Mäta gångtid

SA6APZ

Well-Known Member
Hej! Är det OK med en allmän elektronikfråga här (ej radio)?

Jag skulle vilja mäta gångtiden för en 12 V kompressorkylbox för att räkna ut genomsnittsförbrukningen vid ett par olika driftsfall. Har ingen lust att sitta med stoppur och vakta :) Några tips?

SA6APZ
 
Jag köpte en gång en energimätare från Clas Ohlson, tror den kostade under 200 kr. Kör en sådan under en tid och kolla sedan hur många Ah som har gått åt.
 
Jag har en sådan mätare som man kopplar in i vägguttaget, det var det du menade eller finns det sådana för 12 V också?
Provade nu att koppla in mitt linjära nätaggregat, den visar 12 W, effektfaktor 0,25 olastat. Med kylbox inkopplad (kompressorn går) visar den 26 W, effektfaktor 0,33. Värdena fluktuerar något.
Mätt på sekundärsidan har jag 13,5 V och 2,1 A = 28,4 W. Något stämmer inte.

Är energimätaren allt för onoggrann?
Förändras nätaggregatets verkningsgrad vid inkopplad last?
 
Jag skulle vilja mäta gångtiden för en 12 V kompressorkylbox... Några tips?
SA6APZ

Kompressorn borde ge ifrån sig ett magnetfält när den går.
Du kan ju prova att linda ett tiotal varv med kopplingstråd runt kompressorboxen och sedan ansluta trådändarna till mikrofoningången på datorn. Med ett ljudinspelningsprogram med tidsstämpling (Goldwave eller liknande) så skulle det gå att se när kompressorn går och när den står still. Kanske går det även att fånga upp lite brum med en vanlig mikrofon.
 
Skulle använda Volvo relä 91 24 556. Det är ett strömrelä avsett att känna strömmen till bakljuset på tillkopplad husvagn, 12 V ca 2 A. Reläet drar då och bryter strömmen till dimbakljuset på bilen (Volvo S70).

Detta för att man inte skall bländas av bilens dimbakljus som reflekteras mot fronten på husvagnen.

Det har ett inkommande stift för 12 V på ena spolanslutningen, som är parallellkopplad att mata en växlande kontakt. Vilokontakten matar då ut 12 V då ingen ström flyter genom strömspolen. Spolens andra ände är utgående ström till förbrukare. När en förbrukare ansluts, glödlampa eller kanske kompressor i detta fall så drar reläet så länge det finns belastning. Då reläet drar bryts 12 V ut från den växlande kontakten, och kan användas för registrering av tid som last varit ansluten

/Åke
 
Med kylbox inkopplad (kompressorn går) visar den 26 W, effektfaktor 0,33. Värdena fluktuerar något.
Mätt på sekundärsidan har jag 13,5 V och 2,1 A = 28,4 W. Något stämmer inte.

Är energimätaren allt för onoggrann?
Förändras nätaggregatets verkningsgrad vid inkopplad last?

Hej
Energimätaren som sätts i vägguttag kan du lägga undan. Den är inte lämplig för en sådan här mätning då den inte visar när kompressorn går eller står still, bara den totala förbrukningen.
När det gäller ditt linjära aggregat så förändras kurvformen på nätströmmen med förändrad belastning vilket påverkar mätningarna.

Dina beräknade effekter 26W respektive 28W är väl tillräckligt lika för att duga.

Du har egentligen två olika saker att mäta, att kompressorn går och hur länge den går.

Kommer du åt ledningen mellan kompressor och termostat är det enkelt. Du behöver koppla ett relä som drar samtidigt som kompressorn. Detta relä får sluta en kontakt som startar ett enkelt kopplingsur (230V-timer). Totalt klarar du dig under 100-lappen i delar.

Om du inte kommer åt eller inte vill öppna kylboxen blir det lite jobbigare.
Du behöver mäta att kompressorn går med hjälp av något. Det går att använda ett belastningsrelä från en bil som föreslås ovan. Det går även att leta rätt på en gammal glödtrådsvakt från en gammal Volvo och använda halva bromsljuskretsen för att indikera att kompressorn går, tid kan du mäta med kopplingsur.

Du kan även tillverka en givare genom att köpa en magnetkontakt för inbrottslarm. Plocka ut tungelementkontakten ur den och linda en magnetspole med halvgrov koppartråd runt tungelementet. Spolen kopplas i serie med plus- eller minusledningen till kylboxen, tid kan du mäta som ovan med ett kopplingsur.

Båda förslagen ovan kostar runt ett par 100-lappar.

Det här förslagen är ett par billiga och enkla sätt att lösa frågan sedan finns det andra mätinstrument som kan lösa jobbet till en betydligt högre kostnad.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Tycker att det där med Volvo-relät lät fiffigt, men här kommer ytterligare ett tips.

Köp en billig rese-väckarklocka (med visare) som drivs med 1,5V batteri. Koppla in klockan över två kisel dioder som ligger i serie i matningen av kylboxen. Ställ klockan på 12:00 och sedan kan du läsa av antalet minuter som boxen varit igång. Eventuellt behövs lite filtrering av spänningen till klockan.

/Arne
 
Kan ljudkortet i datorn registrera likspänning? Då skulle jag ju kunna mäta spänningsfall över en lågohmig resistor och spela in ett par timmar med lämplig programvara.
 
Här kommer ett tips för ljudkort :)

Ställ kylboxen på en ugnsplåt (den för tjockpannkaka) och lägg datorns mikrofon under plåten. Kompressorns vibrationer sätter plåten i svängning och ljudet fångas upp av mikrofonen. Har ingen kylbox men testade just med vattenkokaren och det blir förvånansvärt mycket ljud under plåten när vattnet kokar.

/Arne
 
Här kommer ett tips för ljudkort :)

Ställ kylboxen på en ugnsplåt (den för tjockpannkaka) och lägg datorns mikrofon under plåten. Kompressorns vibrationer sätter plåten i svängning och ljudet fångas upp av mikrofonen. Har ingen kylbox men testade just med vattenkokaren och det blir förvånansvärt mycket ljud under plåten när vattnet kokar.

/Arne

Det där är nog faktiskt den enklaste och bästa metoden i det här fallet. Ska testas! Dock är kompressorn ganska tystgående. :)
 
Jag kan nu presentera resultatet uppmätt med NFT:s metod: För att bibehålla temperaturen vid en temperaturskillnad på ca 25 grader går kompressorn 25 % av tiden. Innehållet i kylboxen är två st 33 cl burkar Falcon Export (måste ju stödja det lokala bryggeriet) som har kylts ner under natten. Effektutvecklingen vid drift är knappt 30 W, uppmätt ström vid 13,5 V är 2,1 A och vid 12,7 V ca 2,6 A. Snittet vid batteridrift hamnar då på ca 2,6 * 0,25 = 0,65 A vilket medför att ett 7,2 Ah-batteri bör klara upp till 11 timmar. Lagom för en field day? :)

Boxen är en sån här: KYLBOX 10,5 L 12V KOMPRESSOR - Harald Nyborg
Misstänkt lik Waeco Coolfreeze CDF-11
 
Två öl, det var lite väl lite, undrar hur kylboxen beter sig när den är full med burkar och annat gott ?
 
Två öl, det var lite väl lite, undrar hur kylboxen beter sig när den är full med burkar och annat gott ?

Under nedkylningsfasen kommer den att få jobba hårdare. Sedan bör det inte bli någon större skillnad.
 
Back
Top