1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Mätning av vågfälla

Discussion in 'Hemmabyggen' started by SM6POP, May 19, 2020.

1. SM6POP

SM6POP Well-Known Member

Hej.
    Hjälper en vän att bygga en vågfälla till an kombinerad 80m och 160m antenn.
    Jag har en griddipp-meter men tänkte titta på resonanskretsen med hjälp av de instrument jag har i min verkstadshörna istället. Några förslag på vilka instrument jag kan använda och hur jag kopplar upp det hela mottages tacksamt. Tänkte att man kan använda signalgeneratorn och spectrumanalysatorn och om det går att tillföra resonanskretsen via en directional coupler eller är det feltänkt och i så fall hur gör jag?
    73 de SM6POP - Anders

2. SM0GLD

SM0GLD Vänsterhänt

3. SM6POP

SM6POP Well-Known Member

Hej GLD och tack för svaret.
    Nej, tyvärr ingen tracking generator men jag har en vitt brus generator, den kanske är bättre att använda mot analysatorn än signalgeneratorn. Hur är dina mätöglor byggda?
    Mvh Anders

4. SM0GLD

SM0GLD Vänsterhänt

två varv kopplingstråd lödda på en BNC-hona ca 3-4cm i diameter.
    Storlek efter behov och frekvens. Tanken är att koppla in sig så löst som möjligt.

5. SM6POP

SM6POP Well-Known Member

Ok, provar att bygga en sådan probe.
    Jag har svepfunktion på signalgeneratorn så den borde jag kunna använda tillsammans med analysatorn men det borde gå att använda vitt brus också tycker jag. Vad händer om jag kör vitt brus till analysatorn genom couplern och kopplar in proben du beskrev i det couplade ingången och mäter vågfällan med den tro? Kanske ett sätt att prova eller tänker jag fel.
    Mvh Anders

6. SM0GLD

SM0GLD Vänsterhänt

Brus funkar också men nivån kan vara lite klen för att kopplas in "löst" till vågfällan.
    Med generatorn inställd på svep och analysatorn på max hold så funker det också. Kanske måste man då svepa flera gånger.

7. SM6POP

SM6POP Well-Known Member

Japp, jag är med.
    Har sett några exempel där man inte mäter med spole som picup utan kopplar in kretsen till mätutrustningen som i länken med antennanalysatorn du hänvisade till tidigare.
    Är det ett sämre sätt att mäta på, är det kanske risk att det påverkar det kretsens resonansfrekvens när det blir elektriskt ansluten till mätutrustningen tro.
    Det blir dags att börja experimentera med detta och se lite i verkligheten hur de olika mätmetoderna funkar, börjar hur som helst med att svepa med generatorn och två picupspolar så får vi se.
    Tack för tipsen och jag återkommer med hur de olika metoderna funkade.
    73 de SM6POP - Anders

8. SM0GLD

SM0GLD Vänsterhänt

Jag tror att minst påverkan får man med pickup-spolar, hög generatoreffekt och högsta känslighet på analysatorn. Jag har inte provat på något annat sätt.
    Men visst har jag mätt på monterade resonanskretsar men då påverkas dom av så mycket annat.

Share This Page