Magnetic Loop antenna MC-20 från OM0ET - erfarenheter?

SM0TGU

Well-Known Member
Hej, ytterligare en antennfråga från mig :)
Är det någon som har erfarenhet av denna antenn:

OM0ET ger ett seriöst intryck med bra produktinformation och fina videos på sin Youtube-kanal. Men svårt att hitta recensioner av hans antenn MC-20.
mvh Lars
 
Packetet med antennen kom idag. Mycket bra förpackat, man kan använda kartongen som väska för antennen om man vill. Väldigt proffsigt för att vara en hobby-firma. Så inga som helst problem med betalning (banköverföring) och leverans.

Nu ska jag testa antennen och återkommer senare med ett inlägg till.
 
Jag har hunnit med en snabb test på lunchen idag. Det följer inte med någon bruksanvisning utan OM0ET länkar till en video på Youtube där han visar hur man ska montera antennen. Smart! Det tog bara fem minuter för mig att montera den så det är enkelt, jag använder en tripod från Hama som tyvärr är lite klen, men det funkade (se bild).

Materialet verkar hållbart, det är ganska kraftig plast på rören. Kontakter och annat verkar bra ihopskruvat.

Snabbt ut på 20 meter, FT8 och FT4. Detta är den första loop-antennen jag testar och som många har skrivit är det extremt små rörelser man behöver för att justera för bästa SWR. Jag lyckades komma ner till 1,5:1 så det fick duga.

Kör med en IC-705 och drog på med 5 watt (max med batteri). Fick direkt ett QSO med en tysk station, så något kommer i alla fall ut från antennen :) Sedan körde jag ca 5 min CQ för att få lite resultat via PskReporter. Se bifogad bild.

Som sagt, en väldigt kort test, men otroligt kul att komma igång så snabbt, 10 minuter från uppackning av antenn till första QSO.
73
Lars SM0TGU

Monterat på en billig tripod från Hama:

First setup.jpg

FT4 20 meter ca. 10 min test

First 10 min FT4 test.jpg

FT8 20 meter ca. 10 min test. Inget QSO här...

First 5 min FT8 test.jpg
 
En kom fram och frågade om jag skulle köra ett träningspass :) De trodde väl att jag skulle sätta upp högtalare på stativ.
 
Back
Top