Mätningar på en anpassningstrafo

SM0UAN

Well-Known Member
Hej. Jag gjorde nyss några mätningar och skulle uppskatta några kommentarer på resultaten.

Mätsituation:
En toroid, ytterdia 60 mm, innerdia 34 mm, tjocklek 11 mm, lindad med 5 varv bifilärt. Lindningarna är mätta till 29 µH och ett försök att mäta läckinduktansen gav 0,4 µH.

Jag matar en lindning från en TX (låg effekt, kanske 5 W) och mäter den andra genom att ansluta ett kombiinstrument (Relativ effekt + SWR) och en konstlast (50 Ω). (Alltså TX -> trafo -> SWR -> konstlast) Korta koaxer emellan. Varje mätning görs genom att först mata SWR+konstlasten utan transformatorn emellan och sätta rel.eff mätaren på 100%, därefter kopplas trafon in och rel.effekt läses av. Mätningar görs vid 3,5, 7, 14 och 21 MHz.

Resultatet blev att rel.eff mättes till c:a 80% på de mätta banden (bäst 85 vid 3,5 MHz, sämst 79% vid 7 MHz).

Kan man dra slutsatsen att det är ett realistiskt mått på "hur bra" effekten går igenom denna trafo?

En annan mätning, med trafon mellan SWR och konstlast (alltså TX -> SWR -> trafo -> konstlast), gav låga SWR-värden för 3,5 och 7 MHz (<1,2) men högre för 14 och 21 MHz. Kan det vara läckinduktansen som börjar spöka där?

Tacksam för kommentarer!
73
 
Kan det vara läckinduktansen som börjar spöka där?
Ja läckinduktansen ser ut som en serieinduktor.
Med 0,4µH i serie med 50 ohm får jag VSWR=2,73:1 @ 21MHz
Vid 3,5MHz blir VSWR=1,2:1
 
Last edited:
Kärnan har alltså AL 1160, optimalt för KV-området är AL 250 för lägsta förluster. Högre SVF-värde på högre frekvens brukar orsakas av att lindningsimpedansen inte är korrekt.

Lennart
 
Tack för kommentarer! Det finns en del att läsa om olika "blandningar" på ferrit- och järnpulverkärnor, har jag sett, och där finns nog stor påverkan på resultat man får med hemsnickrade grejer. Man kunde ju tänka sig, att en viss materialtyp ger olika AL-värde beroende på den fysiska utformningen, eller är det inte så enkelt? Dvs att en grövre/större toroid av ett visst material ger högre AL-värde än en mindre av samma material?
 
Dvs att en grövre/större toroid av ett visst material ger högre AL-värde än en mindre av samma material?
Det ger väldigt lite skillnad i Al-värde.
Större toroid ger dig högre effekttålighet och ferrite-blandningen ger dig Al-värdet.
 
Back
Top