Magnetic termination 8822 data

SA4BUK

Well-Known Member
Söker data på denna 50 ohm konstlast/effekttålighet?
 

Attachments

  • 22CED323-2649-4201-B6ED-02C98FB55D63.jpeg
    22CED323-2649-4201-B6ED-02C98FB55D63.jpeg
    93 KB · Views: 50
Om Du öppnar den sitter det troligtvis ett keramiskt ytmonterat effektmotstånd av "större" typ.
Flera fabrikat finns med olika märkningar: KDI, Florida RF, EMC, RFP, etc. Några har typbeteckning
och kan således kanske spåras via Google.
 
Går det inte att höra av sig till Försvarets Materialverk eftersom det verkar ha varit en millitär pryl med M nummer
mvh Lasse sm0ydo
 
Och får man inte fram något annat, kan man göra en ungefärlig bedömning utifrån kylflänsarnas storlek.
 
Kylelement är ca 20x20 cm med flänsar i alu.
Verkar klara 100 w kontinuerligt 60 sekunder utan anm.
 
Jag sålde något på TRADERA som liknar din konstlast för några år sedan.
Den var av annat fabrikat.
Så här beskrev jag den, du ser måtten och fabrikatet samt data som jag hade tagit fram. Fabrikatet lär gå att googla och se mer.

En professionell konstlast, eller 50 Ohm avslutning, 0 – 10 GHz, 100 W. OBS 10 GHz! Fabrikat Radiall. Givetvis måste enheten monteras på kylfläns för att tåla 100 W. Den är försedd med två planfrästa ytor för montering mot kylare, en på varje sida om den skall tåla 100 W någon längre tid, kylpasta används givetvis, samt det krävs 12 st m4 skruvar med mutter. Ofullständig kylning skadar snabbt komponenten. En kvalitetspryl användbar upp till 10 GHz, enligt specifikationen. Försedd med N-kontakt. Storlek: 60 x 42 x 24 mm, förutom N-kontakten som sticker ut 20 mm. Kylytorna är 60 x 42 mm. De 12 st monteringshålen är 4,5 mm. Komponenten är provad, uppvärmd, och jag vet inte huruvida den är använd eller NOS.

Stämmer det in med mått etc. så är det fabrikat Radiall men Magnetic har satt på en egen skylt på din.
En kvalitetspryttel!!!!

SM4FPD
 
Söker data på denna 50 ohm konstlast/effekttålighet?
Du måste nog öppna och kolla.
Jag har några sådana små terminerings-burkar innehållande 150W motstånd.
Inte tillverkade av Magnetic utan Allgon.
 
Du verkar redan veta det som du vill ha svar på.
En sanning med viss modifikation, den funkar bra att köra 100 w på men det jag vill ha är ett datablad på produkten om nån har annars hade jag inte frågat
 
Du måste nog öppna och kolla.
Jag har några sådana små terminerings-burkar innehållande 150W motstånd.
Inte tillverkade av Magnetic utan Allgon.
Den tål det jag vill men det är ren nyfikenhet jag söker info, nån har kanske jobbat med kommersiella grejer typ MTD eller annan fast radioutrustning som minns den.
 
Din bild visar ju en sak som inte är planfräst på sidan som skall skruvas mot kylaren.
Så de är en enklare typ än den jag hade.
Men storleken säger nog att 100 W är det som gäller, väl moterad på kylare.
Men man kan ju ha koll på temepraturen och avbryta om det verkar bli för varmt.
Den jag hade var beskaffad med två ytor mot kylaren, dära 4 x 3 skruvhål.

För att få en uppfattning om hur den beter sig i frekens, så är väl ett test mot en UHF sändare enkelt att göra, såvida man har en bra mätare för reflektion.
Men det är ju lltid intrressant att veta verkliga spec från tillverkaren.

SM4FPD
 
Så här ser den ut med kylfläns
 

Attachments

  • A84F5B20-F3DA-40B8-8AC1-783B6D60FDDE.jpeg
    A84F5B20-F3DA-40B8-8AC1-783B6D60FDDE.jpeg
    1,7 MB · Views: 21
Back
Top