Mäta solbrus

Per/SM7YES

Well-Known Member
Hej

Har just satt upp 2m antenn och rotor. Den horisontella beamen är 5 våglängder. Har 110 meter 1-5/8-koax och övergångskablar och kör med en "contest extra 2"-preamp som kan ligga på ca 0,5 dB i brusfaktor, men den sitter här nere men förbättrar dock mottagarens känslighet några dB och dynamiken är inte något större problem då jag har en kavitet efter preamp.

Jag råkade hitta en brusande knastrande störning på 290-300 grader häromkvällen. Jag undrade först vad det var för sabla störning som kommit men snart kom jag på att klockan var runt 20.30 och det kan vara solen. Och mycket riktigt flyttade störningens azimuth sakta och efter en kontroll mot en sol-kalkylator på nätet så kunde jag konstatera att riktningen var rätt och man kunde höra hur bruset sakta avtog efterhand som solen gick ned:
Time Elevation Azimuth
20:10 6.1 290.7
20:20 4.8 292.8
20:30 3.6 294.8
20:40 2.4 296.8
20:50 1.3 298.9
21:00 0.2 301.0
21:10 -1.5 303.0
21:20 -2.7 305.1
21:30 -3.8 307.3
Detta tyckte jag var otroligt spännande.

Jag passade på att spela in bruset (utan mottagar-AGC) och vred antennen från bruskällan under inspelningen och mätte skillnaden till 4,0 dB. Se bifogad dataurklipp från ljudprogrammet. Är detta bra eller dåligt? Man får beakta att jag inte riktar antennen mot en kall himmel.

Här kan man se antennen, för den som är nyfiken:
2 meter antennas - YouTube

Jag försökte ladda upp ljudfilen med solbruset och där jag vred på antennen från solen (mp3) men det gick inte tyvärr.

Men som sagt. Är det bra eller dåligt med 4 dB?
 

Attachments

  • Skärmavbild 2012-08-08 kl. 07.41.46.png
    Skärmavbild 2012-08-08 kl. 07.41.46.png
    27,5 KB · Views: 74
  • Skärmavbild 2012-08-08 kl. 07.42.37.png
    Skärmavbild 2012-08-08 kl. 07.42.37.png
    29 KB · Views: 64
Last edited:
Får du så mycket som 4dB med en antenn och preampen i schacket så skulle jag tro att solen har ett utbrott.
 
Får kolla fler tillfällen när solen är lugnare. Vad för värde kan man förvänta sig vid en given systembrusfaktor av ca 3 dB och en antenn med 17dBi gain? Om solen inte har ett utbrott vill säga. Någon som kan ge någon form av svar?
 
Får kolla fler tillfällen när solen är lugnare. Vad för värde kan man förvänta sig vid en given systembrusfaktor av ca 3 dB och en antenn med 17dBi gain? Om solen inte har ett utbrott vill säga. Någon som kan ge någon form av svar?

Jag tror inte att du kommer att höra någon brusökning alls på 2m.
Du hade visserligen en väldigt bra antenn (är den verkligen 10 m lång?)
Så det kanske ändå är möjligt att detektera solen även när den är lugn men jag har inte hört att solbrus existerar på 2m ens för de med rejäla EME anläggningar på 2m men jag kan ha fel.
I början av 90 talet körde jag mycket satellit och varken min dåvarande kryssyagi 2x10 el eller mina stackade 2*2*14 el 70cm antenner kunde detektera solbrus.
Däremot var den ingen större match på 2,4GHz med en liten 1m nätparabol.
Där hördes solen fint. Även IR strålningen från en människa eller marken gav en märkbar brusökning.

Kör du EME eller var har du den långa antennen till?

//Harry
 
Hej!

Med den antennen och kabel stämmer det väldigt bra med att du ska höra solen så tydligt. Jag hade i förra solcykeln 4 långa yagi uppe och fick väldigt höga brustal.

Något som är lite lurigt när man mäter solbrus är att AGC går in även om man trycker bort den via knappen på fronten. (om jag minns rätt så ligger AGC kvar ändå men blir långsammare?)

För korrekt mätning är det bättre att med hjälp ar RF gain nolla solbruset för att sedan vända antennen mot kall himmel och dra tillbaka RF gain till fullt genomsläpp. På så sätt får man en korrekt skillnad mellan solen och kall himmel utan att AGC ställer till mätningen.

Din antenn och RX kedja verkar vara precis så som den ska och du kan lätt höra en EME signal med den installationen.

Något som är extra roligt med en bra VHF antenn och solbrus är att följa solen vid nedgång då du kommer att få se väldigt höga värde vid viss elevation då markreflektion samt även markförlust kommer att uppträda.

Lär man sig var man har sin bästa elevationsvinkel för max markreflektion kan man lära sig att köra väldigt mycket EME stationer med hjälp av bara en longyagi. (been there done that,,,,)

Lycka till i den intressanta VHF världen.

mvh Håkan SM7WSJ
 
Gjorde om det nyss. 4-5 dB denna gång. Efter solnedgången som var nu så försvann bruset. Jag pekar antennen mot 300 när solen var strax över horisonten och vred jag sen antennen 20 grader bort från solen sjönk bruset med nästan 5 dB idag. Nu strax efter solnedgången är det det låga bruset i bägge riktningarna 300 och 320. Antennen är en M2 2m5wl och här är data:
M2
och den är 10 meter (33'). Har en till jag tänkte stacka med den när jag sett hur det verkar i blåsten med den som är uppe nu på den nyinstallerade rotorkontruktionen. Kan bara köra azimuth med rotorn som det är just nu, och har den för lite långväga ragchew QSOn och lite allmänt experimenterande. Jag har totalt ca 2 dB förlust i 1-5/8 feedern inklusive jumprar, bomkablage, tx-relä innan LNA som sitter d irekt vid TC-relä, och efter LNA en kvartvågspipa som är löst kopplad så att man får hyfsat smal bandbredd med -3 dB vid 100 kHz bandbredd för att minska överstyrning av icke önskade signaler i möjligaste mån. Idag är det fortfarande lite aktivitet på solen så får väl avvakta tills den lugnat sig helt och göra om testen då men kommer bevaka bruset och notera värdena så ofta jag har möjlighet.
 
Okej Håkan! Ja markgainet kan mycket väl komma in fint då solen går ner över havet sett från antennen. Hade glömt jag hade läst om det :)
 
du borde teoretiskt se ~4dB mer om solen är passiv (SFU 63) med 17dBi och 3dB NF i systemet. Nu är solen inte helt passiv (SFU ~125) så kanske är det någon dB mer beroende på när man lyssnar.

Spelar du in när "grejset" från en solfläck når jorden ser du kanske långt över 4dB brus under en kort tid.

Lyssnar ofta på solbruset med parabol och 4-stackar.

http://www.vk3um.com/SunNoise_Measurements.pdf
 
Last edited:
Jag har för mig att jag hade 6dB solbrus med 4 st M2 5WL och MGFxxxx i masten. Men det är 20 år sedan, jag kan minnas fel.
 
Mätte ikväll igen. Och man ser tydligt hur solbruset växer från ca 1-2 dB 15 min före solnedgången till 3-4 dB precis när solen börjar gå ned. Är kanske logiskt när man tänker på hur man kan se solen spegla sig i havet när man tittar så blir det ungefär samma för radiosignalerna. Det kan ju också passa mot de 6 dB som SM6RNA hört med sina 4 st 5WL och inte har markreflex.

Det var ju kul detta. Får kanske ladda ner JT65-programmet och lyssna lite när månen befinner sig vid horisonten. Jag har pratat med Mike K6MYC (som jag känner från 80m men inte visste att han är Mr M2) som vill testa mot mig via månen. Får se när jag blir färdig till det.

Tog ett par bilder på antennen i kvällens vackra väder på väg hem. Vet inte om det blir bra upplösning här när man zoomar.
 

Attachments

  • rotor_avstånd_2m.jpg
    rotor_avstånd_2m.jpg
    89,8 KB · Views: 126
  • rotor_mast_2m.jpg
    rotor_mast_2m.jpg
    88,7 KB · Views: 143
Last edited:
Har mätt lite nu några gånger och det varierar verkligen från dag till dag men även från minut till minut och ibland från sekund till annan. Såg 5 dB brus vid högre elevation, 1 timme innan solnedgången häromdagen.

Ikväll brusar solen extra mycket och nyss mätte jag 16 dB högre brus under ca 3 sek och i snitt runt 14 dB solbrus under 5 min, strax innan solnedgången. Solbruset hördes med ca 8dB med 8 elements vertikalpolariserad. Det skiljer 3dB för mycket mellan 8- och 17-elementarna men har läst om att markgainet inte blir lika bra för vertikalpolariserat.

Kul detta. Någon mer som börjat mäta?
 
Jag brukar lyssna på 20 eller 10m. Det blir ett himla brus om solfluxen (eller vad det heter på svenska) går upp över m=1 3-day GOES X-ray Flux Monitor
Vid ett tillfällen när jag slog på riggen trodde jag det var en granne som hade köpt en ny leksak. Det var flera S-enheter på mätaren.
 
Back
Top