Magisk kompensator för QRP loopantenn

JOL

Active Member
Av nyfikenhet letade jag reda på följande video
som avslöjar Chameleons CHA POWER COMPENSATOR som skrämmer upp tåligheten i Chameleons alla loopantenner med effekttålighet som är 2,5 ggr högre tack vare denna. Priset på $99 plus mums och tull känns inte helt okej med tanke på att man kan köpa den vitala delen för drygt 250.- på AMAZON.SE

Tyckte att det var lite hokus-pokus över denna men uppenbarligen funkar det men jag undrar hur det är möjligt? Någon som kan förklara innan jag lyser upp radiorummet i onödan? Tänkte eventuelt prova med min W4OP loopantenn framledes.

73 de SA0JNN
 
Har svårt att inse hur en kondensator endast ansluten med ett ben till jordsidan på kontakten skulle spela någon som helst roll för antennens funktion.
 
Eftersom det inte gjordes någon undersökning av effekttåligheten hos loopantennen innan "kompensatorn" anslöts, går det
inte att säga något om någon minskning av överslagsrisken.

Den fältbild som avgör var ett ev. genomslag i kondensatorn sker finns mellan plattorna i vridkondensatorn, och den blir helt
opåverkad av vad som sker utanför dess kapsling. Det man kan se är att resonansfrekvensen hos loopen sjunker något p.g.a. strökapacitanserna
till omgivningen, men det kan inte påverka fältbilden inuti vridkondensatorn.

Det finns en djupt förankrad tradition sedan generationer av amerikaner att det är helt OK att "lura sin nästa".
I synnerhet när antenner kommer på tal, eftersom kunskaperna i elementär elkretsteori och elfältteori vilka är nödvändiga för att genomskåda sådant "bondfångeri" saknas hos kanske 80-90 % av amatörradiokåren. Tyvärr håller denna "lurendrejerikultur" att också spridas till SM.

Någon driftig person har hittat ett parti av keramiska högspänningskondensatorer, sannolikt 60 år gamla om man ska tro märkningen,
kapslat in dem i en plastdosa och sedan sålt dem med god avans.

Tyvärr är sådant ganska vanligt förekommande sedan länge, jag är gammal nog att minnas "Max-com" antennanpassaren från tidigt 80-tal,
vilken inte var något annat än en konstlast med anslutna antenntrådar och som såldes till lättlurade användare för sådär tusen oinflaterade dollar...

1629701294650.png
 
Last edited:
Jag erinrar mig ett föredrag av en svensk person som spelades in på video och som presenterade en "magisk" antenn, där två bowlingkägelformade delar stack ut. Föredraget spelades in på något möte i Sverige, kanske till och med ett SSA-årsmöte. Fullständig rappakalja. Spiken i kistan var nog när ett inlägg i kommentarstråden kallade den en "dildoantenn".

Möjligen har jag något hum om elkretsteori och elfältteori, ägen om jag är ljusår från @SM0AOM.

SM5OCI Per
 
Jag erinrar mig ett föredrag av en svensk person som spelades in på video och som presenterade en "magisk" antenn, där två bowlingkägelformade delar stack ut. Föredraget spelades in på något möte i Sverige, kanske till och med ett SSA-årsmöte. Fullständig rappakalja. Spiken i kistan var nog när ett inlägg i kommentarstråden kallade den en "dildoantenn".

Möjligen har jag något hum om elkretsteori och elfältteori, ägen om jag är ljusår från @SM0AOM.

SM5OCI Per

 
Ja allt kan säljas till lättlurade radioamatörer med hänvisning till Musse Pigg teorier, som Janne AQW brukade säga.
 
Hade jag gett mig in i branschen "sälja mirakelprylar" hade jag i första hand gett mig på golfare, sportfiskare och radioamatörer... Det går att sälja på dem / oss nästan vad som helst :)

Edit: Glömde! Har några burkar antennvax över som jag köpte på loppis, högstbjudande :)
 
JA så sant.
I tidiga SRS år, hade jag och SM4MI en radiokontakt på 3,7 MHz bandet, vi talade om vågledarvätskan och hur mycekt mindre dämpning den gav i koaxen till 15 el Yagin.
Vi talade om en ny era, oc en massa fina ord.
Dagarna efter ringde många och ville köpa vågledarvätska.

Numera är "vågledarvätska" något annat, som kanske kommer fram på filedday på kvällen vid grillen...
Hanteras i små glas.......
Även mina experiment på nä,nda band med dipol gjord av Litztråd, en lite tjcokre Litz än den som långvågsåolarna i träradion var lindad med, omkring 2 - 3 mm.
Vid omkoppling mellan vanlig antenn och Litzdipoen, var det oftast 10 dB.
Skillanden åstdkomms genom att ändra RF-Power kranen.
Antenn ett ååålllla ahhhhhhh ett två ett två, och sen snbbt ner med RF power och antenn två åååålllla ett två ett ett två..... ahhhhhh

Många lysanade och märkte en skillnad.

Många ville köpa LItz dagen efter och funderade på om man kunde bygga dipol själv, och om det behövdes Balun etc.

Ja det kunde vara lite bus, och många lyssnade.
Men vi talade sen om sanningen...


SM4FPD
 
Hade jag gett mig in i branschen "sälja mirakelprylar" hade jag i första hand gett mig på golfare, sportfiskare och radioamatörer... Det går att sälja på dem / oss nästan vad som helst :)

Edit: Glömde! Har några burkar antennvax över som jag köpte på loppis, högstbjudande :)
Glöm inte HiFi-gänget. Resonemangen om exempelvis högtalarkablar brukar vara rätt...ehh... alternativa, bara som ett exempel.

Minns en historia från en Banverkskollega, som ägnade sig åt att toppa upp en gammal blypapperskabel med isolerolja innan den skulle anslutas i en kopplingsbox. En lokalperson undrade vad som pågick, varpå kollegan påstod att kablen var något för kort, och att den nu behandlades med "sträckolin" för att nå fram ordentligt till boxen. Det framgick inte vad frågeställaren ansåg om svaret.
 
Oja! Audiofiler glömde jag... Finns ett företag, kollade just vad de skulle ha för 2.5 meter högtalarkabel, den betingar det facila priset av 56150 spänn paret :)
 
Käre värld :eek: ! Sälj antennvaxet som kabelvax och med en rulle EKK så går det nog också hem...
 
JA så sant.
I tidiga SRS år, hade jag och SM4MI en radiokontakt på 3,7 MHz bandet, vi talade om vågledarvätskan och hur mycekt mindre dämpning den gav i koaxen till 15 el Yagin.
Vi talade om en ny era, oc en massa fina ord.
Dagarna efter ringde många och ville köpa vågledarvätska.

Numera är "vågledarvätska" något annat, som kanske kommer fram på filedday på kvällen vid grillen...
Hanteras i små glas.......
Även mina experiment på nä,nda band med dipol gjord av Litztråd, en lite tjcokre Litz än den som långvågsåolarna i träradion var lindad med, omkring 2 - 3 mm.
Vid omkoppling mellan vanlig antenn och Litzdipoen, var det oftast 10 dB.
Skillanden åstdkomms genom att ändra RF-Power kranen.
Antenn ett ååålllla ahhhhhhh ett två ett två, och sen snbbt ner med RF power och antenn två åååålllla ett två ett ett två..... ahhhhhh

Många lysanade och märkte en skillnad.

Många ville köpa LItz dagen efter och funderade på om man kunde bygga dipol själv, och om det behövdes Balun etc.

Ja det kunde vara lite bus, och många lyssnade.
Men vi talade sen om sanningen...


SM4FPD
Vågledarvätska användes för rengöring av vågledare och detaljer av mässing.

Blanda en msk Citronsyra (pulver finns i alla livsmedelsaffärer) till 1 dl vatten.

Lägg detaljerna som skall rengöras i vågledarvätskan och låt verka någon timma eller tills ytan är ren.

Jag använder sådan vågledarvätska gansks ofta men har inte provat i kabel. Kanske skall blanda till en större mängd och fylla 7/8 tums kablarna i masten. Möjligen kan dämpvärdet bli negativt dvs koaxialkabeln uppvisar plusgain.
 
Ja man börjar ju inom Astronomin och fysiken att tala om negativ energi.
Bl.a i TV programmet igår som hanlade om tidsmaskiner.
Ett ämne som idag inte är helt att ses som trams.

Negativ energi borde gå att få bruk för inte minst när det gäller att få frart på vår Jonosfär.
Eller för att få slutstget ett ge mer än dess ineffekt.
Eller?? kanske det blir tvärt om?????

Lite fart på Tropsfären var det i brörjan av förra veckan, då man kunde höra SM2 i bilen på 145 MHz.
Detta utana att jag använt mig av negativ energi.
Vi börjar komma in i årstiden med Tropöppningar, dvs skiktet 0 - 10 000 m.

de
Roy
 
Lite fart på Tropsfären var det i brörjan av förra veckan, då man kunde höra SM2 i bilen på 145 MHz.
Detta utana att jag använt mig av negativ energi.
Vi börjar komma in i årstiden med Tropöppningar, dvs skiktet 0 - 10 000 m.
Kollade du tidpunkt eller om det bara var antennen som var krökt ? :p
 
Back
Top