Märkliga signal/brus förhållande.? Yaesu FT817.

SM0YYQ

Well-Known Member
Hej..

Ja, jag vet inte om jag överhuvudtaget är på rätt väg med denna fråga.

Signal/brusförhållande, är det brus i förhållande te SIGNAL styrka. ?

Jag tycker mig ha ett märkligt fenomen hemma som säkert kan verka solklart för en del.

Jag tittade i min ServiceMeny häromdagen.. och skrev för övrigt AV alla värden.. kunnde vara roligt att gämnföra, det fanns känslighets värden för VHF/UHF band.. jag tog en titt på och det låg BRA till eller ja som det skulle om man gämnför med andra FT817'ns värden.

Iaf, jag lyssnar mycket på repitertrafiken i Stockholm, jag bor ca 5-6 Mil fågelvägen därifrån.

Har sammanlänkade repitrar i ett närtverk i Stockholm, som håller till på RU13, RU14, R5 och några andra, det är iaf RU14 + R5 som jag hör bra .. nu till min fundering, RU14 är brusfriare med en signal på S7 stabilt en vad R5 är med en S9+ signal, samt att jag kan få in liknande förhållanden om jag lyssnar runt.. på repitrarna.

Är signalen på min mätare i BOTTEN då brukar den vara totalt brusfri.. men är den kanske bara några stäck mindre så är den där förbaskade bruset där och irriterar.

Jag har testat att köra utan AGC oxo, då en kille sa mig att prova, detta gjorde ingen skillnad.

Jag vet att jag har en DEL störningar i mitt närområde.. som kan te sig som pulserande bärvågor, på infrekvenserna på 2 meter, men en s9+ är juh endå en s9+ signal den borde vara ganska brusfri enligt mitt tycke..

Nån som har några ideer, börjar bli lack på mina brusiga repitrar.

mvh /Mattias
 
Hej.

Det är inte så att de repeatrar du tycker är omotiverat brusiga sänder ut en icke brusfri signal?
Dvs. att repeatern har ett brus med sig i sändning oavsett om du har din antenn alldeles intill repeatern?

/Peter
 
Ja, du tanken har slagit mig..... jag har haft BRA konditioner en del gånger (har väll dom flesta på vhf/uhf) har jag hört... Och visst dom kanske är lite skrapiga MEN inte alls så som jag har ... det kan vara rent störande ibland... alltså, Ungefär som man lyssnar på en något svag station på 80 Meter eller så som dunklas av lite brus, NU är det juh en del brus på en s7-s8 på 80 Meter oxo men jag tycker läsbarheten är BRA mycket bättre.. FM är juh ett dj-kla brushål men jag tycker endå att en s7-s8 borde ge en mera brusfriare signal.

JAG skall försöka ge mig på och spela in en snutt det är JUH igenligen inte tillåtet vad jag förstått... så vi får se.. :)

/Mattias
 
SM0YYQ said:
Hej..

.......Iaf, jag lyssnar mycket på repitertrafiken i Stockholm, jag bor ca 5-6 Mil fågelvägen därifrån..............nu till min fundering, RU14 är brusfriare med en signal på S7 stabilt en vad R5 är med en S9+ signal, samt att jag kan få in liknande förhållanden om jag lyssnar runt.. på repitrarna...........Nån som har några ideer, börjar bli lack på mina brusiga repitrar.

mvh /Mattias

man kan få en annan ljudbild om en FM signal har subton överlagrad, du kanske upplever detta som brus, prova med olika högtalare och hörlurar så kan man uppleva skillnad på hur subtonen påverkar.
kanske är det så att R5 har subton kontinuerligt på sin bärvåg (det kan du kolla genom att scanna efter CTCSS med din mottagare), R5 är väl subtonaktiverad(?)
Sen kan du kolla samma sak, om du hör subton, på bärvågen på RU14 och RU15, dom har troligen inte subton(?) dvs. inget överlagras på den annars tysta FM bärvågen...

annars om du fortfarande är lack kan man fråga repeaterägaren direkt, ofta ser man det på repeaterID:
http://sektion-vhf.ssa.se/
 
Tack för svaret SM0NCL, R5'an + RU13 & RU14 tror jag bara är bärvågsöppnade.... visst kanske folk lör med subton... men är den så hög ?? jag tycker jag uppfattar bruset högt fastän inte nån pratar på repitern heller.
 
SM0YYQ said:
Tack för svaret SM0NCL, R5'an + RU13 & RU14 tror jag bara är bärvågsöppnade.... visst kanske folk lör med subton... men är den så hög ?? jag tycker jag uppfattar bruset högt fastän inte nån pratar på repitern heller.

det jag menar är att det är möjligt att R5 alltid har subton på sin bärvåg, oavsett om nån pratar på den eller ej.
En del repeatrar överlagrar alltid en subton på allt som sänds ut, en del gör det inte.
 
Last edited:
Ahh, det va så du menar .. nej det har jag ingen aning på faktiskt.. om jag skall vara ärlig.. !!
 
SM0YYQ said:
Ahh, det va så du menar .. nej det har jag ingen aning på faktiskt.. om jag skall vara ärlig.. !!

jag scannade just av R5 SM0HGS/R och den har 77Hz subton kontinuerligt
 
SM0YYQ said:
Okej, hmmm... HUR gör du det ? och VA den stark ?!

min handapparat ICOM IC-Q7 har inbyggt CTCSS scanner, den hittade 77.0Hz på R5.
R5 är 59++++++++++++ där jag lyssnade

kanske har ft817 nån liknande ctcss scan - nån som vet?
 
SM0NCL said:
min handapparat ICOM IC-Q7 har inbyggt CTCSS scanner, den hittade 77.0Hz på R5.
R5 är 59++++++++++++ där jag lyssnade

kanske har ft817 nån liknande ctcss scan - nån som vet?

Tack, Hmm..jo CTCSS tror jag den har med hurvida man använder dom funktionerna vet jag inte så mycket om .. får luska ut.. det, MEN jag undrade oxo om du märkte nått i brus eller så. ? då du säger att en subton kan få den effekten ?
 
SM0YYQ said:
Tack, Hmm..jo CTCSS tror jag den har med hurvida man använder dom funktionerna vet jag inte så mycket om .. får luska ut.. det,

.............du säger att en subton kan få den effekten ?

tidigare inlägg:
"man kan få en annan ljudbild om en FM signal har subton överlagrad, du kanske upplever detta som brus, prova med olika högtalare och hörlurar så kan man uppleva skillnad på hur subtonen påverkar.
kanske är det så att R5 har subton kontinuerligt på sin bärvåg (det kan du kolla genom att scanna efter CTCSS med din mottagare), R5 är väl subtonaktiverad(?)
Sen kan du kolla samma sak, om du hör subton, på bärvågen på RU14 och RU15, dom har troligen inte subton(?) dvs. inget överlagras på den annars tysta FM bärvågen..."
 
Aha, ja du skrev det sorry... Hmm, jag läste att jag kan Scanna efter CTCSS toner, nu verkar systemet inte så smart och jag är tvungen att vänta tills nån aktiverar R5 så att radion "lagrar" rätt TON på nån plats, låter invecklat. :)
 
SM0NCL, jag Subton scannade lite med radion på olika repiterfrekvenser och kunde konstatera att det är ganska många repitrar i Stockholm som använder Subton, så det kanske är en del av förklaringen då till att det brusar.. :)!
 
SM0YYQ said:
SM0NCL, jag Subton scannade lite med radion på olika repiterfrekvenser och kunde konstatera att det är ganska många repitrar i Stockholm som använder Subton, så det kanske är en del av förklaringen då till att det brusar.. :)!

med tanke på de små inbyggda högtalare jag använder i befintliga handapparater och hörsnäckor - så har jag inte besvärats av sämre ljudkvalitet typ "brus" med subton, däremot låter nästan alla repeaters lite olika på nåt sätt.

Om en mottagare låter ovanligt brusigt trots s-9 signal skulle det innebära att nån del i mottagaren står lite fel, kanske i MF eller detektordelarna.
 
Okej, men att bo i Stockholm och kanske sällan besväras av låga signaler .. är juh oxo en faktor att ta med, jag tror INTE att min FT817 är dålig på nått vis, det står i manualen att känsligheten skall vara GOD på VHF/UHF , det måste fan vara nått annat fel.. skit i omgivnigarna eller så.. är jag ute och gasar mobilt.. så är det knappt nått problem, iofs är signalerna vanligvis så mycket högre då oxo .... osv.. så det är juh till en fördel.
 
Men varför skall dom strula med att lägga på subton? Problem med för många användare???? :D
 
Inte den blekaste, jag hade inte ens en aning om ATT repitrarna sänder ut subton. Trodde mera det va för att kunna öppna upp en repiter på ett smart sätt..
 
själva ide'n med subton CTCSS är ju att kunna separera bärvågor på samma frekvens :rolleyes:

hur kan man då utnyttja detta då det finns många varianter av för simplex & repeaterbruk?

99% av nya transcievers har ju T-Sql och Tone (icom terminologi) , dvs. sända och ta emot på/med en viss subton - ( men det är ju redan beskrivet i manualerna....... ;) )

så här kan man t.ex göra för att utnyttja ctcss:
1) man öppnar upp en repeater med en kort bärvåg med t.ex 77Hz, det förutsätter att denna repeater istället för att sända ut 77Hz kontinuerligt - har transparent överföring av subton från infrekvensen till utfrekvensen, med den finessen kan man sedan:
2) byta till annan subton och den motstation som har samma subton (T-Sql) hör då ditt anrop - (man slipper t.ex ccir, dvs. byt ut CCIRpassning mot CTCSS passning... :) )
eftersom byte av subton ofta görs via ett antal meny-knappningar (tar lång tid) - lägger man istället in samma frekvens+ annan subton+ nytt ID(ascii) i flera olika minnen - så går det snabbare att byta subton.....
men - tyvärr är detta inte så vanligt idag - why?
CCIR är ju vanlig i kommersiella handapparter/mobilapparater - medan CTCSS är vanligt i nya amatörradioapparater - det konverteras en del kommersiella apparater till 2m & 70cm så CCIR lever kvar och har nog blivit lite 'de facto' trots ctcss närvaro och dess för/nackdelar.

mina 50öre...
...heter det förresten CCIR eller har den kommersiella selektivstandarden nåt annat namn idag?
 
Verkar ganska snurrigt i mina ögon. Vi har väl knappast några problem med överbefolkade VHF/UHF-band.
Visst blir handlarna glada om det krävs nya apparater för att vara med och leka. Har själv aldrig haft någon apparat med subton, men har klarat mig ganska bra ändå.
I framtiden få man väl bygga något sådant.... Har nämligen lovat mig själv att aldrig köpa en radio igen, skall bara bygga själv....
 
Back
Top