Mätningar på en RF Choke

mikael.andersson

Well-Known Member
Jag försöker sätta upp en bättre antenn, än den jag kan få med en Long Wire, det blir en dipol av något slag, kanske inverted V.

För detta ändamål behöver jag en choke, och provade med en FT140-43 som verkar kunna fungera.

image.png


Jag gjorde ett svep med antennanalysatorn och fick en fin kurva, ett 47ohms motstånd ger låg SWR och transformerar inte impedansen.

image.png


Men vad jag är mer intresserad av är hur bra den är på att förhindra RF från att ta sig ner längs med koaxialkabelns ytterhölje. Går det att mäta detta på något bra sätt? Jag läste någonstans att man vill ha minst 4-5000ohm i impedans i kabelhöljet.
 
Går det att mäta detta på något bra sätt?
Du behöver en VNA så du kan mäta S21 alltså en tvåportsmätning.
Det finns en excel-beräknare som heter TFCI Calculator.
Där väljer du kärna och antal varv så får du resultatet presenterat.
 
Ett värde att sikta på är minst 4 gånger beloppet på antennens matningsimpedans, alltså
mer än 250-300 ohm.

Om du får igenom 7 varv koax i en FT140-43 så blir |Z| för drosseln nära 1000 ohm på 80m-bandet vilket är fullt tillräckligt så länge som antennimpedansen är "lågohmig", alltså 1/2 vågs, 3/2 vågs osv. resonanser.
 
Prova att mäta med skärmen på var sida om drosseln ansluten till antennanalysatorn. Då borde du kunna se impedansen som drosseln har.
/Jan
 
Vad skiljer en VNA från en antennanalysator?
En antennanalysator mäter impedanser som reflektion endast, så man får ut impedansen oftast som serieekvivalenter,
eller med belopp och fasvinkel.

Däremot mäter en VNA både i transmission och reflektion, så man får ut både ingångsimpedansen och överföringsfunktionen hos ett elektriskt nät eller "fyrpol".
 
På min webbsida om baluner och mantelströmsfilter står följande som kan appliceras på koaxens skärmstrumpa:
"Spärrverkan mäter jag med ena änden ansluten till sändarens konstlast (50 ohm) och andra änden till ett 50-ohmsmotstånd till jord (chassi). Med HF-prob mäts spänningarna i varje ände och skillnaden är ett mått på isolationen."

Lennart
 
Det som SM5DFF beskriver är den enklaste formen av "skalär nätverksanalysator" och det man får reda på
är beloppet av överföringsfunktionen på en viss frekvens.

Eftersom man mäter i ett 50 ohms-system blir beloppet helt enkelt kvoten mellan spänningarna på den ena sidan av nätet och den andra, och beloppet av impedansen hos det nät eller komponent som man mäter på blir grovt räknat kvoten multiplicerat med 50 ohm.
 
Jag har mätt impedansen på det sättet, med antennanalysatorn och fått följande värden.

28000 = Z = 62 ohm
21000 = Z = 90 ohm
14200 = Z = 140 ohm
7200 = Z = 290 ohm
3800 = Z = 639 ohm
För ett möjligen otränat öga ser det ju närmast ut som om det vore bakvända värden... Z borde väl stiga med frekvensen, om det är en induktans det handlar om? Eller är det nån form av materialfenomen i kärnan som visar sig?
 
För ett möjligen otränat öga ser det ju närmast ut som om det vore bakvända värden... Z borde väl stiga med frekvensen, om det är en induktans det handlar om? Eller är det nån form av materialfenomen i kärnan som visar sig?

Jag tyckte också det såg konstigt ut, resultaten som I IZ1UUF har på sin hemsida verkar också tala för att impedansen ökar med frekvensen, till en viss gräns.

FT240-43_vs_T200-2_Z.jpg
 
Common Mode balun for Antennas.jpg
Prova att linda den som den i mitten eller till höger och se om du får bättre dämpning på dom högre frekvenserna.
 
Prova att linda den som den i mitten
Och den ska mätas med kortast möjliga anslutningar. Man vill ju bara mäta choken, inte kablarna.
Genom att linda "glest" för att minimera kapacitansen mellan varven så kan man nå bättre högfrekvensegenskaper.
 
Mina första mätningar var förmodligen felaktiga, dels hade jag kontakt med höljet med mina fingrar, dels var det ganska mycket kabel med i mätningen. Nya mätningar gjordes utan att blanda in fingrar eller onödigt långa kablar.

Vid den blåa har jag använt 3st staplade FT140-43 och lindat 4 varv, jämfört med den orange, en enkel där jag lindat 9 varv(vänstra alternativet ovan) och den gula där jag lindat 7 varv(mittenalternativet ovan). Impedansen ser rimligare ut nu, och ger ungefär samma värde på blå och orangea

Intressant att 3st ferriter gav samma resultat som 1st. Jag tolkar resultatet som att rf-choken fungerar bra så länge antennen är rimligt resonant, utom möjligen på 80m och 40m där den borde klara en antenn med väldigt hög impedans, kanske till och med en ändmatad?

En annan tanke, Kommer min RF-Choke att minska den reflekterade effekten och göra så att min SWR-mätare visar lägre SWR trots att antennen inte blivit mer resonant?

1642088973294.png

1642089383365.png
 
Last edited:
Men impedansen sjunker med ökad frekvens, det är vad man förväntar sig av en kondensator inte en induktans?
 
Men impedansen sjunker med ökad frekvens, det är vad man förväntar sig av en kondensator inte en induktans?
Jo, så är det helt klart. Kan det vara så att koaxialkabeln påverkar?, den har ju en kapacitans på 82pf/m, och jag använder kanske 40cm vilket ger 35pf. Det ger cirka 320 ohm vid 20m bandet.
 
Men impedansen sjunker med ökad frekvens, det är vad man förväntar sig av en kondensator inte en induktans?
Jag har också fått liknande resultat.
CM_12T_140_43.jpg
12 varv koax FT140-43

CM_15T_140_77.jpg
15 varv koax FT140-77

CM_green core.jpg
9 varv koax FT140-xx okänd kärna

2X8T_FT140_43.jpg
2x8 varv tvinnade trådar FT140-43

OBS! jag har inte gjort några försök att förbättra resultatet eller utreda varför t.ex. den första har en så kraftig resonans.
Alla dessa varianter är uppmätta med samma fixtur.
 
Kan det vara att den tjocka kabeln (det är ju yttre mantelström det handlar om väl?) har en påtaglig kapacitans mellan varven och detta påverkar mätresultaten?
 
Kommer min RF-Choke att minska den reflekterade effekten och göra så att min SWR-mätare visar lägre SWR
Nej men du kan få en förändring i matningsimpedansen då effekten av koaxkabelns inblandning uteblir.
Detta kan ju både resultera i förbättrad och försämrad VSWR.
 
Kan det vara att den tjocka kabeln (det är ju yttre mantelström det handlar om väl?) har en påtaglig kapacitans mellan varven och detta påverkar mätresultaten?
Ja som jag skrev i inlägg #13, linda glest.
Min sista bild visar en mycket glest lindad 1:1 choke med tunn kopplingstråd.
Dom andra är knökfulla med koax.
 
Back
Top