Mätning av störningar på landet

SM5OCI

Well-Known Member
Jag har ett hus på landet, och där vill jag köra radio. Tyvärr är störningsnivån hög. När jag var ute i dagarna och körde SMFF från skogen var brusnivån S1, med en Elecraft K3, inverted vee på 80m med mittfästet 11m upp, LSB, 3740kHz, normal filterbandbredd. I huset på landet är brusnivån S5, med ett ganska vasst brus. Även där en inverted vee, kanske 13m upp.

Eftersom huset ligger nära ett lantbruk har jag misstänkt att störningarna kommer därifrån, speciellt som ett hus har en rejäl solcellsanläggning. Dessutom ligger mitt hus 250m från en 400kV-ledning, och jag har misstänkt att även den skapar störningar.

Men att tro hjälper inte, man måste mäta för att veta! Sagt och gjort, idag mätte jag, på ett primitivt sätt.

I huset finns den vanliga blandinngen av elektronik, dessutom fibermodem, WLAN-router, och tre Raspberry Pi. Några nyinstallerade dimmers finns också.

Som sagt, i vanliga fall ligger bruset på S5.

Jag kopplade in radion till ett batteri, kopplade ur all elektronik från vägguttag, slog ifrån alla automatsäkringar och även huvudsäkringen. Bruset blev nu S1/S2! Detta gladde mig, eftersom jag kunde eliminera 400kV-ledningen som störkälla!

Jag slog till huvudsäkringen, men lät alla automatsäkringar vara av. Då steg bruset till S3. Min tolkning är att det kommer in störningar via elnätet.
Fråga 1: Finns det avstörning som elektriker kan montera in på inkommande el?

Jag slog på alla automatsäkringar, men lät alla datorer, fibermodem, och WLAN-router vara bortkopplade. Bruset ökade en aning, mest S3 men lite S4. Min tolkning är att bruset på inkommande ledning fick en bättre antenn. Möjligen kan avslagna dimmers störa.

När jag slog på fibermodemet ökade bruset till ett stadigt S4. Om det är nätaggregatet eller nätverkskabeln som stör vet jag inte.

När jag slog på routern ökade bruset till S5. Routern har ett linjärt nätaggregat, så antingen är det spänningsomvandlaren inuti routern eller är det nätverkskabeln som stör.

När jag kollade in de tre Raspberry Pi-datorerna stannade bruset på S5. Uppenbarligen stör de något lägre än routern.


Fråga 2: Vad skall jag göra åt störningarna?

Mina idéer:
1. Raspberry Pi-datorerna finns nu i ett plåtskåp, med en grendosa i. Inkommande el till plåtskåpet borde gå genom ett nätfilter, antingen ett med inbyggd Europakontakt eller ett löst, t.ex. ett sånt här.

2. Routerns nätaggregat behöver ett filter på 220V-sidan. Vad skulle passa här?

3. Fibermodemets nätaggregat behöver ett filter på 220V-sidan. Vad skulle passa här?

4. Skulle det hjälpa med ferriter som den här mellan routerns nätaggregat och routern?

5. Samma fråga för fibermodemet.

6. Nu har vi nätverkskablarna kvar. Hur avstör jag dem? Ferriter i båda ändar av kablarna?

m.v.h.
SM5OCI Per
 
Följande har jag gjort i mitt hus:

1. Isolationstransformator mellan 230V Nät - 230V Amatörradio.
Den har en kapacitans av ett fåtal pF mellan lindningarna.

2. Skyddsjordsanslutning med klämferriter

2. Avstörda IEC-nätbrunnar till Ethernetswitchar
som har inbyggt nätagg.

3. CAT6 - skärmat nätverkskablage *överallt*!

4. KlämFerriter vid alla väggvårtor.

5. KlämFerriter vid alla radio/TV som innehåller switchade nätdelar
(Flertalet har standby-nätagg som ligger och burstar då och då)

6. KlämFerriter på inkommande kortvågskablage
såväl vid riggen som vid strax innan baluner/dipolfästen.

Jag har som sagt "gödslat" med ferriter och insåg att exvis ELFAs
staffling gjorde det billigare att handla där än i vanliga
amatörradiobutiker då jag köpt flera "flak" med dom i olika
varianter för HF/VHF.

:cool:
 
Jag slog till huvudsäkringen, men lät alla automatsäkringar vara av. Då steg bruset till S3. Min tolkning är att det kommer in störningar via elnätet.
Kanske elmätaren.

3. CAT6 - skärmat nätverkskablage *överallt*!
Ja absolut! men man får inte glömma att alla ethernetansluna produkter måste vara byggda i metallåda.
Själv har jag kastat ut flera bredbandsswitchar byggda i plastlåda.
 
Back
Top