Mätinstrument för antenner

klas

Member
Jag håller på med lite antenner för kortvågen. Enklaste lösningen för att kontrollera vad man har byggt, är ju att köpe ett färdigt instrument ( typ MFJ-269 ). Som den pulgubbe jag är, så har jag lite instrument, ( signalgenerator, ocilloscop m.m. )
Är det någon som kan tipsa om var jag hittat kunskap om mätprinciper och ev. kretsförslag för att mäta resonans, reaktans, resistans och svr på antenner.

/Klas
SM4FYX
 
Under "Sändare och Mottagare" finns en tråd "Instrument" besvarad av Karl-Arne -0AOM.

Tilläggas kan att det finns en uppsjö av gamla instrument på begagnatmarknaden. Sök exvis på nätet www.helmut-singer.de och Du kan hitta vad Du söker. Bland annat impedansmetrar som visar belopp och vinkel på komplexa impedanser. Dessa är såpass bökiga för dagens menyknapptryckande ingenjörer att de oftast blir stående i handlarnas hyllor. De kräver sin man, men är väldigt belönande. Dessutom är de oftast reparerbara för lagompengar vilket inte är fallet om man nu skulle springa på modernare mikroprocessorbyggda instrument.
 
Antennmätprinciper

Vad man behöver för metoder och instrument för att mäta på antenner
beror en hel del på vad man är ute efter och på frekvensområdet.

Först och främst så är något som visar belopp och fasvinkel på
komplexa impedanser i HF-området svårt att klara sig utan.

Ett enkelt sådant instrument är en "R-X noise bridge" som finns beskriven på många ställen i litteraturen.
Letar man lite kan man säkert hitta en General Radio 916 impedansbrygga,
vilket är ett "tidlöst" precisionsinstrument. Den extravagante letar reda på en HP4805
vektorimpedansmeter, som direkt visar komplexa impedanser i ett stort frekvensområde.

Sedan är en resistiv impedansbrygga som antingen kan mäta reflektionsfaktor
eller vara kalibrerad i resistans ("Antennascope") något som också är användbart.

En grid-dip meter eller en resonansmätningstillsats till signalgeneratorn skadar inte heller.
Är man intresserad av baluners egenskaper så bör man ha tillgång till en HF-millivoltmeter
eller ett tvåkanaligt oscilloskop.

Den vanliga "SWR-metern" kompletterar uppsättningen.

För att kunna dra meningsfulla slutsatser av vad instrumenten visar krävs även kunskaper.

Man bör i alla fall ha grunderna i växelströmsläran klart för sig, samt ha "nosat" på j-omega metoden. Sedan är bekantskap med Smith-diagrammet något som förenklar det hela.

De "vanliga" amatörhandböckerna innehåller en del, och har man dessutom studerat mättekniks- och transmissionsledningskapitlen i Terman's "Radio Engineer's Handbook" samt i "Reference Data for Radio Engineers" så har man bra på fötterna.

Tänk på att "Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen..."

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Det kan vara läge att nämna den hemmabyggda nätverksanalysator som N2PK har konstruerat.
http://users.adelphia.net/~n2pk/
Obestyckade mönsterkort finns att köpa från en italiensk amatör (mina kort kom i går).
Mycket mätinstrument per krona jämfört med MFJ-lösningarna.
Men förvisso inget nybörjarprojekt.
 
Tack!

Tack för Era reaktioner.
Jag tar gärna emot fler.
Det börjar bli lite struktur :) .

MVH och 73 så länge
SM4FYX
 
Klas,

Det enklaste instrumentet är en VSWR meter - du kommer ganska långt med detta. Dock är de flesta enkla VSWR metrar inte speciellt känsliga och man får lägga ut någon Watt för att kuinna läsa av dem. Detta kombineras med en heltäckande sändare. DVS inte speciellt kul eller lagligt om man vill karakterisera upp en antenn utanför amatötbanden...

En brusbrygga. Billigt och enkelt. Förvånansvärt effektivt. Togs fram av Ted Hart i USA.
Brusbryggan ger dig möjlighet att mäta antennens impedans utan att sändaren användes.

Wheatstone bryga är ett annat mer professionellt instrument, "svinbillig" att bygga men behöver kompletteras med en signalgenerator eller en heltäckande sändare samt ett KÄNSLIGT mätinstrument med en RF-probe, gärna ett oscilloskåp.

Nästa steg är ett analys instrument vilket brukar skapa ett betydligt bättre förstående av vad du mäter...

R MFJ259B

Först och främst så måste du vara medveten om MFJ instrumentets för- och nackdelar.

MFJ259'an gillar inte impedanser andra än 50 Ohms men ger en god antydan om vad antennen har för egenskaper.
Du kan inte jämföra en MFJ med en "riktig" nätverks analysator, t.ex den som N2PK har designat.

Det finns två typer av nätverksaanalysatorer, Scalar - respektive Vector Network Analyzers ( eller Analysers på Engelsk Engelska...).

De professionella instrumenten är normalt helt ouppnåeliga för "vanliga" amatörer då de kostar mer än 500,000 Skr att köpa idag från HP/Agilent, Tektronix och andra.

Detta är instrument som ger en noggrannhet ner till 0.1 dB - vilket naturligtvis behövs för kalibreringssyfte men knappast för hemmabruk... Dessutom brukar frekvensgången vara 1.8MHz till 3GHz, vilket iofs är kul att lattja med men hur många amatörer behöver mer än 60MHz instrument? Vi som jobbar med antenner kommersiellt kan naturligtvis motivera ett inköp av en dylik tingest och jag hittade en begagnad analysator för under 7000£, ca 100,000 Skr... ( Yup! Begagnad! )

Ett av de bästa alternativen för hemmabyggare är N2PK's Vector Network Analyzer. Den kostar gissningsvis 500 kronor till 1000 skr att bygga. Analysatorn ger en full fasanalys +/- 180 grader - vilket behövs för en korrekt S-parametrisering. Du kan få ut snygga Smith diagram på skärmen.
N2PK's design är dock baserad på förra generationens kretsar från Analog Devices.

Analysatorn från Italien är ett mellanting - en Vector Network Analyzer MEN med +/- 90 graders analysmöjlighet av fasföreskjutningen. Dock fortfarande oändligt mycket bättre än något MFJ instrument. Den kostar 150 Euro att köpa färdigbyggd och 20 Euro för att köpa ett tompt mönsterkort. Återigen, man använder en DDS AD9851 vilket är en gammal design. AD8302 används som detektor även här.

Joe Rocci har designat en DDS baserad Scalar Network Analyser vilken tyvärr har stannat av i utveckling.

//

De två instrument som man skulle vilja ha i shacket är en Nätverks Analysator samt en Spectrum Analysator...

//

Ett annat alternativ är en ny design av en radioamatör England av en Vector Network Analyser.
Den är baserad på AD9854 och 2 x AD8302. Det är en full qvadratur fasdetektor och ger således +/- 180 graders fasvisning samt en maximal frekvensgång på upp till ca 3GHz.
DDS chip'et AD9854 är ett dubbelt RF generator chip och kan programmeras individuellt för att ge 90 graders fasförskjutning av den injicerade rf-signalen till enhet under test.

Det trevliga med denna typ av design är att DET FINNS INGET ATT STÄMMA AV! Dessutom så "nollas" eventuella "nivåfel" av man mäter relativa signaler, inte absoluta värden! Man behöver således inte bekymra sig för linearitets problem från signal källa etc.

Det "enda" problemet för hemmabyggaren är att det är ytmonterade kretsar som används.

Lite data på den nya vector network analyzern:

-DC to 450 MHz ( Man kan faktisk fuska till AD9854 för att ge upp till ca 450 MHz )
-Linearity 0.5dB
-Mikroprocessor är en PIC16F88 med 10 bitars A/D omvandlare.
-2 x AD8302 detektor för full kvadratur detektering
-Planned HPIB interface
-Full byggbeskrivning och programvara på internet

Digrams "in near Real Time", ca 3 uppdateringar per sekund. Du kan alltså trimma ett filter eller avstämd krets i realtid, dvs du ser precis vad som händer när du skuvar på vridkonding etc.

N2PK's analysator tar ca 7 sekunder för ett svep, vilket är på tok för mycket för att kunna användas interktivt.

Portabel host programvara i Java, funkar både i Linux och för Windows.
Analysatorn pratar seriekommunikation. Dett innbär att den kan användas portabelt med en laptop, PDA samt smartphone - bara datorn har serieport som är åtkomlig från ett Java program

Analysatorn är uppgraderingsbar så att när AD9959 kommer ut så kan man byta ut DDS modulen om man vill.

Analysatorn används även till att "driva" en spektrum analysator, även den 1,8MHz till ca 450MHz.

Det bästa rådet för övrigt jag kan ge dig Klas, är att titta på Agilents hemsida och leta efter deras Application Note No. 86 (har jag för mig... ) Den handlar om hur man använder en analysator.


Cheers


M0DFI
 
N2PK's analysator tar ca 7 sekunder för ett svep, vilket är på tok för mycket för att kunna användas interktivt.

N2PK har uppdateringar på gång som innebär "sub-second refresh rate".
Se: http://users.adelphia.net/~n2pk/VNA/FastADCPreview.html



Analysatorn från Italien är ett mellanting

Var finns denna beskriven?



Ett annat alternativ är en ny design av en radioamatör England av en Vector Network Analyser. -Full byggbeskrivning och programvara på internet

Var då?
 
SM6PXJ said:
N2PK's analysator tar ca 7 sekunder för ett svep, vilket är på tok för mycket för att kunna användas interktivt.

N2PK har uppdateringar på gång som innebär "sub-second refresh rate".
Se: http://users.adelphia.net/~n2pk/VNA/FastADCPreview.html

-Kul, det har jag missat. Jag har själv funderat på att bygga ett ex av Pauls design men avvaktat pg av samplingshastigheten och framför allt frekvensgången.

Paul har i övrigt en ganska genomtänkt design så det vore trevligt med en uppdatering å vad beträffar samplingsrate och frekvensgång. 7 sekunder är för statiska mätningar och mer för 'kalibrering' än för att arbeta interaktivt med.

Det som begränsar samplingshastigheten för en 'rimlig' design är normalt ADC sampling på ca 20 uS för t.ex en PIC16F88, 10 bitars ADC och om man vill ta 3 samples per frekvens så tar varje frekvens minst 60 uS att mäta. En detektor baserad på AD8302 är snabb så den bromsar inte nämnvärt.

//

Jag tittade igenom sidan du skickade med länk på. Paul's VNA siktar fortfarande väldigt högt på mätvärdenas kvalitet. Jag antar att hans design kommer att kunna ersätta mångas mätbehov även om de är 'semi professional' i sina krav på mätonoggrannhet.

Vad som många efterlyser är ett mellanting mellan N2PK's design och ett MFJ liknande instrument.


Analysatorn från Italien är ett mellanting

Var finns denna beskriven?


Den Italienska analysatorn.........


+++++++++++++++++++++++++

Hello All,
the full software is now free to download at www.qsl.net/iw3hev. For
who want to try the analyzer using a DDS and AD8302 the PCB is also
available.
73's
Davide iw3hev

++++++++++++++++++++++++++

Klicka på den Engelska flaggan ( om du gillar att läsa Italienska... )




Ett annat alternativ är en ny design av en radioamatör England av en Vector Network Analyser. -Full byggbeskrivning och programvara på internet

Var då?


Skall kolla. Jag vet att programvaran var ute på 'remiss' alldeles nyligen så det kan ju hända att det fortfarande finslipas på något. Jag har byggt och verifierat detektordelen och den funkar alldeles utmärkt upp till ca 2.5GHz. Kretsarna sägs vara goda för 2.7 till 3 GHz men det är inte helt elementärt att bygga denna typ av design hemma i schacket.
Jag skall 'characterize' detektordelen med vår HP VNA lite senare.

VNA'n ger väldigt bra värden upp till ca 130 MHz vartefter den har betydligt sämre dynamik pga sättet att använda mixnings produkterna för att plocka ut högre frekvenser från DDS's kretsen. Detta kallas för Nyquists Teorem - eller ngt liknande...

En AD9854 ger en max utsignal om halva clockfrekvensen. Dock blir signal kvaliteten aningen sämre efter 35% av clockfrekvensen ungefär. Om kretsen klockas med 300 MHz blir den dessutom ganska varm.

Jag vet att det funderades på att vänta med release tills Analog Devices släpper sitt nya DDS chip, upp till 2.7GHz.

Jag återkommer med en uppföljare så snart jag har mer info om tillgänglighet och hemsida.



Cheers

M0DFI
 
Last edited:
Man kan nog utgå från att när väl en konstruktion släppts kommer nya versioner som klarar högre frekvenser. Man kan få tag på HP8753x på begmarknaden, men de instrument som finns är högriskinstrument, efterssom de är svindyra att reparera och kanske omöjliga att få tag på reservdelar till. Frågan är dock om det går att komma upp i 3GHz med ett hembygge, en intressant övre bandgräns efterssom man då kan täcka teknik kring 2.45GHz ISM som jag jobbar med.

Kunde man dessutom spara ner mätresultat i CITI-, eller S2P-format så vore det toppen...
 
Man kan nog utgå från att när väl en konstruktion släppts kommer nya versioner som klarar högre frekvenser. Man kan få tag på HP8753x på begmarknaden, men de instrument som finns är högriskinstrument, efterssom de är svindyra att reparera och kanske omöjliga att få tag på reservdelar till.

// Att hitta dem på e-bay och hos speciella begagnat handlare är ganska lätt. Dock kostar de ca 7000£ om man vill köpa någon.

Men som du säger, vilken normal experimenterande amatör kan hosta upp 100kkr för ett instrument till schacket. Dessutom, de eventuella reservdelar som finns, de finns hos HP/Agilent och en reparation kan nog hamna på 100kkr i reparationskostnader........ Snacka om högrisk.

//

Frågan är dock om det går att komma upp i 3GHz med ett hembygge, en intressant övre bandgräns efterssom man då kan täcka teknik kring 2.45GHz ISM som jag jobbar med.

//

Upp till 2.7GHz är 'relativt enkelt' att åstadkomma på detektorsidan - titta på AD8302, som med en intelligent design av mönsterkort kan komma up til 3Ghz om vädret tillåter...
Det vanligaste problemet är att bygga med ytmonterade kretsar. Tyvärr är detta ett måste då man behöver de förbättrade signal egenskaperna hos ytmonterade komponenter, men dom är ju så förb... pyttiga att jobba med!


Problemen uppstår i vad avser rf genereringen. Nu är en 2.7GHz DDS annonserad och man kan få fram labb kort med kretsen för ca 3kkr men det är återigen lite högt för de flesta amatörer.

Idealet vore att hitta en YIG oscillator och sådana djur finns faktiskt att köpa för ett par tusen kronor, dock verkar de vara på 2,2Ghz och uppåt.

Jag har fått hem ett par AD9858 DDS kretsar och skall se vad jag kan krama ur dom. Sannolikt är 2450MHz möjligt med rätt oscillator. Den högre frekvense kommer visserligen att vara 6 till 12 dB lägre än DDS kretsens 'native' signal som är max 450 och jag får stoppa mitt bygge i ansiktet på min spektrumanalysator och se vad för skit som kommer ut efter att signalen förstärkts 10 - 20 dB... Om bara dynamiken är 40dB+ så kan man ju använda lösningen för normala produktions ändamål, dock inte till att kalibrera någonting med... Dock fullt tillräckligt för labbet i schacket!


//



Kunde man dessutom spara ner mätresultat i CITI-, eller S2P-format så vore det toppen...

//

Är bara formatet 'öppet' så kan det sparas. Det handlar ju bara om mindre än tusen samples per sekund och om varje sample är ca 100 Bytes så klarar de flesta 2GHz+ PC av att lagra undan data i realtid utan att ta för mycket processorkraft. Dessutom, om man låter bli att göra för mycket matte innan man lagrar data't så torde det inte vara något problem med de format du kan önska dig.


Cheers


M0DFI
 
Nytt anteen instrument

Det håller på att sättas ihop en byggsats från TAPR i USA. www.tapr.org/kits/vna

Det är en Vector Network Analyzer som fungerar från 200kHz till 100MHz och som det ser ut på spec och ritning, så verkar det vara en mycket kompetent design. Desutom verkar det vara:
Få komponenter
Relativt billig
USB kommunikation till en PC

Medföljande programvara klarar både "normala" diagram men även "polar plot's", dvs Smith Diagram.

Uppdaterings hastigheten skall vara 2.5 ggr per sekund dvs så nära realtid man kan begära.

Jag skulle gissa på ett byggsatspris om 150 till 200 US Dollar och jag skulle vilja påstå att som hemmabyggare ha tillgång till en VNA av den här klassen öppnar för oändligt mycket mer nöja av amatörradio och hemmabyggen, inga mer gissningar!

Den enda bristen är frekvensgången - "bara" 100 MHz... Men för HF, den optimala lösningen för hemmabyggaren.

Det verkar inte gå att beställa byggsatsen ännu men jag rekommenderar att den intresserade verkligen bevakar det här bygget!!!

Dessutom, för mig och andra halvblinda med läsglasögon och förstoringsglas, spara undan en extra tusing och lägg till för att om möjligt kunna beställa ett FÄRDIGT OCH TESTAT VNA kort.

Hur testar du ett VNA bygge om du inte har en VNA, samt att det är ganska "pilligt" att löda...


Cheers


M0DFI
 
Skall man bara kalibrera sig upp till 100MHz är det inga problem. Att bygga ett kal-kit med "Open" "Short" och "Load" är lätt. Sedan kan man ju fundera på om det finns någon medföljande programvara som kan kompensera för kalibreringskonstanterna...

"Aptiten växer medan man mäter..."
 
Kalibrering

En av de viktigaste 'attiraljerna' är att skaffa sig en kalibrerad 50 ohms last.

En sådan bör man kunna hitta utan att det blir alltför dyrt, alternativt kan man bygga en själv, dock måste du ha någonstans att kalibrera den efter bygget.

Mjukvara:

När man jobbar med VNA märker man ganska omgående att man inte mäter absoluta tal, bara 'skillnader' typ fötstärkning och dämpning, utmatad effekt och reflekterad effekt...

Detta innebär att eventuella kalibreringar göres i mjukvaran - det finns inget att kalibrera i själva instrumentet!

Dessutom, om man har allehanda 'direktionella kopplare' ( heter det så på Svenska?! ) med varierande dämpning på fram/back signalerna jämfört med incident signalen, då 'kalibrerar' man enkelt bort detta i programvarorna.

Det skall bli intressant att se vad som komma skall i vad avser TAPR's VNA.


Cheers


M0DFI
 
begangnad network analyzer

Jag tror att kann vara bra om man köper en HP8410B (VECTOR analyzer 100M-18G) på begmarknaden (1-2000Kr) + en test set till (100M-2GHz t.ex HP8745 eller 2-18GHz) och en billigt sweeper (8620 eller 8690).
Läs AN117 från HP.
Dessa instrumenter andvänder "tradition" komponenter och alla schema kann hittas på internet (CD till salu).
I fall behöver man reservdelar till, det är bäst att köpa en annan enhet.

Performance är utmärkt med 60dB dyn range, 1 grad och 0.1dB resolution från 110M till 18GHz (20-22G reduced performance)

Skulle någon vara interesserat, jag har en programm i turbopascal som till calibration, data interpolation, och acquisition från 8410.
Naturligtvis hela machinen är ganska stor.

Gott Nytt år!
paolo
 
"Storleken är inte allt"

Paolo,

HP8410 var ett instruments som kunde hittas i många välutrustade labb av igår...

Jag håller fullständigt med dig om att det är mycket prylar för pengarna... men

Nog är det mycket alltid!


Jag vill minnas att en HP8410 rigg besår av monst 3 fullsize 19" rack enheter.

Har du bara ventilation och utrymme så är en 8410 ett rimligt alternativ för de
högre frekvenserna. Dock verkar det största behovet ligga frå, 100KHz till 50MHz, inte 100MHZ och upp till 18GHz.

Dessutom, när du mäter på din utrustning över 2GHz, så börjar det bli svårt att
veta vad man mäter på. Ofta kan du bara mäta sekundär effekter av dina signaler
- inte själva signalerna i sig.

Ett gott alternativ på begagnat marknaden är däremot en HP8754, vilken torde
räcka för de flesta hemma skruvarna och även proffs!



Cheers


Dan / M0DFI
 
Dan

hp8505 är en bra alternativ (500k till 1.3G) och köpes billigt

över 2G det är inte als enkelt att mäta (direktivitet och kabeln ger stora problemer)
man skulle köpa en 8510b med testset och synth med då summan stiger upp till >200000Kr

Så jag har köpt en gigatronic synth till 8410 och andvänder min spectrum analyser på låga frekvenser. Det passar perfekt till job och till hamradio
73
paolo/iw1ccz (iw1acl till 1995)
 
Paolo,

Jo, jag har tittat lite på HP's prylar. Jag har en 8753D på firman och tillhörande
spectrum analysatorer etc. Problemet med dom prylarna är att min ingeniör
blir nervös över att jag har starka signalkällor i närheten av "hans" mätutrustning.

Visserligen är prylarna min ( bankens... hehe ) men jag vill inte bråka med honom.

Vi som har blivit bortskämda med proffsprylar eller åtminstone semi-proffs prylar,
blir gärna irriterade över de mer enklare och ibland rent dåliga grejorna som man
har till förfogande.

Den 8753'a som vi har köptes begagnad för ca 7000 pund, visserligen garanti etc, men
fortfarande ett visst riskmoment. Nu finns det utökad garanti att köpa här i England
på mätinstrument men det är ganska dyrt. Detta är ganska ouppnåeligt för de
flesta radioamatörer!

Vi får nog inse att det är på tok för dyrt med denna typ av leksaker för hemma bruk.

Någon skrev tidigare om DDS'erna från Analog Devices och deras 8302.

Jag har lyckats skrämma up deras vassaste DDS till att ge upp till 2.6 GHz med
lite extra tillbehör. Dock tror jag att man då har lämnat en nivå som "normala"
hemmabyggare kan hantera. 8302'an har jag fått att lira upp till ca 2.4 G men därefter
börjar nästan allt jag försöker bygga att brusa och själv svänga. Jag måste helt klart
gå ner i storlek på de ytmonterade kompnenterna samt införa mera lager på pcb'na.
Så återigen, aningen för komplicerat för de flesta hemmabyggare.

Och som du säger, kablar och allting annat måste vara verfierade och i perfekt skick.
Jag har hittills klarat mig med Belkins semi-rigida kablar men då det verkar som om
jag måste börja skruva 28GHz så får jag fundera på om det verkligen är värt
att pyssla med det. Kostnaderna blir lätt astronomiska.

Jag skall försöka ta mig samman och peta ihop en byggbeskrivning över VNA tillsatsen
som ger DDS'en möjlighet att täcka amatörbanden upp till 2.4GHz och lite till.
Eftersom VNA'n är baserad på 8302 så spricker det vid ca 3GHz om det inte redan börjat oscillera innan.
Visst hade det varit bra med en rimligt prisad YIG oscillator....

Då det trots allt kommer att lösa sig för minst 9 av 10 amatörer med mätbehov så
fort TAPR's VNA finns att beställa. De flesta som bygger för högre frekvenser än
100MHz - de bygger antenner för 2m och 70cm. Oftast behövs inga komplicerade
mätningar då eftersom det i huvudsak är ganska bredbandiga antenner - och!
man använder i huvudsak banden för CB verksamhet / repeater trafik.

Det mesta av DX verksamhet pågår ju trots allt under 52MHz!

TAPR säger att man är nära att releasa sin VNA byggsats nu efter en rejäl
omdesign.


Cheers


Dan / M0DFI
 
SM6GXV said:
Se exvis www.helmut-singer.de som har en för 1176 Euro fullt testad och kalibrerad. Kontrollera bara att reflektometerbryggan ingår vid köp. Den kan vara dyr.


Jo,

Helmut-Singer verkar vara ett av de mer seriösa "second hand" företagen. Dessutom
är det billigare att köpa instrumenten i Tyskland än här i England.

Även om Dollarn står lågt så tänk på att riskerna ökar om man köper från USA,
dyra transporter eftersom instrumenten oftast är i 25 kilo's klassen, samt oftast
diffusa garantivillkor.

10,000 SEK är fortfarande lite svårt att motivera när xyl omsätter dem i skor
och kläder...

Cheers

Dan / M0DFI
 
Många firmor lägger på en peng då man erbjuder garanti. Deklarerar man att man avstår från sådan och tar risken kan man få instrumentet till en billigare peng.

Det finns en poäng med att leta riktigt gammal "junk" typ 8410; De kan gå att reparera med moderna ersättningskretsar. En 8753 har komponenter i sig som inte längre finns, eller kan ersättas. Exvis så är många skärmar duktigt trötta. En 8410 är helt "manuellt" uppbyggd utan mikroprocessorer och annat. Det gör att den är till viss del är reparerbar, samt en viktig sak till: Användaren tvingas tänka till ordentligt och ta sig en funderare på toleranser och variationer. Det trista med 8410 är att man måste byta diplayenhet för att växla mellan polär och skalär visning (såvida man inte kommit över aux display unit) Jag har letat efter 8410-delar men aldrig hittat tillräckligt många för att få ihop ett komplett "set". Det finns inte längre kompletta maskiner att få tag på även om priserna numera ligger på hobbynivå på delar av dom.
(Jag kanske skall börja leta 8410-delar igen. Det är trots allt det enda som finns att få tag på till lågpris om man vill mäta polärt)

Sedan tar en installation en del "volym". Det går inte att komma ifrån.
 
Back
Top