Mätinstrument för mikrovåg

sm7tkr

Well-Known Member
Hej.
Jag hade tänkt börja experimentera lite på högre frekvenser och är ganska novis på området.
Det första man upptäcker är hur svårt det är att hitta mätinstrument som kan mäta effekt i området 1-5GHz, och ca -65 till 10dBm och som inte kostar skjortan.

Det finns lite "billiga" mätare på ebay som bygger på kretsar från Analog Devices typ AD8317 eller AD8318.
Tycker spontant att det borde fungera om mjukvaran är rätt kalibrerad från början.

Instrument 1
Instrument 2

Är det någon på forumet som har testat något liknande? Fungerar dessa någorlunda eller ska man titta på något annat?

Ha en god fortsättning.
Mvh
Emil, sm7tkr
 
Jag har byggt på en AD8318-modul, se här. Min erfarenhet är de funkar bra så länge man kan kalibrera dem mot något, eftersom de är hyffsat linjära så behöver inte det du kalibrerar emot går särskilt högt i frekvens. Numera har jag en gammal HP438 men än så länge har jag bara prober som går -30->+20dBm. De du länkar till har jag dock inte testat med för de priserna skulle jag våga chansa.
 
Tack för tipsen.
Fint hembygge du har satt ihop SA5PMG. Jag chansar och köper en Kinamätare.
I värsta fall får jag försöka hitta någon med en proffsmätare och försöka kalibrera den, om det skulle vara så
att den visar helt felaktiga värden.

/Emil
 
Back
Top