Har du provat en dylik antenn Harry, i så fall: Vad kom DU fram till för resultat?....Jag har provat denna antenn och har kommit fram till ett resultat.
Det är enkelt att redovisa vad ANDRA har gjort och kommit fram till.
/Bjarne
Har suttit och mätt på loopar de flesta helgerna sedan i somras och experimenterat.
Mina experiment har varit många men främst var jag nyfiken på fyra saker.
Nr ett var att jag ville ta reda på om bandkoppar var en dålig eller bra loop.
Jag provade med koppar band som var 5cm breda och 0,3mm tjocka.
Teorin säger ju att platta ledare är sämre än runda pga. av skinneffekten men jag ville ha fram ett värde på hur dåliga för att kunna plugga in värdet i formler när jag skulle räkna på loopar.
Jag byggde därför loopar med samma diameter som resonerade på samma frekvens med 3,2mm rund ledare, 6,3mm rund ledare 14mm rund ledare och bandkopparn som jag nämnde tidigare.
Jag mätte därefter Q-värdet på dem för att få fram ett kvalitets värde.
Jag provade även att bygga en loop med Aluminium folie för att verkligen ta bredd-tjockleksförhållandet till sin extrem.
Nr två var att testa olika kondensatorer och olika material som dielektrikum och hur dessa påverkar Q-värdet.
Främst ville jag verifiera att teflon och polyeten inte var sämre än luft.
Nr tre var att testa om en loop utan lödningar eller förband skulle få bättre Q. En testloop utfördes med bandkoppar som loop där banden gick ihop för att forma plattorna i en kondensator med Teflon som dielektrikum.
Nr fyra var att testa om man kunde få två eller flera loopar att koppla mot varandra för att på så sätt utöka bandbredden och genom det ha fast avstämda kondensatorer för att täcka ett amatörband.
Just nu sitter jag och tänker provmäta en variant av en dubbel loop med en kondensator efter inspiration av ovanstående PDF.
Resultatet av mina experimentet för de intresserade är i korthet:
Nr ett: Bandkoppar är OK i loop hänseende. Jag upptäckte en förbryllande effekt som det vore roligt om någon kunde verifiera med mätningar - om man plattar till loopen som är gjord i bandkoppar så ökar Q-värdet, intuitivt tycker jag det borde vara tvärt om??
Se bilder.
![2010-10-15 15.11.13.jpg 2010-10-15 15.11.13.jpg](https://ham.se/data/attachments/0/496-118eb04f58eb537f455c26af369901ee.jpg?hash=EY6wT1jrU3)
![2010-10-16 19.14.28.jpg 2010-10-16 19.14.28.jpg](https://ham.se/data/attachments/0/497-2548c693149fa9fcaa26b2ba93a6f9ae.jpg?hash=JUjGkxSfqf)
![Loop antenna copper planes for antenna and C PTFE dielectricum 15MHZ 710Q.gif Loop antenna copper planes for antenna and C PTFE dielectricum 15MHZ 710Q.gif](https://ham.se/data/attachments/0/498-790cd12874d1532d5fcaa97e6a7f128b.jpg?hash=eQzRKHTRUy)
Nr två:
2.1 Teflon försämrar inte Q-värdet i en loop med över 1000 i Q-värde jämfört med luft som dielektrikum.
2.2 Undvik att göra kondenstorn med ett kretskort om du är ute efter högt Q (kan vara OK och om loopen närmar sig en 1/4 våglängd då Q-värdet är lågt.)
2.2 Även om inte glasfibrer användes som dielektrikum men fanns på baksidan av kondingen så tog det ner Q-värdet. (Två dubbelsidiga kretskort som hade luft som dielektrikum)
Mitt Q hamnade på ca 35 med PCB konding i en loop som istället gav ca. 170 i Q om man bytte till vanliga trimkondingar med polycarbonate som dieletrikum.
Nr tre:
Inga slutsatser pga inga jämförande mätningar. Min testloop hade ett uppmätt Q på ca 1200 vilket är mycket bra men möjligtvis hade det gå att få även med lödnignar eller skruvförband.
Nr fyra:
Fungerar perfekt. Matning behöver bara ske på en loop.
Kopplingen är otroligt hög på loop antenner med högt Q, för att få den rätta kritiska kopplingen så måste man antingen separera looparna med långt avstånd eller mer praktisk nolla dem mot varandra för att kunna ha dem närmare.
En annan sak som har framkommit är att det verkar som kopplingslooparna (jag har använt en för tracking generatorn och en för mätingången) påverkar mätningarnas uppmätta Q-värde på ett oväntat sett.
Q-värdet går ner om kopplingsloopens diameter ökar.
Men Q-värdet påverkas inte av avståndet mellan koppling och huvudloop
Man tycker att kopplingsgraden helt enkelt borde påverka Q-värdet men så verkar inte vara fallet, i så fall borde Q gå ner med minskat avstånd mellan koppling och huvudloop men det gör det inte i mina mätninger i alla fall inte i någon större utsträckning.
Däremot så minskar Q ganska rejält när kopplingsloopen blir större än ca. 20% av huvudloops diameter.
Mycket förbryllande??
Mätfel ? Vet ej. Vore intressant om någon kunde verifiera med egna mätningar.
//Harry