Mätinstrument för antenner

Jag har följt Network Analyzers på e-bay ett tag nu. Det förekommer
regelbundet att det finns 'slav' displayer eller 'aux' enheter där.

Jag trora tt det som du mycket riktigt skriver, är tämligen riskfritt att
köpa dessa ångdrivna modeller.

Vad betr 8753'an så är de en mardröm att hitta delar till. Displayen
är oftast inte ett alltför stort problem om man kan stå ut med en extern display.
Dock brukar det bli oerhört kostsamt att få burken reparerad och den är
svinkänslig för HF på ingångarna, man måste alltid kortsluta ingångarna
om man har den i shacket!
Det är oftast billigare att köpa en annan enhet och kannibalisera om din
VNA går sönde.

Dan / M0DFI
 
Jag har köpt den färdiga italienska antennmätningsinstrumentet från iv3hev och har mycket bra erfarenhet av instrumentet. Kostnad €150 ca 1300 SEK med frakt. Märutrustningen är stort som två tändsticksaskar o kopplas till en dator där man erhåller de kurvor man behöver för info om antennen. Enkel hantering, lätt att spara data, hög nogranhet. Nackdel den klarar bara HF bandet. (1-70 MHz) Mer info kan fås på iv3hev hemsida http://www.qsl.net/iw3hev/
Jag skickar gärna utskrifter av gjorda mätningar.
73 de
SM0GAW
 
Antenninstrument

TAPR i USA har tagit fram en 'riktig VNA eller Vector network Analyzer.
Denna aer avsedd att kopplas till USB porten paa en Windows dator.

www.tapr.org/kits/vna

Dock har TAPR kommit fram till att man inte har resurser eller kompetens att bygga korten sjalva pga SMD komponenter.

Man kommer att saelja tomma kort men de faerdigbyggda korten kommer att saeljsa/tillverkas av TenTec.


Cheers All

Dan / M0DFI
 
Antenn instrument

Nu finns antenn instrumentet att köpa från TenTec. TAPR klarade inte ut att producera byggsatser med ytmonterade kretsar så man överlät designen till TenTec.

Priset verkar ha hamnat på 625$, vilket nog får sägas vara prisvärt för en VNA. Att jämföra något av MFJ's instrument och detta instrument går inte då TAPR's/TenTEC's instrument helt utklassar MFJ instrumenten.

Frekvensgången är dock begränsad på TAPR/TenTec instrumentet då det i huvudsak täcker HF banden.


Cheers


Dan / M0DFI
 
Hej
Jag köpte den från www.qsl.net/iw3hev som täcker 0.1 -60MHz som är en tillförlitlig enkel o billig VNA
€150. Den kommer i nytt utförande o då klara upp till 180 MHz. Jag är mycket nöjd med min VNA som klarar alla antenner på HF bandet Mjukvaran utvecklas ständigt.
Mer info kan erhållas på ovan adr.
Curt

180 MHz är nu klar o kan beställas nu färdigbyggd för €204 senare €240 har beställt 1 X
Dan Andersson i England labbar på en mod som skall utöka till 2.4GHz
Läs mer på adressen ovan.
För ca 2200 kr är den MYCKET instrument för pengarna.
Kan nu även användas som svepgenerator o kan mäta både kondingar, motstånd, induktanser o koaxkabellängder.
73 de
Curt
 
Last edited:
Arof said:
Hej
Jag köpte den från www.qsl.net/iw3hev som täcker 0.1 -60MHz som är en tillförlitlig enkel o billig VNA
€150. Den kommer i nytt utförande o då klara upp till 180 MHz. Jag är mycket nöjd med min VNA som klarar alla antenner på HF bandet Mjukvaran utvecklas ständigt.
Mer info kan erhållas på ovan adr.
Curt



Arof,

Gratulerar till ett vettigt köp. Mjukvaran som kan laddas ner från Internet är dessutom tillgänglig för Linux. Man kan köpa mönsterkortet för 20 Euro vilket kan vara kul för hemmabyggaren.

Den nya versionen 0-180MHz är baserad på DDS kretsen AD9951. Priset är för nuvarande avsett att hamna på 240 Euro - färdigbyggd. Denna lämpar sig INTE för den ovane hemmabyggaren...

Detta skall jämföras med TenTec VNA 0-100MHz som kostar mer än 600 US Dollar.

De här prylarna är i det närmaste trollspön för hemmabyggaren.

Jämfört med MFJ259B och ZM30 så är detta rena proffsprylarna!

För den som vill ha en större frekvenstäckning så är det ganska lätt att utöka dessa instrument i och med att all mjukvara finns med källkod.

Min AD9951 baserade variant klarar upp till 6GHz med hyfsat låg mätonoggrannhet.
Att köpa ett dylikt instrument från HP/Agilent eller Anritsu skulle kosta en halv miljon...

En annan tillsats gör att DDS manicken blir en spektrum analysator 0-180MHz.


Mera teknik!



Dan / M0DFI
 
Nytt Mätinstrument för antenner

Nu har det släppts ett ny antenn instrument från Italien som klarar 0.1 Hz till 180MHz. Instrumentet är en liten "mini VNA" och är avsett att koplplas till en PC eller PDA via USB.

Det verkar som introduktionspriset blev 199 Euro och normalpriset på 240 Euro. Dessutom kan den vane hemmabyggaren köpa det obestyckade mönsterkortet för 49 Euro.

Instrumentet är baserat på AD9951 och AD8302.


Cheers

Dan / M0DFI
 
Hej
Med hjälp av IW3HEVs instrument erhåller du alla värden som behövs för att sätt in i ett smithdiagram från http://fritz.dellsperger.net/
o få ut kompensationsnät o värden på komponenter för att flytta bästa SWR till den frekvens där du tänker sända på.
Prova, var mycket lärorik övning.
73 de
Curt
SM0GAW
 
Mfj259b

Har en MFJ259B där troligen en eller flera detektordioder har gått sönder. Har du erfarenhet av att identifiera och reparera ett sådant fel?
Göran SM0YPT
 
Använda en HP 8753D som grid dip meter

Hej på er!

Jag är relativt det jag läst novis på området, men mycket nyfiken på hur jag gör för att koppla upp en HP 8743D nätverkare (som jag får använda på jobbet) för att mäta resonans på tex antenn spröt. Har surfat runt en hel del men utan nån större framgång. Tacksam för alla tips typ länkar, böcker etc.

/Johan
 
Det finns många svar.

T ex, anslut en koaxkabel med valfri längd från Port 1 till en koaxkontakt monterad på en tillräckligt stor jordplansplåt.

Ställ in önskat frekvensområde, t ex 140-150 MHz.

Kalibrera S11 genom Open - Short - Load metoden direkt på koaxkontakten på plåten. Det behövs ett kalibreringskit om du vill mäta noga.

Därefter kan du ansluta sprötet till koaxkontakten och få resultatet direkt som ett Schmittdiagram, som Return Loss eller VSWR. Av diagrammet eller kurvorna kan du även läsa ut resonansfrekvens m m.

Vid inomhusmätningar och antenner för höga frekvenser så kan du lägga plåten på några rullbord mitt i ett stort rum.

Om du avser mäta på större utomhusantenner för t ex kortvåg gäller samma grundprinciper men tänk då på att portarna är känsliga för ESD och knäcker du ingången blir det nog löneavdrag ett halvår... :)

För att skydda analysatorn mot transienter etc kan du ansluta koaxen via en dämpsats om 6...10 dB eller så. Inverkan av den extra dämpningen kalibreras bort så du kommer fortfarande att få användbara resultat, dock med reducerad dynamik. Men du kan ju höja Pwr från 0 dBm till +10 dBm så blir det bra ändå.

De resultat du får är beroende på hur stor plåt du använder och omgivningens påverkan. Dock kan du få en god indikation på resonansfrekvensen och anpassningen.

8753 kan även användas som "grid-dip meter" för att beröringsfritt kolla resonansen i LC-kretsar. Då ansluter man Port 1 via ett T-stycke till Port 2. I det fria uttaget i T-stycket ansluter man en 1-varvig linkspole. Därefter ställer man in önskat frekvensområde och kalibrerar S21. Knappa in 0.1 dB/ruta så blir mätuppställningen ohyggligt känslig.

Fördelen med 8753 som "resonansmätare" är att du kan läsa av frekvensen med stor noggrannhet på långt avstånd från kretsen där linkspolen inte belastar kretsen och förskjuter resonanspunkten.

/Bengt
 
Back
Top