Mätningar på en RF Choke

Jag gissar att det är mätuppkopplingnen som spökar. Jag har provat liknande kopplingar men efter liknande problem som du har, och svårt att reproducera resultaten övergått till att mäta baluner annorlunda, och kanske lite knasigt. :)

VNA: Två mätkablar med ca 30cm ferriter på varje.
Utgången på VNA kopplas till direkt till balunen, skärm till skärm, innerledare till innerledare.
Ingången på VNA kopplas skärmen till innerledaren och innerledaren till skärmen.

Eftersom skärmarna är ihopkopplade i VNAn kommer vi inte kunna få igenom någon signal vid DC eller däromkring. På högre frekvenser börjar dock balunen fungera och "isolerar" skärmarna. Ferriterna på mätkablarna måste jobba på lägre gränsfrekvens än balunen.

För att kolla ferriternas gränsfrekvens som koppla bara ihop skärm med innerledare och tvärtom och kolla så att du har bra med loss.
Stabila resultat mellan 100kHz till 1GHz eller så bör du få då.

Prova gärna och jämför med dina tidiga mätningar, jag är lite nyfiken! :)
 
Jag gissar att det är mätuppkopplingnen som spökar.
Det är lätt att återupprepa mätningen och få samma resultat som tidigare.
Dom andra mätningarna där max-impedansen är betydligt lägre har inte påverkats lika mycket.
Konstigt att en feedback från usb-kabeln kunde ge ett resultat som påminner om en Q-multiplier.
Jag knäppte på flera ferriter på mätkablarna utan någon effekt.
Enklast att använda blåtand men det gäller att komma ihåg det till nästa gång.
 
Samma mätning är nu utförd med en annan VNA. Denna gång en nanoVNA.
Resultatet är detsamma! alltså en kraftig resonans med högt Q.
En nanoVNA kan ju köras utan datoranslutning och då blir det stor skillnad på mätresultaten, precis som att montera en choke på USB-sladden.
Min känsla är att detektoringången blir störd när man mäter höga impedanser.
 
För mätningar på toroiders förmåga att koppla mellan lindningar eller mäta isolation om man lindat kablage för att reducera ytströmmar tillverkade jag en testuppkoppling enligt idé från Bengt -EQL: En bastant al-plåtskiva från någon 19" panel med långa ben i hörnen. Två koaxgenomföringar (jordade i plåten) så att mätsystemets reflektions- och transmissionskablage kan komma åt från undersidan. Avstånd 2-3dm mellan genomföringarna. På ovansidan adaptrar för koax eller polskruvar.

Arrangemanget ger stabila repeterbara mätningar.
 
Back
Top