Mätning - detektering av "CO", Koloxid!?

SM0HXO - Sven

Well-Known Member
Någon som använt mätare/instrument för upptäckt av koloxid(kol-mono-oxide), sånt som bensinbilar släpper ut med avgaserna. Inte sådana som bilprovningen använder utan kanske enklare!?

/Sven.
 
Det fanns en gång i tiden en bricka med kristaller av en sort och om dessa kände av "CO" så blev de färgade och skulle bli till varning om fara för läckage, en visuell varning.. Kommer inte ihåg så mycket mer om detta..

/Sven.
 
Det finns ju gaslarm t.ex. för husvagn och båt om det är sådan apparat du är ute efter.
 
Inte för någon annan gas, koldioxid(CO2), utan just specifikt "CO" som jag undrar om och enkelt att detektera.

/Sven.
 
Kanske inte så vanligt att gemene man använder CO-mätning, men ifall någon jobbat med detta eller har kunskap så kom gärna med tips.

/Sven.
 
Jag har en sådan detektor till mitt fastigehtslarm. Hoppas larmet förblir tyst. hihi. Tyvärr inget som mäter, bara larmar om det förekommer kolmonoxid.
 
Hej!

Sven, om du ger oss en ledtråd kring vad du skall ha din CO-mätare till så kanske vi kan komma med lite mer "skarpa förslag".
 
Det är även av intresse att veta vilka nivåer du avser mäta.
För mycket små nivåer av CO, dvs sådana som ändå är farliga, används avacerade mätare som bygger på IR absorbtion.
Då talar vi om kanske upp till 500 ppm.
Enklare och mindre nogranna mätare finns med högre mätområde då.

Jag minns en mätare för personvarning, som består av en gummiblåsa, och glasrör emd någon form av kristaller, som färgas av CO när gummiblåsan sakta drar in luft från omgivningen. När "sakerna" i röret byte färg kan man jämföra färgen och få ett visst värde av CO koncentrationen i luften.

CO är extremt farligt, minns vid jobb vid Masungen i Hgfors järnverk.
Några personer var utomhos och skulle inspektera en gasklocka där CO förvarades.
de drog i sig CO och skadorna av att ha fallit till marken var sörre än skadorna va gasen.
Dvs de blev så snabbt medvetlös att de slog sig vid nedslaget mot marken.

Historiskt var masugnarna väl ventilerade, de stord ju utomhus, men de som jobbade uppe vid "kransen" där malm, kol etc fylls på, kunde drabbas av hyttsjuka.
Numera vet vi att det är CO förgiftning.



SM4FPD
 
Tanken var att om möjligt få koll på ev CO i en lägenhet, där fönster inte är så täta samt via ventilation, längs en tät trafikerad väg. Förutom damm, partiklar och övriga avgaser som pressar på när det blåser från vägen mot lägenheten, men just CO!? Det går ju att känna dålig luftmiljö med vanliga näsan i lägenheten och vilket inte är hälsosamt, men då det gäller sånt som inte luktar.. - Kanske krävs sofistikerade mätutrustningar om det är låga värden!?

/Sven.
 
Hej!

OK, nu måste jag gissa lite...

CO utsläpp från vägtrafik är mycket låga, i genomsnitt.
OM vi antar en "vanlig bil" med ottomotor som drivs med bensin så kommer den att släppa ut väldigt lite CO.
Detta gäller under förutsättning att den har katalytisk avgasrening och inte körs med hög belastning.
Kikar vi på en högeffekts turboladdad ottomotor, så kanske CO uppnår i häradet 5-10 vol% CO under fullast.

NOTERA, att i svepande ordalag som dessa försöka återspegla egenskaperna hos år fordonspark knappast låter sig göras.
Men, kanske ger en hint om att det i normalfallet endast är fråga om blygsamma CO nivåer.
Vilket får mig att tro att du behöver en tämligen känslig mätare.

Jag tror att PM och NOx utsläpp skulle oroa mig mer.

Jo, dieselbilar har mycket låga CO utsläpp om de funkar som de skall, bäst att tillägga.
 
Jo det är ju CO2 som är det stora problemet.
Förr kunde ju folk avsluta sitt liv genom att dra in en slang från avgasröret till kupen och köra motorn.
Dvs äldre bilar hade större, eller mkt stora utslåpp av CO.
Idag får de ta till andra metoder repet kanske.

Som OID skriver, det kräver mkt känsliga gasanalysatorer.

En indikator är hur luftens orenheter, nära stora vägar, orsakar oxidation på silverskedarna.
Dvs silversaker blir svrta inom kort tid, månader eller så.
Bor man på landet kan silverte hålla sig blank tiotals år.
Här talar v då om svavelhalter etc.

Partiklar är nog så vitt jag har förstått det farligaste, det är lätt att göra någon form av parikelmätare, med ett filterpapper och en flälkt som drar luften genom detta.
Ett svart papper betyder många partiklar i luften, att kalibrera är förstås inte lätt, utan man får testa på olika orter.

SM4FPD
 
Konstigt att inga sådana här saker är specificerade.
Inga data finns att läsa.
Men det är väl som alla dagens produkter, från Stereo till gasvarnare....

SM4FPD
 
Tack för inlägg, tipps och vinklar. Det är nog inte något att oroa sig för i en vanlig bostad, bättre att få fönster och glipor tätade i första hand. Men kanske i fritidshus, husvagn och med fotogenkaminer, gasolvärmning eller liknande eldning kan det vara en trygghet, så inte olyckan händer.. - Om sedan låga doser under lång exponeringstid kan orsaka skada är väl svårt att säga. Vi som bor i storstäder och vistas mycket ute i trafiken blir ju absolut doserade med avgaser av olika sort. Men -men..
Det var nog inte bättre på koks&vedeldnings tid heller.

/Sven.
 
Back
Top