Magisk vertikal

"Det är en vertikal men det är ingen antenn"

Som de flesta andra antenner av denna typen (BB7, GPM1500 m.fl.) så sitter det en mer eller mindre fantasifull balun i botten,
en del effekt strålar ut och effektiviteten brukar vara som bäst på de högre bandet, typ 20m och uppåt.

Denna antenntyp kommer inte i närheten av funktionen på en avstämd vertikal men ger, precis som med TFD/T2FD, en antenn som "klarar allt", installeras snabbt, och allt detta på en väldigt liten yta som för en del är enda alternativet så visst har den ett berättigande.

Priset du betalar är låg effektivitet, en Hustler 4-BTV eller 14AVQ vore ett betydligt bättre val men kräver betydligt mer jobb med installation och intrimning.

När jag klickar på bilden som säger "visa full storlek" så blir antennen bara 10cm på min skärm.

Det är inte mycket till antenn för 3kkr :D:D

Vad i den är värt 3000 kr? :p
Ett fäste och en glasfiberpinne med tråd i...
Det kan man väl fixa ihop för ett par hundringar.

Det är den franska allround-antennen i annan skepnad. Power-splitter 9:1 med konstlast på ena sidan. Därav den låga effektgränsen. Kul sak på sitt vis men låg verkningsgrad. XUN's kommentar ovan är riktig. Å andra sidan, vilket naturligtvis också är intressant, så har en mobilvippa på 80mb en verkningsgrad på 2-3 procent, endast. Därför säljs den här typen av allround-antenner och den hjälper de som bor "tokigt". Bättre en antenn än ingen alls. Priset är däremot den andra sidan av myntet och kan möjligen avskräcka även den djärve som själv har en bågfil, rör i ledande material, koppartråd och två 3cm ringkärnor plus ett stycke resistor på 100 ohm.

Det är den franska allround-antennen i annan skepnad. Power-splitter 9:1 med konstlast på ena sidan. Därav den låga effektgränsen. Kul sak på sitt vis men låg verkningsgrad. XUN's kommentar ovan är riktig. Å andra sidan, vilket naturligtvis också är intressant, så har en mobilvippa på 80mb en verkningsgrad på 2-3 procent, endast. Därför säljs den här typen av allround-antenner och den hjälper de som bor "tokigt". Bättre en antenn än ingen alls. Priset är däremot den andra sidan av myntet och kan möjligen avskräcka även den djärve som själv har en bågfil, rör i ledande material, koppartråd och två 3cm ringkärnor plus ett stycke resistor på 100 ohm.

Jo. En 7 meter lång aluminiumpinne (alt tråd i plaströr) kompletterat med en eller flera radikaler kan vara en bra antenn. Kan man dessutom ha en autotuner i matningspunkten kan man köra med god effektivitet på många band. Ett billigt alternativ till autotuner kan vara olika anpassningsspolar och kondensatorer som swithsas in med reläer. Det är mycket roligare att köra radio om man har en bra antenn! Kanske till om en bra antenn för ett band?
Sture

Antennen fungerar som man kan förvänta sig av en multibandsvertikal, men fungerar gör den.
Jag har exakt den modellen installerad sedan 2011 och loggade under 2012 hela 1344 QSO
och under 2013 loggade jag 729 QSO:n på min antenn.

Fungerar bäst från 20m och uppåt (ingen överraskning ) men även hyffsat på 40m.
Kan inte sätta upp nåt annat där jag bor. Använder balkongräcket som "jordplan".

FUD har fel angående anpassningen i botten. Det är 8 ferritringar och inte en 9:1 balun, snarare en
autotransformator med omsättningen 6:1. Har ritat av den och den finns på denna länk:

http://www.sm0o.se/teknik/Moonraker-GP2500F-antennanpassning.jpg

Som sagt, den är liksom alla multibandantenner en kompromiss, men den funkar och verkar
vara hållbar rent mekaniskt. Har inte haft några som helst bekymmer på den fronten och ändå
har jag haft den uppe i luften konstant sedan 2011 :)

Däremot lyckades jag elda upp anpassningen med en aning för hög effekt, sisådär en 500W, Hi!

Om du inte har möjlighet att installera någon annan typ av antenn rekommenderar jag den !

Slutligen vill jag påpeka att det naturligtvis finns bättre vertikaler som dessutom tål mer effekt, men
då kostar dom BETYDLIGT mer, ibland det dubbla eller mer...

EDIT: stavvfell

Last edited:
Jag har en sån där universal GPM-1500 på balkongen (160-10) enligt tillverkaren..
Körde mina första 100 länder på denna pinnen så nog funkar den.
Men det är i alla fall inget jag skulle rekommendera.
Lägg pengarna på en vettigare antenn. En G5RV går bättre.

Back