Magnetisk plåt

SM5OCI

Well-Known Member
Hej!
Jag använder en mini-paddle när jag kör SMFF och SMSS i skogen. På min QRP-maskin, en FT-817, fungerar manipulatorns magnetiska fäste bra, eftersom plåten runt radion är magnetisk. Jag ställer bara manipulatorn ovanpå radion, och den sitter tillräckligt fast för mina fingrar.

För min QRO-radio fungerar det inte lika bra. Plåten är omagnetisk. Jag skulle därför vilja montera en magnetisk plåtbit, kanske 20x80mm stor under radion. Då kan jag fästa manipulatorn upp-och-ned under radion. Jag tror det blir bekvämt.

Min kompetens angående magnetism är tyvärr begränsad. Vilken sorts plåt kan jag använda? Konservburksplåt verkar för ... fult. Fäster magneten sämre om plåten är tunn?

Tips mottages tacksamt.
m.v.h.
SM5OCI Per
 
Förr var det tabu att utsätta sin radio för kraftiga magnetfält. Livsfarligt att ens ha en magneiserad skruvmejsel att meka med.
Ferritkärmor i spolar, toroider i avstämda kretsar och inte minst ferritkärnan i VFO kunde ändra sig och flytta i avstämning.
Kanske det idag är mindre risk att råka magnetisera ferriter och järnpulverkärnor, då de oftast utgör breda filter, bandpass, lågpass och högpass som inte är så extremt viktiga som gårdagens pekade filter. Dvs det gör mindre idag att påverka dem med magnetfält.
Dessutom var kanske järnpulverkärnor mer utsatta än ferier som används mer numera, idag finner vi mest ferritmaterial..

Magneter fastnar på järnhaltiga metaller och legeringar. Ibland på vissa rostfria legeringar. Fastnar ej på aluminium, mässing, koppar.

Men som sagt ferritkärnor järnpulverkärnor kan bli permanent magnetiserande och är därmed förstörda.

Själv skulle jag inte fästa något med magnet på min radiostation.

Även om det finns fall där man sätter en magnetfot på radion som är en väldigt stark magnet. Huruvida den skadas är då en bra fråga, många kanske inte märker av en liten försämring av sin radio.


SM4FPD
 
Köpte tidigare en rund vitlackad rund plåt med klister på ena sidan, det var på Clas Ohlson.
Den hängde ihop med deras magneter, vet inte om de fortfarande har den eller liknande
produkter för magneter.
 
Hej

Jag har också en minipaddel från Palm key med magnet och jag har den fäst på en telegrafinyckelhållare avsedd för benet.
Då slipper du magnetfält osv. Funkar bra i bilen, I det fria och sedan lätt att ta bort nyckeln då det är magnetisk. Har en över om du behöver ha.

Hoppas ok?

73 de sm5ock Håkan I Eskilstuna
 
Förr kunde man köpa fastplattan till minipaddeln separat, det går kanske inte längre ?
 
Back
Top