Mäta metspön

SM5NFT

Well-Known Member
Har köpt några billiga metspön som jag tänkte ha till antennbygge (KV). Nu vill jag inte lägga energi på att göra fästen mm om spöna har olämpligt material för att dra antenntråd i.

Finns det något enkelt sätt att avgöra detta? Har provat med dipmetern med tycker att spöna påverkar frekvens ungefär lika mycket som vilken plast som helst. Kanske kan man trä spöt över en 2m mobilantenn och se om swr ändras, eller...

/Arne
 
Hej har man haft mindre bitar av plasten så kunde man stoppa in
bitarna i en mikrovågsugn för att kolla om dom blir varma när ugnen
är igång tex

mvh Lasse sm0ydo
 
Då kan man passa på att lägga några av bitarna under vatten ett par timmar först, för att utröna om plasten är hygroskopisk.

/ Göstha
 
Hej jag vet inte om mikrovågsugnen går sönder då men jag har uppnärksammat på jobbet
att en del sliter upp dörren till micron innan tiduret har gått tiden ut och sen låter
dörren stå öppen och man stänger den och micron går igång men det verkar inte
hända något då med magnetronen fast man är snabb med att nollställa tiduret
för att det inte är bra att den går tom i ugnen så jag vet inte.

mvh Lasse sm0ydo
 
Det är kanske bara en myt att man skadar magnetronen om man kör den tom?

/Ingvar
MAn kanske inte skall köra den tom i flera minuter, energin måste ju gå någonstans och den hamnar väll tillbaka i sändaren antar jag.
Hur som helst enklast är att ställa in en kopp med vatten oxo så tar man inte sänder något även om du kör flera minuter.
 
Kanske kan man trä spöt över en 2m mobilantenn och se om swr ändras, eller...

En gång hängde jag upp en "Slim Jim" (av bandkabel) för 2metersbandet på en vind.
Provade med att stoppa den i ett VP-rör men det påverkade SWR.

Tror inte att en kortvågsantenn blir påverkad av dina spröt, men prova med
VHF och se vad som händer.

/Ingvar
 
Hej!

För att undanröja alla eventuella möjligheter till elände så kan man ju stoppa in en kopp med vatten i ugnen?
 
>>>>Finns det något enkelt sätt att avgöra detta? Har provat med dipmetern med tycker att spöna påverkar frekvens ungefär lika mycket som vilken plast som helst. Kanske kan man trä spöt över en 2m mobilantenn och se om swr ändras, eller...
------

Billiga metspön är med all sannolikhet tillverkade av mycket tunnväggiga glasfiberrör som lackerats med någon form av epoxilack eller motsvarande och som har ringa eller "ingen" inverkan på en antenntråd som tejpas utanpå eller dras inuti.

Det som händer är att hastighetsfaktorn i antennkonstruktionen förändras en aning så att resonansfrekvensen i antennen sjunker en smula.

Om antennen är av "fullängd" dvs en kvarts våglängd är påverkan minimal men om antennen är starkt förkortad som t ex en mobilantenn för 3.5 MHz så blir påverkan större, Resonansfrekvensen kommer att minska lite till.

Om SVF ändrar sig när du mäter beror säkert på att du mäter på en och samma testfrekvens och att antennens resonansfrekvens sjunker i andra mätningen vilket ju med automatik innebär att SVF ökar på testfrekvensen. Dock bör du finna ungefär samma SVF vid en lägre frekvens med tråden påtejpad på metspöt.

Samma skillnad får man om man använder blanktråd respektive plastisolerad tråd till sina antenner. Plastisoleringen gör att hastighetsfaktorn ändras och antennen resonerar på en något lägre frekvens.

För att mäta ev förluster så krävs en komplicerad mätuppställning där t ex fältstyrkan mäts på ett relativt stort avstånd om någon eller några våglängder. Huruvida förlusterna på mikrougnsfrekvenserna är små eller stora är inte intressant i detta sammanhang eftersom fiskespöantennen inte skall användas vid de höga mikrougnsfrekvenserna.

/Bengt
 
Last edited:
Tack Bengt m.fl., då känner jag mig lugnare!

I mitt fall är antennen en 44 fots trådantenn som är mittmatad med stege, där tråden går inuti metspö-rören. Antennen skall sedan vara roterbar med hjälp av en liten TV-antennrotor. Eftersom antennen inte är resonant på någon frekvens där den skall användas kommer detta i så fall inte bli ett problem.

Är detta en myt som håller på att bildas, på grund av bristande kunskap? Söker man på "fishing rod + carbon" så får man många träffar där det står: -"do not use carbon", utan att det förklaras varför.

/Arne
 
... Huruvida förlusterna på mikrougnsfrekvenserna är små eller stora är inte intressant i detta sammanhang eftersom fiskespöantennen inte skall användas vid de höga mikrougnsfrekvenserna.
Min kommentar avser snarare att enkelt ta reda på om metspöna är hygroskopiska eller inte. Rimligen är det nyttigt att redan i förväg veta om antennen kraftigt påverkas av ett ihållande regn(o)väder eller inte. Om man använder dem som horisontella beamelement riskerar koniska spön med en tråd inuti att vätas ordentligt även på insidan, även om de dränerats väl. Frågan är då hur mycket det påverkar resonansfrekvensen. Å andra sidan kan ingen teori i världen ersätta praktiska försök. Go for it !

/ Göstha
 
>>>Rimligen är det nyttigt att redan i förväg veta om antennen kraftigt påverkas av ett ihållande regn(o)väder eller inte.
---

Ja, det är ju en bra fråga förstås. Jag använde ett 12 m glasfiberspö vid en expedition till Cook Isl där jag placerade spöt c:a 15-20 m ut i lagunen i meterhögt vatten. Utanpå spöt tejpade jag på en 10 m lång blanktråd och drog ut fyra radialer c:a 1 m över vattenytan. Anpassningen på 7 MHz blev bra och antennen resonerade på 7025 kHz första dagen då det var soligt och varmt. Jag mätte med en antenna analyzer i matningspunkten.

Efter knappt en vecka i denna fuktiga och saltmättade miljö kollade jag antennen igen och som jag minns det så behövdes inget justeras. Dock hade saltbeläggningen börjat växa oroväckande kring anslutningen till strömdrosseln där jag använde vanliga skruvplintar (sockerbitar). För säkerhets skull bytte jag plinten men märkte ingen skillnad.

I praktiken fungerar det mesta.

/Bengt
 
Min erfarenhet är att det är mycket bättre att dra antenntråden inne i spöt än tejpat på utsidan. Jag har en roterbar dipol för 40 och 30m inne i glasfiberspön från Spiderbeam. Först hade jag tejpat trådarna på utsidan men resonansen sjönk katastrofalt vid regn. När jag har trådarna invändigt rör det sig bara om några få 10-tal kHz. Givetvis påverkas resonansfrekvensen i båda fallen av materialet i spöt. Jag har samma erfarenhet av billiga fiskespön från Biltema. Dom använder jag som bärare av radiatordipoler till min FB53. Det går inte att tejpa tråden på spöt om man vill undvika QSY vid regn. Här ligger trådarna i stället relativt långt från spöt med hjälp av en spridare i mitten.
 
Last edited:
Angående den obesvarade frågan om < CARBON >.
Vanligen så är det glasfibrer i en härdad härdplastlösning som har
fått "arbetsnamnet" glasfiber.

Glasfiber är starkare än stål i motsvarande dimmensioner, MEN
kolfibrer, CARBON FIBERS, är ännu starkare. Därför har det blivit
populärt då ett "carbonspö" är lättare för samma spöprestanda.

Att kol är elektriskt ledande är något som gör att carbonspön måste
hanteras med särskild försiktighet, särskilt i närhet av kraftlinjer och
att de INTE går att använda till antennstagmaterial!
 
Jag har samma erfarenhet av regnpåverkan som -BRF. Min 7 MHz-dipol på 2x8 m metspön har utanpåliggande tråd och förlängningsspolar mitt på varje halva. Vid regn sjunker resonansfrekvensen ca 150 kHz. Från mitten och till och med spolen används plastad tråd, i början hade jag emaljerad tråd till ändarna men bytte den till plastisolerad för att se om det minskade påverkan men ingen skillnad märktes. Jag ska överväga att dra tråden inuti, men spolarna måste förstås förbli där de är.

Lennart
 
Jag har samma erfarenhet av regnpåverkan som -BRF. Min 7 MHz-dipol på 2x8 m metspön har utanpåliggande tråd och förlängningsspolar mitt på varje halva. Vid regn sjunker resonansfrekvensen ca 150 kHz. Från mitten och till och med spolen används plastad tråd, i början hade jag emaljerad tråd till ändarna men bytte den till plastisolerad för att se om det minskade påverkan men ingen skillnad märktes. Jag ska överväga att dra tråden inuti, men spolarna måste förstås förbli där de är.

Lennart

Om man behandlar METSPÖNA med VAX ev PARAFFIN
så att vattnet rinner av. Troligtvis har detta en
positiv inverkan på antennens resonansfrekvens.
Förr i tiden så kokade man träspridare till stegar i Paraffin.

sm0ctk stig
 
Min erfarenhet är att billiga metspön kan duga till mycket tillfälliga antenner, men då de är mjuka/tunnväggiga så orkar de inte lyfta så mycket tråd och de spricker lätt i både bas och topp. Några som jag spräckt verkade vara tillverkade av epoxipapp(!) och absolut inte glasfiber.
Det är nog värt några kronor extra att handla hos Spiderbeam istf Biltema/ÖB.
 
Leif SM5BSZ har, bland mycket annat, mätt förluster med olika material i och i närheten av antennelement genom att placera dem i en skärmad låda och mäta Q-värdet med löst kopplade elektroder, i storleksordningen 40 dB genomgångsdämpning tror jag det var. Min slutsats var att man ska tänka på kvaliteten på isolatorer vid spänningsmax och ledningsmaterial inkl fästskruvar mm vid strömmax. Något att tänka på när man sätter fast elementen på KV-beamen med galvade avgasklämmor kanske... Och okritiskt sätter plasthuv i änden av elementen, det är bättre med en plugg inuti som inte ser elektriska fälten. Leifs mätningar finns redovisade på Losses in yagi antenna elements at 413 MHz

Är det nån som stoppar en bit metspö med tillhörande element i en plåtburk och mäter?

/Jan
 
Hej Arne,

Du behöver inte oroa dig för metspön i den billiga klassen. Kolla fiskebutiker på nätet så ser du att ett kolfiberförstärkt, 5-6 meters spö lätt kan kosta 1500 spänn. När ett lika långt från Biltema kostar 95 kr så kan du vara övertygad om att det inte innehåller så mycket mer än glasfiber och lim. Jag använder fiskespön i många enkla konstruktioner. Just nu provkör jag två fasade vertikaler för 15 meter, baserade på Biltemas, som jag skall använda i WPX till helgen.

0NOR.



Har köpt några billiga metspön som jag tänkte ha till antennbygge (KV). Nu vill jag inte lägga energi på att göra fästen mm om spöna har olämpligt material för att dra antenntråd i.

Finns det något enkelt sätt att avgöra detta? Har provat med dipmetern med tycker att spöna påverkar frekvens ungefär lika mycket som vilken plast som helst. Kanske kan man trä spöt över en 2m mobilantenn och se om swr ändras, eller...

/Arne
 
Har köpt några billiga metspön som jag tänkte ha till antennbygge (KV). Nu vill jag inte lägga energi på att göra fästen mm om spöna har olämpligt material för att dra antenntråd i.
/Arne

NFT de GLD

Jag vill också använda metspön som antennmast men vet inte hur man ska fästa dom nertill utan att avgasklämmorna trycker sönder röret.

Hur hade du tänkt göra fästen?

/Micke
 
Back
Top