Magnetisk Loop

RM2D

Well-Known Member
Någon som har positiva erfarenheter med magnetiska loopar för sändning? Främst intresserad av antenn för 14-28 MHz som ska placeras på balkongen för att jag åtminstone kan vara hjälpligt QRV från stan.
Bredden på balkongen är cirka 5 meter och den öppna delen (för all del täckt med glas i träramar) är cirka 120 cm. Loopen kan givetvis vara mindre (typ 60-100 cm cirkulär eller kvadratisk konfiguration).

Äntligen...

... har jag fått tag på en variabel vakuumkondensator 10-500 pF.... 10 kV Stor bjässe det där...

Nu dags att finslipa på designen som finns här:

80-20m Magnetic Loop Antenna by Frank N4SPP

Han har lött anslutningskablen i koppar på en stålklämma och inser själv att det är stora förluster i den punkten.

Någon med ide hur man ska minimera dessa förluster på ett snyggt sätt och fästa kopparkabeln bättre mot kondensatorn?

Mats, du har alla möjligheter...signalstyrkan blir kanske lägre men det fungerar....jag har positiva erfarenheter, mest från de jag har haft QSO med som har kört med magloopar. Prova med vad du har plats med i storlek, du kommer att bli överraskad! Tro mig.....

... har jag fått tag på en variabel vakuumkondensator 10-500 pF.... 10 kV Stor bjässe det där...

Nu dags att finslipa på designen som finns här:

80-20m Magnetic Loop Antenna by Frank N4SPP

Han har lött anslutningskablen i koppar på en stålklämma och inser själv att det är stora förluster i den punkten.

Någon med ide hur man ska minimera dessa förluster på ett snyggt sätt och fästa kopparkabeln bättre mot kondensatorn?

På bilderna längre ner på sidan har han ju mjuka kopparklämmor istället.

Det ska bli kul att följa ditt bygge

Back