Mätningar på en RF Choke

Ännu bättre med kärnorna en bit ifrån varandra, idealt en kvartsvåg avstånd (utanpå kabeln med hastighet nära ljushastigheten) så blir dämpningen större.
/Jan
 
Jag har precis byggt en för kommande inverted Vee eller liknande. Mäter i varje fall minst 30 dB mellan skärm till skärm på 160 resp 80m...Sen ner till 40 dB på högre frekvenser.

1642180065042.png
1642180141157.png
 
40 dB CM-undertryckning motsvarar en spänningsdelning av 1:100 i ett 50-ohms system,
så CM-impedansens belopp är i "häraden" 5000 ohm i hela HF-området.

En sådan "choke" klarar alla impedanser som man kan vänta sig från "normala" antenner,
möjligen med undantag av "EFHW".
 
Finns det möjlighet att någon kan räkna på i vilken härad man hamnar med material 31, som jag har tillgänglig i strl 240?
 
Finns det möjlighet att någon kan räkna på i vilken härad man hamnar med material 31, som jag har tillgänglig i strl 240?
Det går att räkna på men förmodligen snabbare att testa...

31 material borde gå bättre för låga frekvenser. Jag har byggt power splitter med 73 material så man kommer riktigt lågt i frekvens...

1642207404796.png
 
Kan man utan vidare se den formen som tre stackade toroider?
Nej inte utan vidare. Det är ferrite volymen som avgör. Kolla databladet.
Du vet stackade toroider ger inte mycket bättre CM-dämpning utan bara ökad effekttålighet.
 
Bandspärrsverkan skall ju dessa kopplingar visa, men...
SM0GLD, din första bild ser mystisk ut. Har du kopplat ihop innerledare med skärm i båda ändarna? Hur har du kopplat? Har du en bild på din mätuppkoppling?
 
Min mätuppkoppling.

test jig1.jpg
Jag har denna jig när jag mäter på induktanser.
I vissa fall när induktorn är stor använder jag två korta kablar isf dom två SMA-kopplingarna.
När jag jobbar med fysiskt små induktanser löder jag dom på SMA-kontakter isf krokodilklämmorna.

Mätningen är väldigt känslig för strökapacitans mellan anslutningarna.
För det mesta lägger jag mätobjektet på en styrofoamklots så den får "sväva i luften" för att minska risken för ofrivillig strökapacitans över mätobjektet.

Att utföra denna mätning i en jig som passar alla objekt stora som små och som samtidigt medger att man utför en OSL-kalibrering i referensplanet känns i det närmaste omöjligt.


Ser konstigt ut! Har du ferriter på dina mätkablar?
Visst ser det konstigt ut och nej inga ferriter.
Induktansen är 135µH så det behövs bara 0,5pF för att få resonans vid 19MHz
 
Last edited:
Nu har jag hittat problemet med den kraftiga resonansen.
Flera av mätningarna hade jag gjort på min laptop och då kopplar jag upp min miniVNA via blåtand.
Nu sitter jag och mäter om samma mätningar men med miniVNA kopplad med USB-kabel.
Denna USB-kabel är nyköpt då den gamla glappade. Dessutom har jag en ny USBhub på bordet.

Jag fick en ny kopplingsväg via USB-kabeln och hubben som jag inte insåg.
Det krävdes en fet choke på USB-kabeln för att få bukt med detta fenomen.
Lite komiskt då allt handlade om just CM-drosslar:)

Den uppdaterade mätningen ser ut så här:
CM_12T_140_43.jpg
Resonansfrekvensen är fortfarande densamma.
 
Last edited:
Back
Top