Mätning av vågfälla

SM6POP

Foliehatt
Hej.
Hjälper en vän att bygga en vågfälla till an kombinerad 80m och 160m antenn.
Jag har en griddipp-meter men tänkte titta på resonanskretsen med hjälp av de instrument jag har i min verkstadshörna istället. Några förslag på vilka instrument jag kan använda och hur jag kopplar upp det hela mottages tacksamt. Tänkte att man kan använda signalgeneratorn och spectrumanalysatorn och om det går att tillföra resonanskretsen via en directional coupler eller är det feltänkt och i så fall hur gör jag?
73 de SM6POP - Anders
 
Hej GLD och tack för svaret.
Nej, tyvärr ingen tracking generator men jag har en vitt brus generator, den kanske är bättre att använda mot analysatorn än signalgeneratorn. Hur är dina mätöglor byggda?
Mvh Anders
 
Ok, provar att bygga en sådan probe.
Jag har svepfunktion på signalgeneratorn så den borde jag kunna använda tillsammans med analysatorn men det borde gå att använda vitt brus också tycker jag. Vad händer om jag kör vitt brus till analysatorn genom couplern och kopplar in proben du beskrev i det couplade ingången och mäter vågfällan med den tro? Kanske ett sätt att prova eller tänker jag fel.
Mvh Anders
 
Brus funkar också men nivån kan vara lite klen för att kopplas in "löst" till vågfällan.
Med generatorn inställd på svep och analysatorn på max hold så funker det också. Kanske måste man då svepa flera gånger.
 
Japp, jag är med.
Har sett några exempel där man inte mäter med spole som picup utan kopplar in kretsen till mätutrustningen som i länken med antennanalysatorn du hänvisade till tidigare.
Är det ett sämre sätt att mäta på, är det kanske risk att det påverkar det kretsens resonansfrekvens när det blir elektriskt ansluten till mätutrustningen tro.
Det blir dags att börja experimentera med detta och se lite i verkligheten hur de olika mätmetoderna funkar, börjar hur som helst med att svepa med generatorn och två picupspolar så får vi se.
Tack för tipsen och jag återkommer med hur de olika metoderna funkade.
73 de SM6POP - Anders
 
Har sett några exempel där man inte mäter med spole som picup utan kopplar in kretsen till mätutrustningen som i länken med antennanalysatorn du hänvisade till tidigare.
Är det ett sämre sätt att mäta på, är det kanske risk att det påverkar det kretsens resonansfrekvens när det blir elektriskt ansluten till mätutrustningen tro.
Jag tror att minst påverkan får man med pickup-spolar, hög generatoreffekt och högsta känslighet på analysatorn. Jag har inte provat på något annat sätt.
Men visst har jag mätt på monterade resonanskretsar men då påverkas dom av så mycket annat.
 
Nu har jag provat lite olika sätt att mäta den.
Först med den kopplad till min coupler och man ser dippen men den blir ganska smal så det var ett bättre sätt att sätta den i serie som den sitter i skarpt läge vilket visar bandbredden bättre.
Provade men att mäta den med en spole som man gör med en griddippa men spolen jag förde in i trapen ökade induktansen något så den visade en något lägre frekvens än den rätta.serie (1).gif coupler.gif
I båda fallen matar jag den med en vitt brus generator.
Den är tänkt att amatören jag hjälper bara skall ha den på låga delen av 80m för att köra cw då han använder en dipol för den högre delen och kanske jag tar av ett varv till så den kommer något högre i frekvens för att inte få dippen på den delen.
ser fram emot kommentarer och råd.
73 de SM6POP - Anders
 
Hej Anders!
Förstår jag rätt så vill din vän kunna sända på både 160 och 80 m på en kabel. Det viktiga då är bara att ha högohmigt där man kopplar ihop kablarna för den antenn man inte vill ska stråla. Antennen i andra änden av kabeln, om det är någon, är knappast 50 ohm. Är det dipoler är det bara att koppla ihop dem i matningspunkten och justera längder till bra SWR på resp band. "Fel" antenn är högohmig och kommer att ta effekt därefter. Min ganska begränsade erfarenhet är att den korta antennen påverkas mest av den långa, i alla fall om de sitter nära varandra som sk fan dipole.
Är avsikten att köra på båda banden samtidigt och dämpa 80 m i 160-antennen och tvärt om behövs filter men det är fortfarande inte 50 ohm, varken i antenn eller mottagare.
/Jan
 
Hej.
Det är vad jag förstår en antenn konfigurerad som ett inverterat L. Tråden upp till vågfällan blir en kvarts våglängd på 80m och hela antennen en kvarts våglängd på 160m.
motvikten är ett stort antal jordradialer på backen.
invl.jpg
 
Tänkte också visa kurvan med hjälp av signalgeneratorn istället för brusgeneratorn, den blev lite snyggare så :)
sign.jpg
 
Hej Anders!
Fundera på att göra en icke resonant krets istället. Vid resonans blir det mycket spänning och cirkulerande ström i vågfällan = förluster. Gör antennen för kort för 160 och för lång för 80. Med rätt värden i kretsen blir båda banden resistiva. På 160 blir kretsen induktiv och fungerar som förlängningsspole och på 80 kapacitiv och förkortar tråden. Jag vet inte var kretsen ska sitta för att få ca 50 ohm på båda banden, det kanske någon annan vet.
/Jan
 
Jag vet inte var kretsen ska sitta för att få ca 50 ohm på båda banden, det kanske någon annan vet.
En vertikal 1/4 wl kan aldrig få 50 ohms impedans. I bästa fall ca 35 Ohm på 80m + jordförluster och mycket lägre impedans på 160m när antennen är vikt som ett "L"
Alla andra kompromisser för att få till 50 Ohm blir bara en sämre antenn.
 
Ja vi får se hur det blir, som sagt är det inte jag som bygger antenn utan mitt uppdrag var att stämma av en vågfälla en liten bit ovanför den låga cw-delen.
Som jag förstår kommer antennbyggaren att använda den för att köra cw strax över 3.5Mhz och ville därför ha vågfällan lite över den frekvensen just för att minimera förlusterna.
I övrigt lämnar jag konstruktionen av antennen med varm hand till ägaren. Jag återkommer kanske med info om hur resultatet blev i slutänden.
73 de SM6POP - Anders
 
Back
Top