Magnetfotsantenn på plåttak?

SA7LHJ

Member
Jag är nybörjare och är som bäst igång att fundera på det där med antennarrangemang. För tillfället kör jag enbart på 20 meter med en dipol. Jag har en liten tomt utan flaggstång eller andra höga objekt. XYL är mån om det estetiska ;)

Mitt lilla shack är inhyst i en separat byggnad med ett flackt lutande plåttak på cirka 6x5 meter. Skulle ett tänkbart och rimligt fungerande sätt att komma ut på kortvågsbanden vara att använda en magnetfotsantenn för portabelt/mobilt bruk på detta tak?

Kommer plåttaket att fungera som ett jordplan trots att galvanisk kontakt mellan magnetfoten och takplåten saknas? Kommer det att fungera som ett helt jordplan trots den dåliga eller möjligen obefintliga galvaniska kontakten mellan de separata plåtarna. Man kan naturligtvis tänka sig ingrepp för att åstadkomma kontakt, men hela upplägget bygger på att det ska vara en snabb och icke permanent lösning.

Jag var påväg att beställa lite grejor för att testa, men de långa antennspröten gjorde frakten väldigt dyr så jag hejdade mig.

Är det värt att testa eller är det hela utsiktslöst?
 
Hej!

Jag tror det skulle fungera, något lite bättre än om magnetfotsantennen sitter på en bil. Det blir ingen effektiv antenn, men den blir bättre än ingen antenn.

Jag tog mig friheten att kolla på fastighetsverkets karta. 30m norr om ditt hus ser det ut att stå ett högt träd. En tråd dit tror jag blir mycket bättre, och sedan en avstämningsenhet i schacket. Jag hoppas du står på god fot med ägaren till den fastigheten, eller kan tänka dig att göra det. ;-)

m.v.h.
SM5OCI Per
 
Du kan inte spänna upp en liten tunn tråd och använda taket som jordplan ?
Finns ju en hel del lösningar bättre eller sämre

Lämnar Länkarna här så kanske de går att fundera lite och ge dig ideér som diskussionsunderlag
Om inte en Longwire borde väl kunna gå att gömma väl?

I övrigt så håller jag fullständigt med SM5OCI

73
 
Hej!

Jag tror det skulle fungera, något lite bättre än om magnetfotsantennen sitter på en bil. Det blir ingen effektiv antenn, men den blir bättre än ingen antenn.

Jag tog mig friheten att kolla på fastighetsverkets karta. 30m norr om ditt hus ser det ut att stå ett högt träd. En tråd dit tror jag blir mycket bättre, och sedan en avstämningsenhet i schacket. Jag hoppas du står på god fot med ägaren till den fastigheten, eller kan tänka dig att göra det. ;-)

m.v.h.
SM5OCI Per
Tack för svar!

Tro mig, jag har sneglat år det där trädet. Det står dessutom ganska bra till i förhållande till shacket som du säkert också kunde identifiera. Det där trädet är i ganska dåligt skick så jag skulle inte våga mig upp i det. Dessutom är det bebott av osympatiska råkor så jag skulle nog få ordentligt på nöten om jag gav mig på att klättra upp. Ägaren ser jag knapp röken av, han bor inte på fastigheten. Jag skulle kunna prata med hans grabbar som hänger där och skruvar på sina bilar.


Det där med en tråd och en tuner är något jag överväger, men det kräver lite mer eftertanke och får gärna vänta till våren.
 
Tack för länkarna SA7PGB

En sån där "Fencetenna" är en smaklig lösning. Där ligger problemet i att jag inte har byggt det där staketet än.

 
Tack för länkarna SA7PGB

En sån där "Fencetenna" är en smaklig lösning. Där ligger problemet i att jag inte har byggt det där staketet än.

De finns ju folk som använt struprännor, dragit över tak osv osv
Är de en longwire du ska ha upp i trådet, kastlod eller pilbåge
Helst vill du ju komma iväg en bit från huset om möjligt, finns många möjligheter
 
Det finns nästan hur många möjligheter som helst. Allra bäst skulle nog någon form av multibandsvertikal som inte kräver radialer passa min belägenhet. Denna lösning riskerar dock att bli både dyr och dålig så jag vill ge mig själv tid att fördjupa mig i det hela innan jag (eventuellt) går den vägen.

Just nu klurar jag på det där med magnetfoten alternativt en Icom AH-4 och tråd för att kunna köra radio medan jag funderar. Just nu hänger min dipol för 20 meter och dinglar alldeles för lågt över altanen så den måste väck när vårsolen tittar fram.
 
Jag använder plåttaket till min lilla timmerlada som jordplan för min 40/20 vertikal. Monterad på gaveln så är det väl knappast optimalt, men funkar gör det.
Testa vetja :)
 
Där ser man!

Har du skapat galvanisk kontakt mellan taket och din "jord" på något sätt. Berätta!
Opimalt lär det aldrig bli hemma hos mig heller, men kanske så odåligt som möjligt.
 
received_1204827066521223.jpeg

Så ser det ut. Långt metspö och några sektioner nato-rör som vkc säljer. I matningen en "modifierad L-match" enligt K6MHE vilket gör att antennen funkar på både 40 och 20, utan att koppla om något.
Jorden har jag bara fäst mellan matningspunkt och plåttaket med en trådstump och självborrande plåtskruv.
 
SA2CLC
Det där är elegant! Då kan vi alltså konstatera att det fungerar okej att att använda ett helt vanligt plåttak som jordplan.
 
Man kan också komplettera eller förlänga plåttaket med någon tråd om det behövs. En kvarts våglängd för 40m (dvs 10m hög) vertikal, är en utmärkt bra vertikal på 40, 30, 20 och 17-metersbanden. Då krävs förstås någon form av anpassning i botten för 30, 20 och 17. Funkar direkt utan anpassning även på 15, men strålar då lite uppåt och inte mot horisonten, eftersom den på 15 blir för lång.
 
Förr eller senare kommer det förmodligen att åka upp någon form av permanent vertikalantenn. Jag vill inte lägga ner alldeles för mycket tid, pengar och besvär på en sådan innan jag har koll på vad som kan tänkas funka.
 
Plåttak och vertikalantenner är en bra kombo.

Minns att Sm2fij Johnny körde med en AH-4 tuner som satt på ett maströr med tillhörande radiator (8m metspö) och använde hela plåttaket på lägenhetslängan som han bodde i, som jordplan. Vad jag minns hade han anslutit "ground" på tunern i det stag som gick längs nocken på hela huset och satt ihop med takkonstruktionen på x antal platser genom skruvförband.

Hursomhelst funkade det hela elegant och han körde 80-10M utan problem.

Det problem han dock drogs med, som många andra var störningar från fläktar, nätverk etc etc.

73ś de Gunnar/2vki
 
Back
Top