplevs dämpas mera (mindre känslig för lokala qrm och statisk elektricitet?) så att nyttosignalen ändå upplevs ha bättre läsbarhet.

Men jag tycker dom är för dyra och jag har inte lyckats hitta motstånd att bygga själv av.
Dessutom finns en uppsjö av olika ideer på baluner och värden på motstånden och alla anser att just dom har rätt..

Det finns en till salu på dxradio.
 
jag har inte lyckats hitta motstånd att bygga själv av.
Dessutom finns en uppsjö av olika ideer på baluner och värden på motstånden och alla anser att just dom har rätt..

Om det ska vara en lyssnarantenn är det väl inte så kritiskt med motståndet.
Ett litet låginduktivt motstånd är inte svårt att hitta.

Har dessutom sett att man paralellkopplar vanliga massamotstånd för att få nödvändig effekttålighet för TX.

/Micke
 
T2FD är trevlig om än inte så effektiv, som flera redan varit inne på. Inverteras den lite grand så går den ofta att köra också på 160mb.
På kommersiella antenner är balansmotståndet tillverkat av många mindre resistanser.
Jag har haft flera stycken genom åren. Den senaste har jag kvar. Den blev aldrig färdig. Jag fick tag på ett massamotstånd som jag monterade på en plåt för kylningens skull. Tanken vara att antennen skulle kunna matas med ett slutsteg på 1kW. Det enda som är kvar att göra är 1:9-transformatorn.
Om någon är intresserad av att ta över mitt avlagda projekt så är jag glad att låta det gå vidare. Massamotståndet kostade massa pengar förstås. Det är väl den egentliga orsaken till att man sällsynt ser en T2FD som klarar mycket mer än 100W.
Hör av sig den som kan vara intresserad!
- Bengt
 
Om det ska vara en lyssnarantenn är det väl inte så kritiskt med motståndet.
Ett litet låginduktivt motstånd är inte svårt att hitta.

Har dessutom sett att man paralellkopplar vanliga massamotstånd för att få nödvändig effekttålighet för TX.

/Micke

Ja, jag glömde ju att skriva att i mitt fall ska det sändas på den också,

Inga monstereffekter men dom rekomenderar ju att ta till ett motstånd som tål 25% av max effekten och redan ett 25w induktionsfritt är ju svårhittat.

3x10W kan nog gå att hitta och blir ju inte allt för klumpigt.
 
Alla antenner som inte är en avstämd dipol för den frekvens du skall använda är en kompromiss :cool:

Om du skall använda den på flera olika frekvenser så måste du kompromissa med något som avviker från den avstämda antennen.

En bredbandsantenn är ingen dålig kompromiss men du kan inte jämföra den med en dipol, men du kanske har stor nytta av den ändå och en T2FD har fördelen att den 'äter upp' mycket av QRN störningarna och då kan du höra dom svaga signalerna bättre.

Sändningen är ett annat kapitel men om du inte kan höra din motstation så är ett QSO ändå inte möjligt att genomföra även om du kör en kilowatt.
 

Se där, jag hade ju kollat elfa, men jag hade väl rattat bort mig i filtreringen av träffar på den sidan och angett för många sökparametrar.

"Induktionslågt" är det samma sak som "induktionsfritt" (helt induktionsfria blir dom väl aldrig)?

Jag sysslar ju inte med elektronik så jag har ingen koll på terminologin.

Att det sedan var onödigt kraftigt gör kanske inget annat än att det blir lite dyrare.
 
För en T2FD avsedd för lyssning räcker väl ett 1 W metallfilmsmotstånd väl och sådana finns ju.
Skall du sända senare köper du 100 st sådana.

Som vanligt klagas det på bredbandsantenner, de är så skitdåliga. Vi har i denna tråd kommentarer som:
Några dB sämre, T2FD trevlig men inte så effektiv, en komporomiss. Därmed skall man inte ens försöka prova den, ens för lyssning.
Se tråden där jag försökte få fram metoder att verifiera antennen.
Dvs med vetenskap mäta upp hur dålig min antenn verkligen är. Det blev dåligt med fakta i den tråden.

En dipol, och T2FD är en sådan, oavsett om den är vikt, innehåller motstånd och balun etc är ganska symmetrisk och strålning och mottagning på koaxialkabeln är liten. Det har betydelse för hur mycket störningar man får. Dvs man ser till så att inte elnätet och jord är en del av antennen.
Att tvinga in en dipol på vinden kan dock förstöra symmetrin.

Men vad är alternativen? Om man har dåliga möjligheter till HF-antenner?
Flytta kanske?
Annan hobby?

Förr fanns det aktiva antenner för mottagning.
Många byggde sådana.
Mycket väl balanserade aktiva antenner kunde vara riktigt bra. Som Datong AD-370.
Ingen tillverkar sådant idag.

de
FPD
 
"Induktionslågt" är det samma sak som "induktionsfritt" (helt induktionsfria blir dom väl aldrig)?

Finns från 25W-140W och dessa motstånd kan betraktas som helt induktansfria och kan användas upp till 100MHz utan problem.

Passar väldigt bra att göra konstlaster av t.ex.

"Induktionslågt" är ELFA´s påhitt. Läs databladet, där finns nyttig info.

/Micke
 
T2FD
Jag tycker att det är trevligt när man rekommenderar en så bra antenn som T2FD.

Den har i tidigare trådar ansetts vara en "Dummyload" men det verkar som om andra har en annan uppfattning om denna föträffliga antenn.
Om frågeställaren som startade denna tråd hade uppgivit att han hade obegränsat utrymme och resurser, så kanske jag hade föreslagit någon av antennerna på denna hemsida:
Radio Antenna Engineering - Construction of High-frequency Antennas
exempelvis den på FIG. 3.121.
 
T2FD för sändning

Jag har varit nyfiken på att prova en, jag är medveten om att den är några dB sämre än en monobandsdipol, ÅAS rapporterar väldigt många att bruset ändå upplevs dämpas mera (mindre känslig för lokala qrm och statisk elektricitet?) så att nyttosignalen ändå upplevs ha bättre läsbarhet.

Men jag tycker dom är för dyra och jag har inte lyckats hitta motstånd att bygga själv av.
Dessutom finns en uppsjö av olika ideer på baluner och värden på motstånden och alla anser att just dom har rätt..

Det finns en till salu på dxradio.
Jag har labbat och byggt T2FD antenner sedan 1980-talet. Framförallt för användning inom FRO. Jag har också haft med en artikel om detta i FRO-nytt någon gång på 1990-talet. Riktigt bra blev det inte förrän jag kom på att göra en balun av Guanella-typ med tre stycken toroidkärnor typ Amidon T-200-2. Varje kärna lindas biflärt med så många varv man får på utan att linda varven ovanpå varandra, ca 20-30 varv. I ena änden paralellkopplas alla lindningarna, och i andra änden seriekopplas de. Man får då en transformation 9:1. Jag har försökt hitta en lämplig bild på internet. Jag har hittat två sajter där man har bilder på Guanella-baluner 4:1 med två toroidkärnor. De kanske åskådliggör principen i alla fall. Man får klura ut hur det ser ut om man lägger till ytterligare en kärna.
Windom Antenna Home Page, and Handbook
Homebrew 4:1 Current Balun
Inspirationen till denna antenn fick jag från Rothammels antennenhandbuch, och jag har följt de uppgifter han ger där. Längden på antennen skall vara en tredjedel av våglängden för lägsta frekvensen. För 3,5 MHz blir det 28,6 m.
Bredden skall vara en hundradel av våglängden för lägsta frekvensen. För 3,5 MHz blir det 86 cm. Impedansen i matningspunkten 450 Ohm, och avslutninsmotsåndet 500 Ohm. Jag använde mig av 100 Ohms 2W metallfilmsmotstånd, som komponeras ihop genom parallell och seriekoppling så att man man får rätt resistans och tillräcklig effekttålighet Anledningen till att jag använder mig av 100-ohmsmotstånd är att de har bäst frekvensgång. Numera finns tydligen 3W metallfilmsmotstånd. Avslutningsmotståndet skall tåla minst en tredjedel av effekten man matar in i antennen.
Komponenterna till en sådan här antenn är inte billiga, kärnorna går på ca 100Kr styck plus moms på ELFA. På Corecom får man dem för 90 kr/st inklusive moms. Men det blir ändå bra mycket billigare än att köpa en färdig antenn.
 
Man kan prova en "Miniwhip" också, om det bara är lyssning det handlar om.
Den fungerar mycket bra och tar ingen plats.

Sök på "pa0rdt" och "Miniwhip"

Förslag på länk:
http://www.radiopassioni.it/pdf/pa0rdt-Mini-Whip.PDF
Ja, det kan också vara en bra idé. Eftersom antennen är liten, så kan man försöka placera den så fritt som möjligt, exempelvis uppe på taket ovanför vinden, eller såsom visas i artikeln.
 
Back
Top