MAGNETIC LOOP!

Om jag inte missminner mig alldeles så är 27115 kHz bärvågen i SRT/Ericsson/ATSS ATC-systemet AM-modulerad med 50 kHz som ger synkronism i systemet, alltså utgör denna modulering klocka också för det återsända telegrammet från balisen.

100 % AM ger rejäla sidband +/- 50 kHz från mittfrekvensen.

Jag bodde knappt 400 m från Västkustbanan när jag och kompisarna körde 27 MHz som snabbtelefon mm. Mycket intressant att äntligen fått hela förklaringen till "tågstörningarna". Jag kommer ihåg att kanal 13 (27115 kHz) hade de starkaste störningarna men att störningen återkom på både lägre och högre kanaler med minskad intensitet. Bl.a. på kanal 9 (27115-50=27065 kHz).
 
Hur går det med Magnetic loop körande?
Jag tog fram min lopp i dag och körde en del ryska stationer borta i sirbirien ,fick av en i staden Omsk 579 det var bra på 3watt,trodde ej att loopen skulle dra på så låg uttefekt
detta är på cw,när man tänker efter så är det otroligt att det kan gå det var på 17m,
14 meter var inte lönt kör bara test på det bandet om söndarna,jag är mycket nöjd med min magnetic loop på ett cyckel hjul Hi!

Ni får berätta hur det gick för er, kul att veta.
 
Last edited:
Jag ser att det har kommit intresse av magnetic igen kul.
Jag har kört många länder med min loopar,skall göra en ny av koppar rör,så det blir att
slaglöda, tänkte göra den fyrkantig...

Stig SM7DYZ
 
Last edited:
Jag kan fylla på lite info om vad som hänt med mitt loop bygge, efter att ha provat en 5m lång, 1,6m diameters loop kom jag efter ett tag fram till att den förmodligen var för lång och betedde sig mer som en böjd dipol med samma störnings problem som jag hade på mina andra (vertikal)antenn, dessutom så pass otymplig att den skulle bli mycket svår att montera på ett maströr.
Jag klippte helt enkelt ner antennen till 3m/2m och använder 3m delen till en 1M loop istället vilket gör den mer hanterlig och väldigt tyst (qrm fri) med denna konstellation fick jag direkt in wspr & qrss stationer jag aldrig hört innan med 8m vertikalen.
Kondensatorn kommer att styras med den rc servo enl. Denna beskrivning, Magnetic loop remote tune

jag fick inte kontroll enheten att rotera servot 180 grader så efter att ha bygt 3 st olika fick jag det att funka med denna styrning, http://www.societyofrobots.com/robotforum/index.php?topic=11402.0 med ändringarna som står en bit ner I tråden.

Kommer att fylla på med mer info och lite bilder när bygger kommit lite längre
 
Jag kan fylla på lite info om vad som hänt med mitt loop bygge, efter att ha provat en 5m lång, 1,6m diameters loop kom jag efter ett tag fram till att den förmodligen var för lång och betedde sig mer som en böjd dipol med samma störnings problem som jag hade på mina andra (vertikal)antenn, dessutom så pass otymplig att den skulle bli mycket svår att montera på ett maströr.
Jag klippte helt enkelt ner antennen till 3m/2m och använder 3m delen till en 1M loop istället vilket gör den mer hanterlig och väldigt tyst (qrm fri) med denna konstellation fick jag direkt in wspr & qrss stationer jag aldrig hört innan med 8m vertikalen.
Kondensatorn kommer att styras med den rc servo enl. Denna beskrivning, Magnetic loop remote tune

jag fick inte kontroll enheten att rotera servot 180 grader så efter att ha bygt 3 st olika fick jag det att funka med denna styrning, http://www.societyofrobots.com/robotforum/index.php?topic=11402.0 med ändringarna som står en bit ner I tråden.

Kommer att fylla på med mer info och lite bilder när bygger kommit lite längre

3m/2m och använder 3m delen till en 1M
Förstår inte vad du menar. 3 meter är tydligen omkretsen men vad är 1M?
Vilket frekvensband upplevde du dessa störfenomen?

73
Bengt
SM6APQ
 
3m koppar rör blir ca 1m diameter (95cm för att vara mer exakt).

har störst problem på 40m med s7 i störningar följt av 30m och 20m där 30m ligger på en s2 och 20m med s5 i störning och med störning menar jag då knaster från någon grannes elpryl.

Min erfarenhet är alltså för den som är intresserad av att göra en loop gör den inte för stor, det finns en anledning till att dom kommersiella versionerna (mfj & alex-loop) är dryga metern i diameter.
 
BSS de APQ.

När omkretsen på en loop är kortare än 1/4 våglängd - en del anser 1/10 våglängd (?) - blir loopen "magnetisk". Den får då helt andra egenskaper beträffande riktverkan i närfältet. Detta kanske förklarar varför du upplevde din loop som tystare när du kortat ner den.

När det gäller loopens egenskaper som sändarantenn betyder en fördubbling av loopens yta en fyrdubbling av strålningsmotståndet. Strålningsmotståndet har ett direkt samband med verkningsgraden.

När loopens omkrets har samma mått som våglängden - t ex ett quadelement utan parasitelement - blir impedansen omkring 115-ohm (något beroende på trådens längd/diameter-förhållande) och verkningsgraden följaktligen nära 100%.

Jag är säker på att herrar AOM och AQW kan berätta mera om loopantenner och kanske har andra och bättre förklaringar.

Lycka till BSS!

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Bengt, APQ har rätt. Om du vill testa lite olika versioner så finns det en loop-kalkylator online men du kanske redan upptäckt den. Denna kalkylator varnar om du närmar dig eller överstiger en 1/4-våg i omkretsen.
 
När omkretsen på en loop är kortare än 1/4 våglängd - en del anser 1/10 våglängd (?) - blir loopen "magnetisk". Den får då helt andra egenskaper beträffande riktverkan i närfältet. Detta kanske förklarar varför du upplevde din loop som tystare när du kortat ner den.

Japp, detta var vad jag förväntade mig när jag kortade ner loopen.

Experimenterar parallellt med V/H polarisation vilket vad jag kan se följer saga mönster med riktverkan med loopen ståendes och rundstrålande med loopen liggandes.

73


Mikael
 
En liten uppdatering, plockade fram prylarna från hyllan och monterade ihop dom och det verkar faktisk funka, här är ett litet klipp hur det ser ut just nu, tanken är att servo/kondensator ska monteras ute vid loopen och kontrollenheten inne vid radion, signalöverföring och spänningsmatning kommer ske över en nätverkskabel.

Många projekt som rullar parallellt vilket gör att man grejar ett tag med en pryl sedan blir den liggandes på hyllan några månader mellan varven, därav långt mellan uppdateringarna.

https://www.youtube.com/watch?v=lTaEr2p1P_A&feature=youtu.be
 

Attachments

  • servo.doc
    27,6 KB · Views: 56
Hej,

Är det någon som har koll på för- och nackdelar för en mag loop med flera (två) varv? Den blir ju såklart mindre men blir verkningsgraden lidande? Vill bygga en mag loop med hyffsad prestanda på mitt favoritband, 30m.

72 Alex
 
Hej Alex.
Det här har diskuterats förut på forumet och svaret var då att, Ja det ger minskad effektivitet.
Du vill ha så stor area och så stor antennström som möjligt.
En flervarvsloop verkar inte ge några fördelar annat än att induktansen blir högre jämfört med en lopp med ett varv och samma diameter.
Det är iof. ibland viktigt med högre induktans eftersom avstämmningskondensatorn då kan vara mindre. Så konstruktionsmässigt kan det vara fördelaktigt men som antenn är en loop mest effektiv om den är ett ett enkelt varv med så stor diameter du kan få plats med.

Å andra sidan så är en suboptimerad antenn som man verkligen bygger och får upp bättre en än optimerad som aldrig kommer upp :)
Så gör vad som passar dig bäst skulle jag säga.

Sen blir en lopp för 30m bandet ju ganska liten så det bör inte vara något problem.
En mag-loop brukar man göra med en omkrets som är runt en tiondels våglängd. Det blir tre meter. En cirkel med tre meters omkrets har en diameter som är mindre än 1m så det är ju en ganska "smutt" loop som vi säger här i Skåne.
Du kan labba lite med hur stor du vill loopen skall vara, det är inget som säger at den måste vara en tiondelsv åglängd i omkrets, däremot är övre gränsen en kvarts våglängd.
Ju närmare en kvarts våglängd desto mindre kan kondensatorn vara, dessutom minskar Q värdet när du närmar dig 1/4 lamda så den blir inte lika smalbandig och får en hög effektivitet.
Ju mindre omkrets desto mindre effektivitet får du men det kompenserar till viss del av att Q värdet går upp. Med ökat Q värde får du en högre antennström och då fältstyrkan verka var i direkt proportion av arean multiplicerat med antennströmmen (enligt AOM) så avtar effektiviteten visserligen med minskad omkrets men inte i samma utsträckning diametern minskar.
Det är egentligen det här som gör att mag-loopar är effektiva som små antenner, Q värdet kompenserar genom att transformera upp strömmen.


//Harry
 
Last edited:
Med flera varv; vill du få loopen att gå ned i frekvens, eller försöka få (lite) bättre verkningsgrad ?
Seriell vs Parallell koppling ?
 
Harry, tack för all info. Då får det nog bli en enkelvarvig loop.

SA0CNH, tanken var att bygga en tvåvarvig loop kopplad i serie. Detta för att få ner storleken, till kanske en dia på runt 60-70 cm.
 
Hur ska anpassningen och tuningen utföras för maximal signal från en liten loop för enbart lyssning?
 
Tror det är det samma, hur var det nu, kopplingsloopen runt 1/5 -del av huvudloopen?

Detta om du vill behålla de goda egenskaperna hos linkkopplingen, annars kan du ju
labba med gammamatning eller liknande.
 
Back
Top