Mäta på 2.4GHz

SM7HIA

Active Member
Vad finns det för möjligheter att göra en enkel fältstyrkemätare för 2.4GHz som är känslig nog att indikera på en 1mW källa några decimeter ifrån denna? En enkel jämförande mätning till låg kostnad.

Är även intresserad av en konverter för att kunna använda en RTL-SDR på 2.4GHz för att se hur pass belastat bandet är. Någon som känner till vad som finns att få tag på som färdig modul eller bygga ihop själv? Kostnaden är givetvis en viktig faktor.
 
Fanns många appar som heter WiFi Analyser. Den jag laddade ned reagerar kanske inte helt oväntat endast på WiFi. Luren kan ligga ovanpå en nRF24l01 utan att den reagerar det allra minsta på dess signal.

Den andra saken hos AliExpress verkar intressant. Skall nog ta och beställa en sådan och hoppas det fungerar med RTL-SDR. Då skall det reagera på allt som finns i bandet.
 
Men de där apparna visar hur belastat bandet är. Det den frågan jag svarade på.
 
Det finns mer än WLAN som kan få slasktratten att rinna över. T.ex. såldes det för ett tag sedan hos Kjell en trådlös ljudlänk med en liten dosa om anslöts till signalkällan och en USB-sticka att sätta i datorn. Den släckte både WLAN och BT. Sannolikt stör denna och liknande saker även ut en nRF24l01.
Kanske är det något annat än en störning, räckvidden minskar plötsligt till ett par tre meter och sedan efter ett tag fungerar det igen.
 
Nu svarar detta inte på din fråga då priset är utom räckhåll.. men ändå..

Wi-Spy är en liten, bra (men asdyr) analysator av 2.4/5.8GHz banden. De mäter inte bara vanlig WiFi, utan allt som ligger på de frekvenserna, samt störningar etc. Perfekt för att hitta störningar, kanaler, placeringar etc.

Riktigt bra.. men dyr (så den går bort från ditt svar, men kan vara bra att känna till)
http://www.wi-spy.co.uk/index.php/products/wi-spy
 
Jag har haft ögonen på Hack-RF One ett tag, men inte köpt nån än.Den går upp till 6 GHz både RX o TX. Kanske nån annan provat och har erfarenhet? Prislappen är 3000:- i Sverige, http://www.store4geeks.com/index.php/hackrf-one-20.html

/Jan
Köpte en från BangGood i våras för 960 kr. Lyckades bränna den mha 12V in på antennporten men sen reparera den och modifierat den för att få en separat TX-port och sedan en LNA med PGA103+ för att få upp uteffekten lite.
Inget QSO med den ännu dock. Labbar en hel del med GnuRadio för att få till en fungerande transceiver med målet att köra lite på 70cm-testerna. Får se om jag lyckas till på tisdag. Lär dock inte funka upp till SM4 :)
 
Back
Top