Lyssning på långvåg

SM5DFF

Well-Known Member
Jag har under de senaste två veckorna lyssnat efter radioamatörer på 630 m-bandet men inte hört någon trafik. För att få en uppfattning om konditioner och räckvidd började jag notera de flygfyrar jag hörde på NDB-bandet 280-455 kHz. Listan omfattar 145 poster, dagtid går gränsen vid tio mil men jag har dessutom lyssnat kl. 20, 22 och 24. I Ryssland har jag hört Moskva, bland övriga DX har funnits Vitryssland, Ukraina, Österrike, Bulgarien, Bosnien, Italien, Frankrike, Skottland, Orkneyöarna och Shetlandsöarna. För identifieringen har jag nyttjat en lista (Navaids) hos https://ourairports.com som kan sparas som Excel-fil.

Jag har använt min IC-7400 där dämpsatsen på LF-banden är bortkopplad, SSB-läge med smal bandbredd har gått bäst. Antennen är en vertikal för 80 m-bandet med 19 m tråd i en tall, koaxialkabeln är drygt 100 m lång. Signalstyrkan ökade tiofalt då jag avstämde tråden med 1,1 mH seriespole i botten, den består av litztråd på en pappershylsa och kommer från en ferritantenn i en skrotad transistorradio. Spolen är tre cm lång och samma längd har ferritkärnan inuti så allt får rum i en liten plastpåse.

Vad har svenska NDB för e.r.p. och hur höga är deras master? En del utländska verkar ha satsat på hög effekt för lång räckvidd.

Lennart
 
Kul Lennart!
Jag har ju NKS och SKS här vid karlstad flygplats.
NKS på 341 kHz (879,7653959 m) Fyren ligger strax nordöst Kil. Apertin, och är brytpunkt vid inflygning till bana 21 Kstd.
Jag har letat efter fyren, men inte hittat den, skulle tro att det handlar om 10 - 15 m mast (masthöjden) och en liten kiosk med sändaren på 10 - 100 W.
SKS sänder på 330 kHz och sitter väster om Karlstad, ej heller den har jag lyckats se.
De sänder kontinuleringt dygnet runt trots att det numera inte finns någon trafik på flygplatsen.
Sändningslaget är AM med tonmudulerad Morse, långsam takt.
Så att lyssna på ett av sidbanden går bra om det är trångt på frekvensområdet.

Ofta kan man pejla med en transistorradio som har ferritstav. Dessa har ofta dålig riktverkan men det kan gå.

En tid för länge sen försökte jg köra på 137 kHz amatörband.
Jag använde min stegmatade dipol med stegen kortsluten och det blev en T-antenn med vertikal del på 15 - 20 m och en tophat på 80 meter tråd.
Trots det hördes inget.
Anpassningsenheten blev en variometer, c:a 400 mm i diamter och 400 mm lång spole, med vridbar innespole.
Ett helt paket RK1,5 gick åt.
Väl avstämd fick jag minst 30 dB mer sigbal och nu hörde jag europeriska signaler.
Avstämninge gav en sån där väldigt tydlig resonans, en peak som fick håren att resa sig, som det var förr.... snacka om preselektor.
På den tiden kördes Morse med CW.

Verkar som 137 kHz numera är dött till förmån för 472 - 479 kHz.
Man kör andra trafiksätt än Morse numera, och dator krävs. Möjligen kan man höra någon Morse ID då många sänder BEACON.

Annat var det när Motala långvåg var i farten 191 kHz det var tider det, slut på nostlagin.....

Som långvågsantenn kan nog en aktiv antenn funka, men jag har ej provat.



SM4FPD
 
Fyrarna försvinner efterhand, den i västra Norrköping (KN) har inte varit igång i år och Visby (OV) tystnade i augusti. En oidentifierad som sänder HIH på 337 kHz har jag på listan, den är svag dagtid men kan inte vara långt borta, möjligen på baltiska kusten.

En utländsk fyr som hörs kl. 20 kan vara borta två timmar senare då flera har tillkommit och kl. 24 kan även några av de senast tillkomna ha försvunnit medan nya har dykt upp. Vid norrsken hörs inte de längst upp i norra Skandinavien. Jag har inte varit tillräckligt nyfiken för att försaka nattsömnen på småtimmarna.

Lennart
 
Last edited:
Kul Lennart!
Jag har ju NKS och SKS här vid karlstad flygplats.
NKS på 341 kHz (879,7653959 m) Fyren ligger strax nordöst Kil. Apertin, och är brytpunkt vid inflygning till bana 21 Kstd.
Jag har letat efter fyren, men inte hittat den, skulle tro att det handlar om 10 - 15 m mast (masthöjden) och en liten kiosk med sändaren på 10 - 100 W.
SKS sänder på 330 kHz och sitter väster om Karlstad, ej heller den har jag lyckats se.
De sänder kontinuleringt dygnet runt trots att det numera inte finns någon trafik på flygplatsen.
Sändningslaget är AM med tonmudulerad Morse, långsam takt.
Så att lyssna på ett av sidbanden går bra om det är trångt på frekvensområdet.

Ofta kan man pejla med en transistorradio som har ferritstav. Dessa har ofta dålig riktverkan men det kan gå.

En tid för länge sen försökte jg köra på 137 kHz amatörband.
Jag använde min stegmatade dipol med stegen kortsluten och det blev en T-antenn med vertikal del på 15 - 20 m och en tophat på 80 meter tråd.
Trots det hördes inget.
Anpassningsenheten blev en variometer, c:a 400 mm i diamter och 400 mm lång spole, med vridbar innespole.
Ett helt paket RK1,5 gick åt.
Väl avstämd fick jag minst 30 dB mer sigbal och nu hörde jag europeriska signaler.
Avstämninge gav en sån där väldigt tydlig resonans, en peak som fick håren att resa sig, som det var förr.... snacka om preselektor.
På den tiden kördes Morse med CW.

Verkar som 137 kHz numera är dött till förmån för 472 - 479 kHz.
Man kör andra trafiksätt än Morse numera, och dator krävs. Möjligen kan man höra någon Morse ID då många sänder BEACON.

Annat var det när Motala långvåg var i farten 191 kHz det var tider det, slut på nostlagin.....

Som långvågsantenn kan nog en aktiv antenn funka, men jag har ej provat.



SM4FPD

Koordinater för fyrarna finns att hitta på Luftfartverkets sidor:

SKS (330 kHz): 59 22' 37.5" N, 13 16' 25,2E
NKS (341 kHz): 59 31' 55,4"N, 13 25' 12.1"E

Bara att mata in på Googles kartor så ser man precis.

/Bo
 
De flesta ndb-fyrar har räckvidd på några mil (3-4) eftersom de används för inflygning och sådan navigering när man närmar sig en flygplats eller befinner sig relativt lokalt, men några har högre effekt och når såklart längre. Här i sverige är antennerna inte speciellt stora. 7-10 m eller så och sändaren 100-1000 W.
 
De flesta ndb-fyrar har räckvidd på några mil (3-4) eftersom de används för inflygning och sådan navigering när man närmar sig en flygplats eller befinner sig relativt lokalt, men några har högre effekt och når såklart längre. Här i sverige är antennerna inte speciellt stora. 7-10 m eller så och sändaren 100-1000 W.
Vanligtvis är antennerna 15 m klent fackverk det har även funnits stagade master, googla Grebbestad NDB så ser ni lite bilder. Inflygningsfyrar s.k. locators intill flygplatser har kring 25W inmatad effekt. NDB-fyrar något högre upp till 100W. Fyrar med 1000W finns inte i sverige.
 
Tack för informationen, då kanske man kan tänka sig 5-10 W e.r.p. En språklig kommentar: NDB betyder rundstrålande fyr, alltså är "NDB-fyr" en tautologi.

Lennart
 
Fyrarna försvinner efterhand, den i västra Norrköping (KN) har inte varit igång i år och Visby (OV) tystnade i augusti. En oidentifierad som sänder HIH på 337 kHz har jag på listan, den är svag dagtid men kan inte vara långt borta, möjligen på baltiska kusten.

Lennart


Det förklarar varför jag inte längre hör OV Visby...
I min lista med 182 identiferade NDB:s har jag nu noterat OV som QRT.
Har ju varit lite av en konditionsindikator för mig.
Närmaste fyren är KP Karup i Danmnark på samma frekvens (351) kanske jag hör den en dag..

Kan tipsa om: https://www.classaxe.com/dx/ndb/reu/signal_list
 
Det är samma lista som den jag refererade till.
Idag lärde jag mig något nytt. Eftersom signalstyrkan igår hade sjunkit tog jag in spolen med litztråd på papphylsa, plastpåsen om den hade tippat så att fukt hade letts in från antenntråden och hylsan var våt. Induktansen hade ökat med 11 % och Q-värdet vid 360 kHz uppgick till 11. Efter torkning på varmvattenberedaren var induktansen återställd och Q-värdet hade stigit till 54. Ersättningsspolen med 0,7 mm lacktråd på ferritkärna har Q-värdet 4 och ger ca 4 dB lägre signal men förblir troligen stabil. Jordresistansen är den dominerande faktorn.

Lennart
 
Roys kommentar om variometer fick mig att plocka fram och mäta på den jag gjorde för drygt 20 år sedan då jag blev intresserad av 137 kHz. Den är lindad med 2 mm lacktråd på 20 cm avloppsrör, med en rörlig spole på 240 µH kan induktansen varieras mellan 1,6-2,6 mH. Den borde ha lindats med grov litztråd men sådan hade jag inte. Q-värdet på 137 kHz är 80-110 och på 475 kHz 105-130, de högre värdena då spolarna samverkar.

De två senaste kvällarna har en störande apparat i grannskapet varit avstängd så nu omfattar NDB-listan 181 poster, huka dig -KRI.

Lennart
 
Last edited:
Ang Variometern.
Som jag nämnde använde jag 1,5 mm2 RK, inte optimalt försåss, men det funakde och gav en mkt skarp avstämningstopp, men kanske litztråd etc hade gett någr dB ytterligare.
På den tiden använde vi ett program som kallades tant.exe, dvs ett DOS-program. Det byggde på att man använde sin kortvågsdipol som T antenn.
Med progammet kunde jag se att på omkring 1,5 MHz hade min antenn resonans och omkring 50 Ohm. Och mycket riktigt övre mellnvågen gav stora signlstyrkor.
Programmet gav även förslag på avstämnings enhet till 137 kHz, med bottenspole som variometer, samt primäranslutning.
Vanligt var at man hade två spolar, en satt en bit ut på kabeln, dvs den vertikala delen.

Googlade lite på Tant, T-ant, tant-ant, calculator, etc och det finns likande calulator-program online.

En tid före detta, minns ej tidpunkt men kanske 80 tal, fick Engelsmännen 73 kHz som amatörband. det var en del projekt i SPRAT, dvs den Engelska QRP klubbens tidning. Snart tog interesset slut för detta frekvnsområde, det var alltför svårt att få någon som helst verkningsgrad på antennerna.

En tid florerade litztrådspolar för långvåg, som surplus, förmodligen från skrotade långsvågsfyrar.

På långvåg har vi några rundradiostationer, kvar, kolla 185 - 300 kHz, exvis 254 kHz, Danmark har jag för mig sänder långvåg än...BBC.

SM4FPD
 
Tror Island har kvar någon också, lyssnar just på 207 kHz via SK3JR kiwisdr och jag hör musik även om det är svagt, på 189 kHz hade Island en starkare sändare men där hör jag inget just nu.
Det är väl för fiskebåtarna man har kvar långvågen på Island.

Polen har fortfarande en sändare på 225 kHz.
 
Sedan den 16/9 har jag hört 246 långvågsfyrar på frekvenser mellan 280 och 495 kHz, men nu är det dags att ta bort spolen och använda antennen för 3,5 MHz igen. I ESR Resonans nr 3 2010 finns en artikel om NDB som besvarar de frågor jag inledningsvis ställde.

Lennart
 
Back
Top