Magnetic 8806 Powersupply 14V/60A

SM6VKC

Well-Known Member
Jag har fått tag i ett Magnetic 8806 Powersupply 14V/60A .
Ett kraftigt nätagregat avsett för monteras i 19" rack.
Används av bl.a mobiltelefon operatörer.

Någon som har erfarenhet av att använda detta kraftagregat till amatörradio?
Tacksam för info och erfarenheter.

/ Peter
 
Hej Peter,
Jag hade ett sådant med mig till en fyrhelg på Bastungen. Det störde en hel del på HF. Jag fick hämta ett annat att använda till 144/432 MHz.
Vet inte om det var det exemplaret eller om det är så på alla. Ett ypperligt aggregat för övrigt.
 
Stämmer att aggregaten lämnar en del att önska när det gäller störningar på KV. Jag modifierade genom att ta bort den stora kontakten på baksidan. Satte dit en plåtbit med några polskruvar av rejälare modell. 100 nF keramisk konding till jord på varje polskruv och det blev bra.

Fick också bygga in mjukstart (kontaktor med glimtändare + seriemotstånd) för att kunna starta aggregatet med 10 A säkring.

Minns att jag provkörde ett av aggregaten en hel förmiddag med 30 A kontinuerlig last och aggregatet blev inte speciellt varmt. Om jag minns rätt gick det att ställa ner strömbegränsningen med en trimpot. Det är ju lite riskabelt att släppa lös 60 A utan vidare...
 
Stämmer att aggregaten lämnar en del att önska när det gäller störningar på KV. Jag modifierade genom att ta bort den stora kontakten på baksidan. Satte dit en plåtbit med några polskruvar av rejälare modell. 100 nF keramisk konding till jord på varje polskruv och det blev bra.

Fick också bygga in mjukstart (kontaktor med glimtändare + seriemotstånd) för att kunna starta aggregatet med 10 A säkring.

Minns att jag provkörde ett av aggregaten en hel förmiddag med 30 A kontinuerlig last och aggregatet blev inte speciellt varmt. Om jag minns rätt gick det att ställa ner strömbegränsningen m

d en trimpot. Det är ju lite riskabelt att släppa lös 60 A utan vidare...

Blev det acceptabelt att använda till kortvåg efter din modifiering?

Jag har ju sett samma problem och lösning på SEC 1223 nätagg, som ju säljs till och används till små HF riggar.

Efter modifiering verkar dom bli tysta.
 
Back
Top