MAGNETIC LOOP!

behålla de goda egenskaperna hos linkkopplingen
Kanske ger linkkoppling bättre balans och minskad risk för CM-strömmar.
Har inte provat kopplingslink ännu.

Jag försöker tämja störningarna på 160m men det går inge bra:(
 
Lägger in denna loopen så jag inte kommer helt of topic.

När jag själv tweakade ner min 20-10 M loop till 80M bandet med x-tra påhängd koax kondensator, så blev jag positivt överraskad av de stationer jag kunde fånga in med antennen ståendes på balkongen på 4:e våningen. Att sända gick däremot inte alls, alldeles för hög SWR. Men för mottagning upplevde jag att både störningsnivån och bakgrundsbruset var betydligt lägre, än med "trådvertikal" och motvikt.

På 160M får jag endast in starka CW signaler och nån enstaka SSB station. Sågtandsliknande störningar i panadapter displayen som täcker hela bandet.

Funderar på om en PA0RDT Mini Whip, kan klå en ren "lyssningsloop" som tex Wellbrook. Kapacitiv vs induktiv lyssnings antenn ?
 
Last edited:
Linken ska göra underverk i avstämmare och en mag. loop är ju egentligen en avstämmare
med inbyggd antenn :)

160m, hemma? Det blir nog tufft, fast jag har kört några QSOn hemmifrån på min dipol.

Har experimenterat med små loopar för mottagning, flervarviga med en diameter på runt
15cm och de gav trots sin ringa storlek en imponerande signalstyrka. Ramantenner är
en liknande konstruktion - lite googlande på dem kanske ger lite goda ideér?

Vi ska åka ut till landet nästa helg och då ska loopen upp igen och remoteutrustningen
startas upp då kan jag kanske köra herrn på 160m
 
Vad jag tror mig veta är att vertikala antenner plockar upp mer av den lokala stördimman
och att energin ligger mer i E-fältet än i H-fältet och därför plockar en mag. loop upp
mindre med av dessa störningar.

Det finns ju dessutom möjligheten att fasa bort störningar. PA0SIM är en kille som har
lekt en hel del med loopar och fasning, helt klart en sida att inspireras av.
 
På 160M får jag endast in starka CW signaler och nån enstaka SSB station
Beror det på att brusnivåerna är höga?
Så är det i alla fall hos mig.
Har provat Mini Whip men den duger inte i min brusiga miljö.
 
160m, hemma? Det blir nog tufft
Brusnivån ligger på nu på morgonen på S9+10dB:mad:
I går var jag ute vid stugan och kollade, nålen lyfte inte alls:D

Utfasning har jag halvhjärtat provat men behöver kanske två loopar på var sin rotor för att få bra funktion.
 
Ja så är det nog.
Förutom den "färgglada sågen" i början på 160M bandet, så har jag en återkommande störning som jag inte blir riktig klok på.
Den ses i konstiga intervaller på hela HF bandet. Tror att det är en stark yttre signal på någon fast frekvens som ställer till det i SDR:ens
signalbehandling. Tar jag bort antenn anslutningen försvinner den, så den verkar inte komma från datorn, SDRen själv, eller riggens powersupply.
( Om den inte tar omvägen via utsidan på koaxen förståss). Provat köra allt på batterier och använda kraftfull 1:1 Balun, utan skillnad.

Den konstiga störningen består av en fast stark signal med en liten svagare intermittent signal, 2 sec längd. Antingen till höger eller vänster, ibland
verkar den få problem:D ,och byter sida efter att ha hattat fram o tebaks några gånger o_O
Den e inte så stark eller frekvent på 20 och 15 m banden där jag lyssnar mest. Magloopen minskar störningen betydligt genom att
fungera som ett bandpassfilter och dämpar signaler utanför avstämningen.

störning1.png störning2.png ( Störningsbilderna togs i somras med vertikalen )
 
Last edited:
Här kommer ett par bilder på en kondensator som jag ska använda till en mag loop. Den består av två separata kondensatorer (22-360 pF) som jag byggt ihop till en split stator- modell. Den är lite provisoriskt ihopsatt just nu.

[url=https://postimg.org/image/wa6urrwfh/]Hébergeur d'images[/URL]

[url=https://postimg.org/image/8ztzd4gn3/]Hébergeur d'images[/URL]

20161002_122333.jpg
 
Last edited:
Det kommer ju inte gå så höga strömmar genom kondensatorn så du kan nog prova med dem.

Håller med om att det är ett snyggt bygge!
 
En sändande loopantenn har mycket dålig verkningsgrad och man måste då försöka minimera alla resistiva förluster. Det är därför kommersiella loopar ofta består av grova rör och C är bultat direkt till röret eller en del av detsamma. En tunn tråd till C och ev glidkontakt i statorn ger stora och onödiga förluster.
För mottagning är dessa förluster inte lika märkbara och därför använder många effektivare antenn för sändning men en loop för mottagning då denna ger flera fördelar i störd miljö.
 
Tack för era inputs.

Rotorn är "flytande" så glidkontakten har ingen funktion annat än att ge en fjädrande verkan (ta upp glapp) på axeln. De två stator-halvorna ska kopplas till var sin ände av loopen.

Har en idé om att tillverka grova "kabelskor" i mässing för att öka anliggningsytan, men med QRP så vet jag inte om det är värt besväret.
 
Jag tycker att man ska vara extra rädd om varje dB om man kör QRP. Det är väl bara att prova. Det finns ju hur mycket som helst skrivet om loopar på "nätet". Antar att du har läst en massa.
Om Q-värdet är runt 1000 kan man väl anse att man kommit så långt det är praktiskt möjligt. Det motsvarar en bandbredd på 3,5 kHz på CW-delen på 80-metersbandet exempelvis. Verkningsgraden blir väl 4-5%.
Häromkvällen körde jag en DL-station på 160m som hade en loop i trädgården. Den var 11 meter hög och 5 meter vid, alltså inte cirkulär. Han körde med 400W och hade fina signaler:
https://www.qrz.com/lookup/dk2bj



/Roland
 
Back
Top