Magnetloop.

SM7TJC

Well-Known Member
P.g.a. utrymmesbrist och samtidig experimentanda tänkte jag montera upp en magnetloop på vinden. Främst tänkte jag att den skulle gå på 20 och 15 meter. Själva antennelementet tänkte jag göra av ca. 3 meter RG-213 som stäms av med en butterflykondensator. Kondensatorn regleras sedan med hjälp av en stegmotor.

Frågan är bara hur man lämpligen monterar antennen. Jag har sett lösningar med antingen "liggande" eller "stående" loop. Det logiska borde väl vara att den står upp?
Men hur stark riktverkan får man?
Behöver man ordna så att den även går att rotera för att kunna köra åt mer än ett håll?
En liggande loop borde bli rundstrålande, men å andra sidan så blir den väl riktad rakt uppåt, respektive rakt nedåt?
 
Alltid kul med lite exprimentlystnad.

Hade själv en dylik antenn när jag bodde i en vindsvåning i ett hyreshus och var väldigt nöjd med funktionen, dock var den väldigt smalbandig vilket ställde lite krav på att styrningen till kondensatorn är bra och exakt.

När det gäller monteringen så justerade jag lutningen så att minimum av störningar vid mottagning uppstår. Justeringen kan vara ganska kritisk då dämpningen kan vara ganska väl definierad och man får justera sakta för att få störningen minimerad.

Har man inga störningar så slipper man den justeringen och jag vet flera som kör med loopen liggande på vindstaket. Har dock inte provat själv med liggande loop.

Leif / SM7MCD
 
P.g.a. utrymmesbrist och samtidig experimentanda tänkte jag montera upp en magnetloop på vinden. Främst tänkte jag att den skulle gå på 20 och 15 meter. Själva antennelementet tänkte jag göra av ca. 3 meter RG-213 som stäms av med en butterflykondensator. Kondensatorn regleras sedan med hjälp av en stegmotor.

3m RG213? Gaa till skrothandlaren och skaffa lite 2" kopparroer med s.k. "Yorkshire joints", till att bygga en 6 kantig loop. Mata med miniloop eller gamma match. Sjaelv foeedrar jag miniloop matning daa den foerorsakar minst "radiation skew".

Frågan är bara hur man lämpligen monterar antennen. Jag har sett lösningar med antingen "liggande" eller "stående" loop. Det logiska borde väl vara att den står upp?
Men hur stark riktverkan får man?
Behöver man ordna så att den även går att rotera för att kunna köra åt mer än ett håll?
En liggande loop borde bli rundstrålande, men å andra sidan så blir den väl riktad rakt uppåt, respektive rakt nedåt?

En liggande Magnetloop skall uppvisa ett "doughnut" liknande radiation diagram. Avvikelser finns vid matningspunkten.

En staaende Magnetloop kan med foerdel anvaendas med eller utan rotor.
Du kan antingen anvaenda en mekanisk rotor, men aeven ett LC fas naet.
Om du kopplar ett LC naet typ "Artificial Ground" till din Magnetloop saa kan du vrida looben ganska avsevaert utan att ha roerliga delar.

Det paastaas att en liggande Magnetloop uppvisdar hoegre foerluster aen en staaende - ett paastaaende jag inte har testat.

En kritisk del aer avstaemningsmotorns utvaexling. En liten Magnetloop har ganska smal bandbredd saa du faar ha en rejael utvaexling paa servot.

En snitsig model jag sett aer en loesning med tvaa "syngoner". Dessa ger ofta en "presence" eller fingertoppskaensla som om du satt vid antennen och inte via 20 meter kabel.

En vanlig loesning aer tvaa korsade loopar, en paa 80m och en paa 40 + 30 + 20m, ibland aeven till 17 och 15m, monterat paa en liten billig rotor. En rotor paa vinden kommer att driva grannarna till upplopp om den inte gummimonteras ordentligt.

En Magnetloop kan laett oeverskrida rekommenderade straalningsnivaaer om man inte aer foersiktig! Dessutom aer det synnerligen olaempligt att informera menigheten om att man har en "radiation source" paa vinden! Du kommer att faa hela GSM/3G/WiFi maffian paa dig och hemmafruarna i omraadet kommer att tappa haaret.... Discression!

//Dan, M0DFI
 
En Magnetloop kan laett oeverskrida rekommenderade straalningsnivaaer om man inte aer foersiktig! Dessutom aer det synnerligen olaempligt att informera menigheten om att man har en "radiation source" paa vinden! Du kommer att faa hela GSM/3G/WiFi maffian paa dig och hemmafruarna i omraadet kommer att tappa haaret.... Discression!
//Dan, M0DFI

...för att inte tala om störningarna i stereoanläggningar och telefoner. :eek:
/Ingvar
 
GM,

Det här blir roligt Anders, lite som när du körde igång grannarnas tjuvlarm med din temporära vertikal HI!

73, lycka till Håkan SM7WSJ




(MODFI skrev)
En Magnetloop kan laett oeverskrida rekommenderade straalningsnivaaer om man inte aer foersiktig! Dessutom aer det synnerligen olaempligt att informera menigheten om att man har en "radiation source" paa vinden! Du kommer att faa hela GSM/3G/WiFi maffian paa dig och hemmafruarna i omraadet kommer att tappa haaret.... Discression!
 
Naturligtvis blir min antenninstallation mycket hemlig. Jag satsar på en stående loop för 10-20 meter. Det enda som jag är tveksam inför är om stegmotorn klarar av att hålla sig i skinnet när den drabbas av HF. Men det får jag snart veta.....

Jag har ju flyttat och fått nya grannar, så vi får väl se vilka som har tjuvlam i detta området, hi.

Historik:
För ett antal år sedan bestämde jag mig för att köra några DX på 40 meter. Jag hade aldrig haft någon antenn som klarat detta. En 10 meter hög vertikal tillverkades av några aluminiumrör. Med en ölflaska som bottenisolator och en mängd koppartråd över hela gräsmattan så var antennen redo.

Klockan tre på morgonen steg jag upp. Det borde vara en lagom tid för att köra jänkare.
När jag tryckte ner nyckeln bröts morgontystnaden av ett våldsamt tjut. Det var grannens tjuvlarm som bestämde sig för att detektera min sändning.
Nu var goda råd dyra.
Snabbt som ögat rotade jag fram ett par väldämpade hörlurar och kunde genomföra några lyckade DX-QSO:n utan att störas det minsta av tjuvlarmet.......
 
För ett par dagar sedan körde jag en skotte (GM) på 40m. Han matade en inomhus magnetloop med 2W. Jag använde en dipol på 21 meters höjd. Om våra S-metrar vore korrekta skulle hans antenninstallation vara 10-15 dB sämre än min. Jag vet inte vad "inomhus" innebar, men kul att det funkade.
 
Eftersom du ju kör QRP, så kommer din antenn att fungera bra med en "vanlig" vridkonding som inte har så stort plattavstånd. Har själv kört med en dylik antenn förr. Det fungerade utmärkt med QRP.

När det gäller stå eller ligga, har jag bara provat stående, och det fungerade utmärkt. Jag har ingen erfarenhet av hur pass stor riktverkan den har, men de flesta kör den ju stående och fast monterad. Du kommer att märka hur bra det går med QRP, men det visste du ju redan
:eek:)

73 de Bjarne
 
Last edited:
Eftersom du ju kör QRP, så kommer din antenn att fungera bra med en "vanlig" vridkonding som inte har så stort plattavstånd. Har själv kört med en dylik antenn förr. Det fungerade utmärkt med QRP.

Nej nej nej och nej....

Anvaend en butterfly kondensator daa den inte har naagra glidkontakter!

Detta innebaer att du slipper skrap ( qrp ) och gnistbildning ( mera pulver... )

Aeven QRP ger stora spaenningar paa en magloop!! Akta fingrarna!

Du kan ju foer all del bygga "tube capacitors" om du bara skall koera qrp.

QRP? Av erfarenhet brukar det betyda att du oekar effekten tills skiten ryker.. reparerar och markerar laeget foer max effekt.

Du kan utan vidare anvaenda plexiglas och aluminium foer en hemmabyggd butterfly kondensator. Om du vill upp oever 60MHz saa anvend INTE plexiglas daa de typer som finns i hobby handeln ofta har daaliga RF egenskaper.

1.5mm FR4 funkar utmaerkt...


//Dan, M0DFI
 
Intressant att andra kan veta att det inte går med en vanlig konding (Split stator/butterfly, ej vacuum), utan att ha sett min antenn användas, eller att den som kör QRP kan öka effekten tills det ryker, fast man kör med en QRP-rigg.

Det senaste provet gjordes med en kraftig loop av kabel med en konding på typ 150pF med 1mm plattavstånd och 10W. Matarloopen var gjord av RG-58. Kommer att göra fler loopar att användas utomhus för portabelbruk ihop med en K2:a.

Ska du (SM7TJC) köra 100W är en vacuumkonding nog inte fel, annars bygger ju du lätt en konding som passar för ändamålet (butterfly). Hör av dig med resultatet Anders!

Lycka till om du (M0DFI) bygger något eget.

73 de Bjarne
 
Last edited:
Vanliga vridkondningar är OK

Kan inte låta bli att kommentera lite här, eftersom jag under några månaders tid nu just testat olika Mag loop konstruktioner. För närvarande har jag en trippel-loop, eller rättare sagt en dubbelloop för 40 och 80m + en enkellopp för 10-20m.

Dubbelloopen har en rejäl split stator (5,6kg) med 12mm plattavstånd och fixar lätt över 100W. För enkellopen har jag en vanlig vridkondning med ca 2.5mm plattavstånd. Jag har märkt att ju högre upp i frekvens desto högre effekt kan jag lägga på. För 40m får jag överslag redan vid 40W men vid 10m kan jag kasta ut över 60W, med min lilla kondning.

Mottagningen på båda looparna är exeptionellt bra. Ofta hör jag stationer som med loopen (inomhus) som inte hörs med min randomwire (utomhus). Här har jag av naturliga skäl mest erafarenhet mellan 80-17m. De högre banden har det ju inte varit öpningar på vid rätt tillfällen.

Motorstyrning av looparna är ett framtidsprojekt. Förmodligen blir det ingen motor förrän jag skaffat en vacumkondning. Split stator kondningen är så trög att vrida att motorn skulle behöva ett rätt kraftigt vridmoment.

För övrigt är tanken med min loop att jag mest ska ha den till field-days, köra lite från altanen, lusthuset mm - och kanske en och annan FROSSA. Att experimentera med mag loopar är extremt roligt och givande. Helt klart värt pengarna man lägger på kopparrör och kondningar.

73 de SA7ARV
 
Ja, fjärrmanövreringen kan ju stöta på patrull (HF). Jag kommer att försöka mig på en modell med teleskoprör för att kunna ändra omfånget på frekvenserna, där loopen inte nödvändigtvis är rund. Men det återstår att se hur experimentet går. Jag får återkomma med info. Under tiden får mitt fiskespö med jordplan tjänstgöra ihop med LC-tunern och längre trådar.


73 de Bjarne
 
Last edited:
Intressant att andra kan veta att det inte går med en vanlig konding (Split stator/butterfly, ej vacuum), utan att ha sett min antenn användas, eller att den som kör QRP kan öka effekten tills det ryker, fast man kör med en QRP-rigg.

Det senaste provet gjordes med en kraftig loop av kabel med en konding på typ 150pF med 1mm plattavstånd och 10W. Matarloopen var gjord av RG-58. Kommer att göra fler loopar att användas utomhus för portabelbruk ihop med en K2:a.

Ska du (SM7TJC) köra 100W är en vacuumkonding nog inte fel, annars bygger ju du lätt en konding som passar för ändamålet (butterfly). Hör av dig med resultatet Anders!

Lycka till om du (M0DFI) bygger något eget.

73 de Bjarne




Bjarne,

I original texten stod att han avsaag att anvaenda en butterfly kondensator, vilket aer ett gott val.
Jag skrev vad jag minns inget om att det intre fungerar med en "vanlig" kondensator, daeremot paatalade jag problemet med roerliga delar och glappkontakt=skrap.

En butterfly kondensator baseras paa samma naturlagar som din vanliga kondensator...

Att koera 100 Watt och anvaenda en butterfly kondensator kommer sannolikt att funka alldeles utmaerkt. Skall du daeremot upp i effekt saa skall man nog fundera paa glasroer kondensator eller en vakum kondensator.

Om man sedan avser att bygga kondensatorn sjaelv saa aer en butterfly variant ett gott val.

Rent generellt skulle jag nog helst vilja avraada fraan att ta till foer mycket effekt tgill en magloop. Magloopen har en hoeg verkningsgrad och 100W skapar en massa straalning. Man behoever ju inte reta upp grannarna i onoedan samt om man har magloopen i shacket, bespara sig fraan rena haelso faror.


BTW...
Om du vill aendra riktning paa magloopen utan att anvaenda rotor, testa med att koppla en "omvaent kopplad" "artficial ground" till mag loopen i serie med matar koax kabeln...
En vanlig "artificial ground" har ett variabelt LC network i Jordledningen, genom att istaellet koppla saa att man har det variabla LC naetet i serie med koax inner ledaren...
Direktvitets variationen beror naturligtvis paa frekvens och LC komponentens vaerde.

Liknande smaa magloopar paa FR4 anvaends naer man vill ha en "directivity agile" mini antenn utan att behoeva skapa en antenn array eler anvaenda rotor...

///

Bygga sjaelv? Vi har naagot som kallas "Yorkshire Joints" gjorda i koppar. Det aer 1.5" ( plus de andra vanliga roermokar maatten... ) loedbara koppar boejar som goer att man kan bygga en ganska stor 8 kantig mag loop. Dessutom kan man bygga dedn i tvaa delar saa att man kan stransportera den till loftet eller vinden.

Funkade alldeles utmaerkt aenda tills jag installerade vinds/tak isolering med aluminium folie... Efter det blev loopen naestan omoejlig att staemma av...


Om man kan hantera vikten saa aer en 2" 8 kantig koppar loop med 2m diameter inte helt fel. placerad paa golvet, saa har man aendaa utrymme foer en billig rotor eller om man nu vaeljer att montera den horisontalt.


Have fun


M0DFI
 
Skrap?

Vad är det för skrap du pratar om MODFI? Jag har prövat med fyra olika vridkondningar och aldrig råkat ut för något skrap.

Jag har väl haft tur då, som fått tag i "skrap-fria" kondningar antar jag. :)
 
Lucky You!

Visst, skaffar man nya kvalitets prylar saa klarar man nog sig bra men... kondensatorerna blir gamla efter ett tag, speciellt paa en oisolerad vind etc.

En butterfly kondensator ger visserligen "bara" halva kapacitansen/storlek men har inga glidkontaketer alls.

Butterfly kondensatorn aer speciellt laemplig foer hemmabyggaren - inga glidkontakter...

//And a Happy New Year to You All


M0DFI
 
Hej allihopa!
Jag har själv provat att bygga en loop enligt beskrivning på denna länk: Magnetic Loop antenne's.
Den funkar bra men det går säkert att göra den lite bättre, har kört med vanlig vridkonding på 8 - 100pF , ska även prova med en butterfly konding. En sak jag skulle vilja veta är hur kan man göra antennen mera bredbandig? Om jag ligger på t.ex. 14,200 MHz så kan jag gå +- 30 KHz innan SWR blir för hög, eller är antennen så smalbandig? Min konstruktion är gjord av koppar rör (bromsledning till bil)
kanske för liten dimension på "röret"?

// Janne
 
Det ligger i denna antennkonstruktions natur att den blir smalbandig; dess strålningsresistans är så låg att bandbredden i princip bestäms helt av förlustresistanserna i "loopen" och i avstämningskondensatorn tillsammans med reaktansen i komponenterna.

Ett exempel: Antag att vi lyckats få en verkningsgrad i hela systemet på 20%, vilket grovt motsvarar en kvot mellan förlustresistans och strålningsresistans på 5. Strålningsresistansen vid 14 MHz hos en "loop" med 2 m omkrets ligger i häraden 15 milli-ohm, och förlusterna i själva "loopen" 60-70 milli-ohm.

Det går åt c:a 70 pF för att stämma av det hela till resonans, och skulle kondensatorn vara förlustfri så blir Q c:a 2000, motsvarande en bandbredd mellan 3 dB punkterna (3:1 SWR c:a) på 7 kHz.

Nu är inga kondensatorer förlustfria, så förlusterna i kondensatorn ökar bandbredden till +/- 30 kHz på bekostnad av antennens verkningsgrad. Det finns inget sätt att komma runt detta för en given storlek på "loopen", utan det som står till buds är att öka "loopens" omkrets och materialdimension, då ökar strålningsresistansen och förlustresistansen minskar.

Det här är fundamentalt när det gäller "små antenner", och en liten antenn med stor bandbredd har med nödvändighet stora förluster.

Slutligen vill jag varna för en del av påståendena på web-sidan. Det går t.ex. inte att säga något om
"loopens" strålningsdiagram genom att studera hur mycket ett lysrör lyser precis i närheten.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Ovanpå min dubbelloop (1,2m i diameter av 12mm kopparrör * två varv --> 40 och 80m) har jag provat att sätta en upp- och nervänd (matarloop överst, kondning nederst) enkelloop på 75cm i diamter. Det visar sig då att loopen beter sig betydligt mycket bättre än om samma loop står ensam. Ensam går loopen rätt uselt på 12m-17m. Ovanpå dubbelloopen går det att "tuna in" enkelloopen på 10-20m. Allra bäst går den ensam och rättvänd, där den täcker 10-30m med SWR på 1:1 som bäst och 1:1.3 som sämst. Riktverkan har också påvisats i markvågstester, där jag tappar rejält om loopen står felvänd.

Nästa test blir att bygga ett "pariserhjul" av den, så den kan snurras 45 grader uppåt eller nedåt. Med detta vill jag se hur förhållande markvåg/rymdvåg pårverkas. Med den lilla loopen lär konstruktionen bli en lätt match, medans dubbelloppen med sin 5.6kg tunga kondning blir en utmaning att snurra. Här skulle jag verkligen önska mig en vacumkondning :)
 
Back
Top