MACO SY33 Yagi HF Multibander????

sluggo

Well-Known Member
Hejsan.
Har en multibandsyagi för 10,15 och 20m på gång begagnad.
Någon som känner till denna antenn MACO SY33 ?
Den finns på REG PIX och anges ha gain på 8dBi och f/b 20db
De har gjort en större antenn oxo som jag tror heter SY36
Någon som känner till denna/detta fabrikat? Skulle vilja läsa mer om den.
Har sökt på Internet men endast REG PIX om man söker på Google med sy33.
Tacksam för info. om denna multibandsyagi.
73 de sm6ktc
erlahl@lidkoping.org
 
Hej!

Maco är duktiga på antenner. Dom brukar vara bastant gjorda.
Har 2 5el för 10m och det är rejäla doningar. Enda nackdelen var att vissa skuvar o bultar inte var i rostfritt material och att det var svårt att ställa in elementen paralellt med varandra.

Det finns en 4 elemntar också.

Tror inte du blir besviken www.vargardaradio.se säljer de här nya.

73 Magnus
 
Hej Magnus.
Tack för ditt svar.

Har fått lite kött på benen nu och är redan i farten med att sätta ihop antennen.
Det är som du skriver lite "slarvigt" gjort på en punkt har jag märkt...Jag fick ett tips utav en amatör som har en SY33 men som fick glapp i den.

Det visade sig att under gummidamasken i varje ända på spolarna vad spoltråden dåligt fastsatt.
Han åtgärdade detta och har nu bekymmersfritt kört med denna antenn i 10år. Mycket bra och dessutom bredbandig säger han. Den jag skaffat är identisk med hans antenn.

Jag har åtgärdat samma sak,det var glapp, dessutom en konisk stjärnskruv som hade töjt isär tråden som enbart var vikt som en ögla under. samt rengöring av anslutningar och tråd, ny skruv + en extra bricka över tråden så det sitter åt ordentligt. TEKTYL givetvis efter åtdragningen.

Tektyl är mycket bra. Fick som ny amatör en X-Yagi (PA0MS) hemmabygge för 2m. Denna antenn hade gammamatch, SM6HUB som jag fick antennen utav hade ledsnat på allt elände som upträdde vid fuktig väderlek.
Sagt och gjort...hårtorken..avstämmning och fyllde hela gammamatchen med svart tektyl.
Hade mycket glädje av denna X-Yagi utan bekymmer med fukt och regn.
73 ha det så bra/de Erland SM6KTC
 
Back
Top