Mäta metspön

Antennfäste för metspö

Hej
Jag gjorde mitt fäste som en kopia av ett fäste till en 27MHz antenn som är väldigt populär.

Översta hålet förses med en jättestor gummibussning och i nedersta hålet så gör man det i sådan storlek att man kan skruva på "koppen" på undersidan, då står spöt på nederdelen och hålls på plats i överdelen. Klämmorna är vanliga avgasklämmor som passar ett rör på 38mm. (eller grövre)
 

Attachments

  • IMG_1704.JPG
    IMG_1704.JPG
    30,3 KB · Views: 294
Jag har byggt 2el quad och moxon för 10m med metspö tidigare. Då använde jag slitsad PEM slang runt metspö som skydd. Sedan hade jag slangklämmor runt metspö och en V-profil. PEM-slangen var tillräckligt hård för att skydda mot krossskador.

Tack Uffe för rådet, jag får pröva och bygga.
 
Här syns mitt metspö i mitten bland 3st utliggare. Lite för litet kanske för att kunna se fästet tydligt. Från vänster till höger:
Discone, Duobandare, metspö där ytterligare en bit tråd går ut i botten på spöet (tot 7,5m) och en ren 2m. På dem andra bilden syns den fjärrstyrda LC-avstämmaren till metspöantennen. Här hänger den på balkongväggen.

Jag lät antenntråden gå inuti metspöet, gick utmärkt. Motvikterna låg i takrännan.
 

Attachments

  • an.jpg
    an.jpg
    22,3 KB · Views: 361
  • atu.jpg
    atu.jpg
    69,6 KB · Views: 343
Last edited:
Den klarade av att sitta på balkongväggens insida under tak med ett genomskinligt lock i plast. Om du tittar noga på bilden (efter ett klick på den) så kan man se i spolens högra sida att det sitter en liten flervarvig potentiometer som indikerar läget. I vardera änden på spolen så sitter det mikrobrytare som gör att motorn stannar. Vridkondingen däremot hade jag ingen lägesindikering för.

Spolen klarade sig utmärkt under de 2-3år jag hade avstämmaren uppsatt.
 
Last edited:
Mycket intressant med fjärrstyrd ATU.
Man blir sugen på att bygga något liknande.

/Micke
 
Ett varningen ord Micke, på bilden av avstämmaren ser du att jag har drosslat av alla trådar. MEN, min kortvågsantenn som var ansluten till metspöet skickade HF bakvägen genom 12volts matningen och gick in bakvägen in i slutstegsmodulen i min 2meters radio(Standard C156).

Det tog mig 3-5år innan jag hittade en ny modul...ok, jag körde 500W in i avstämmaren vid just detta tillfälle. 100W klarade den utmärkt!

På bilderna ser du hur manöverenheten såg ut och hur avstämmaren såg ut när den satt på taket kopplad till en 40meter lång tråd, den antennen gick väldigt bra från 160m till10m
 

Attachments

  • man.jpg
    man.jpg
    25,2 KB · Views: 258
  • tuner.jpg
    tuner.jpg
    48,8 KB · Views: 309
Last edited:
Hur långt är metspö du använder på taket? Är antenntråden inne i metspö fastsett eller ute?

/Karl
 
Vid det aktuella tillfället var tråden ca en kvarts våglängd lång på 30m (7,5m). Tråden gick inne i metspöet 6m och resterande 1,5m utanför/nertill via 2 utliggare (fanns inte med när jag tog bilden) i plast fram till avstämmaren.
 
Last edited:
Tråddipol på metspön

Jag vill aktualisera frågan om vad som förorsakar att regn eller fukt påverkar en dipols resonansfrekvens så kraftigt som i mitt fall. Jag använder två 8-meters glasfibermetspön som bärare för en 7 Mhz-dipol där förlängningsspolar sitter 40 % från mitten. Den tråd som används är 1,5 kvadrat plastisolerad fram till och med spolarna som är tätlindade med 26 varv på spöna, medan tunn plastisolerad tråd används på sträckan fram till spetsen. Spolarna är täckta av bred tejp så inget regnvatten hamnar mellan varven och teleskopskarvarna är också tejpade.
I torrt väder är resonansfrekvensen 7,1 MHz men i regnet häromdagen var den 6,8 MHz. Ett dygn senare utan nederbörd men med mycket fuktig väderlek har frekvensen sakta stigit till 7,03 MHz.
Metspöna har glatt yta och tråden är isolerad från den. Jag har svårt att tänka mig att enbart spönas tjocklek, de är ju mycket smala i ändarna, på grund av kapacitans skulle förorsaka den stora frekvensändringen. Vem har en förklaring?

Lennart
 
Kommentar till -DFF

Att resonansfrekvensen ändras lite har jag märkt på min vertikal (utan spolar) men med en antenntuner som sitter vid basen på antennen inuti en postlåda av plåt.
Jag har misstänkt att spolarna i tunern påverkas av temperaturen.
Kan det inte vara så?
Jag drog den slutsatsen eftersom att jag märkt en liten differens i avstämningen efter att jag sänt en viss tid med antennen.
 
Jag har märkt att resonansfrekvensen för min 30/40m-dipol med trådar inne i Spiderbeamspöna sjunker vid varaktigt blöt väderlek. Dom har suttit uppe några år och blivit matta och tydligen hygroskopiska. Dipolen gick för övrigt sönder när Dagmar kom. Ett segment hade lyckats arbeta sig ut trots fixering med vulkaniserande tejp. Så ett råd är att limma ihop segmenten.
 
min 2 elements 10m yagi element har 4st glasfiberfiskespön, elementen är målade en extra gång med svart epoxifärg, samt varje skarv är fixerad med en liten rostfri skruv. har inte sett några bestående "fukt"problem som ändrar på resonans-fq på den kopparkabel som ligger inuti fiberrören.
 
Jag har en W3DZZ-dipol att jämföra med och där märks inte ändring vid nederbörd. Den har i spärrkretsarna spolar av samma trådtyp med tejp omkring fast på PVC-rör, så spoltemperatur- och markteorierna kan jag avskriva. Sänkningen av frekvensen är avhängig mängden vatten och fukt på spöna.

Lennart
 
Last edited:
Back
Top