Maki denki transverter

poxx

Active Member
Hej.

Har varit och är lite sugen på att kanske skaffa lite utrustning för 23cm och funderar då om någon har erfarenhet av Maki denki's transvertrar. Närmare bestämt denna: Länk
Befinner mig just nu i Japan och kommer vara här ett tag till. Så jag tänkte att man kanske skulle köpa en innan man åker hem. Priset på 23cm transvertern ligger på 52000Yen vilket är ca 3000kr. Den verkar ju vara hyffsat flexibel eftersom man kan stoppa in olika....."bandkristaller?" och den har ca 2-3W uteffekt.
Db6nt och dom andra verkar vara låsta till ett mindre frekvensområde, men det kanske är högre kvalitet på dom?.
Fördel eller nackdel med större frekvensområde?
Måste man kanske komplettera med en bandpassfilter för att det inte ska bli skit?
Finns det mycket störningar på 23cm?

Firman verkar göra en hel del olika transvertrar och dom verkar vara populära här vad jag kan se från olika hemsidor. Länk

Vilka frekvenser är det som gäller i Sverige för 23cm? Tror jag lyckats luska ut att ssb ligger runt 1296.300 och eventuell upplänk för satelliter liknande AO40 är runt 1268. Rätt?


Henrik SA4AER
Okazaki, Japan
 
Samma sak för mig, jag är också sugen på att komma igång på 23..
Den transvertern såg ju inte så pjåkig ut till det yttre, frågan hur den är till det inre?
Jag begriper inte mycket av texten men det verkar framgå att slutsteget är en M67715 och att den har en HEMT trissa i RX delen och det låter väl trevligt för 3000.- SEK
Vet du vad det är för IF? 144MHz??
Att kunna byta kristaller är väl bra om man har tänkt använda den i olika länder med skilda QRG för 23cm, även en VXO kan ju vara bra att ha om man blandar ifrån exempelvis 28MHz för att fintrimma sin frekvens men det känns ju lite onödigt... eller??
 
Har också funderat på det... :)

Har aldrig sett transvertern ovan men till det priset och direkt från asien så tror iallafall jag att det är bra kvalité. Klart intressant!

Dom hade mycket att välja på om man gick till huvudsidan...
 
Hej.

Tyvvär så vet jag inte så mycket mer om innehållet än vad jag läst mig till på blockschemat på sidan för 23cm tranvertern.
IF'n på transvertern som jag länkade till är på 144MHz. Tyckte mig läsa någonstans på sidan att dom inte tillverkar just den för 70cm IF. Eller om den bara var tillfälligt slut. Vet ej.
Jo, dom har ju en hel del olika transvertrar med en hög olika IF'er. Verkar finnas både låg och högeffektsprylar, slutsteg och preamp'ar till höger och vänster. Grejjerna finns på denna sida som är huvudsidan på mer eller mindre engelska. =) Länk

Är sugen på att snickra ihop något på 23cm och/eller 13cm som man kanske kan använda till dom kommande 2 nya satelliterna, P3E & Amsat-Eagle eller helt enkelt bara för markkommunikation. Har inte bestämt mig än.

//Henrik - SA4AER
 
Last edited:
-efter att ha surfat runt lite på deras sidor (fråga mig inte hur..?!) och sett bilder på kaviteter, kretskorten och lite annat smått o gott så tycker jag det ser förbaskat välbyggt ut, jag hade slått till utan att tveka!
 
Man blir ju lite sugen på att köpa en. Enligt vad jag läst på den engelska delen så skickar han även utomlands om någon är sugen på en. Han verkar dock inte ta kort, utan man får sätta in pengar på deras konto. Dock så blir svenska banker griniga (egen erfarenhet) då Japan inte har systemet med IBAN och/eller BIC... nått av dom i alla fall. Man får förklara 2 -3 ggr till banken så brukar det gå bra. Finns andra nummer som ska användas.
Har redan handlat lite här, dock inte av Maki denki utan en annan firma.
Blev lite otålig och köpte mig en Icom ID-92, den nya D-star riggen som precis har släppts.
För övrigt en trevlig rigg då vi ändå är inne på ämnet. Rekommenderas.... Länk

//Henrik Sa4aer
 
Hej.

Har varit och är lite sugen på att kanske skaffa lite utrustning för 23cm och funderar då om någon har erfarenhet av Maki denki's transvertrar. Närmare bestämt denna: Länk
Befinner mig just nu i Japan och kommer vara här ett tag till. Så jag tänkte att man kanske skulle köpa en innan man åker hem. Priset på 23cm transvertern ligger på 52000Yen vilket är ca 3000kr. Den verkar ju vara hyffsat flexibel eftersom man kan stoppa in olika....."bandkristaller?" och den har ca 2-3W uteffekt.
Db6nt och dom andra verkar vara låsta till ett mindre frekvensområde, men det kanske är högre kvalitet på dom?.
Fördel eller nackdel med större frekvensområde?
Måste man kanske komplettera med en bandpassfilter för att det inte ska bli skit?
Finns det mycket störningar på 23cm?

Firman verkar göra en hel del olika transvertrar och dom verkar vara populära här vad jag kan se från olika hemsidor. Länk

Vilka frekvenser är det som gäller i Sverige för 23cm? Tror jag lyckats luska ut att ssb ligger runt 1296.300 och eventuell upplänk för satelliter liknande AO40 är runt 1268. Rätt?


Henrik SA4AER
Okazaki, Japan

Har aldrig använt en utv-1200, bara hållit i ett beg.ex i en affär ;)
UTV-1200 har hängt med sen slutet på 90talet,
har sett dom i "CQ-ham" annonser -99 och framåt,

man kan läsa lite om utv-1200B2P ur följande test,
har inte kunnat utläsa vilken HEMT som använts och om det är en senare modifiering, samt om TX-blandare är IC eller vanliga mixerdioder.

ƒgƒ‰ƒ“ƒXƒo[ƒ^[‚P‚Q‚O‚O‚aúK‚o

jämfört med min gamla khune 23cm transverter MKU13 (första modellen från 92-93) så är den uppdaterad flera ggr. (nu: MKU13G3) med hemt och tåligare blandare med mera...

bygga själv är billigast, eller ta nåt begagnat som går hyfsat.....

ed:
5% tillkommer normalt på priset i JA
I SM0 finns en radar på Bromma som stör enormt på 23,
ute i landet borde det vara tystare ?.
ett externt extra 23cm BPF är overkill, det som finns i räcker oftast till.
En preamp är vanligt tbh.
3W räcker inte långt alls, ett 50-100W PA är rätt OK.
Parabol är att föredra före vanlig yagi.
 
Last edited:
Back
Top