Malahit SDR - Problem med mottagning

Hej,

Jag beställde för en tid sen en Malahit / Malachite SDR-mottagare från ebay. Jag tänkte att det kunde vara en bra idé att kunna ta emot kortvågssändningar i dessa ovissa tider.
Efter en längre tids väntan så kom mottagaren tillslut fram (inklusive teleskopsantenn då jag inte har någon extern KV-antenn eller liknande). Mottagaren startade och fungerade som den skulle och hade fantastisk mottagning på FM-bandet (88-108). Dock lyckades jag inte få in en ända sändning på LW/MW/SW eller några utav de starka sändare som finns här i närheten på VHF.
Jag fick därför rådet av en italiensk radioamatör att lägga på en nyare firmware då denna skulle ha bättre stöd för teleskopsantennen. Sagt och gjort så la jag in den nya firmwaren men dessvärre kvarstod problemen med obefintlig mottagning på de övriga banden utöver FM.
Jag var även ute på landet i störningsfri miljö och testade kortvågsmottagningen men även där går inte en enda station in. Har laborerat mycket med inställningar i mottagaren men de gör som jag ser det ingen skillnad.

Så nu vänder jag mig till er som har betydligt mer kunskap än mig. Vet ni någon jag kan vända mig till för att få en genomgång på mottagaren?
Jag tänker att man som ett första steg skulle kunna ansluta mottagaren till en riktigt kortvågsantenn för att utesluta att det är där som problemet ligger. Nästa steg borde vara att granska komponenterna och se om det är någon kallödning eller liknande som orsakar problemet, och där har jag dessvärre heller ingen större erfarenhet.
Jag står givetvis för frakter samt en summa enligt överenskommelse.
Känner ni igen problemet eller har andra idéer kring vad som kan vara fel så tar jag gärna emot dem. Känns tråkigt att behöva lägga en ny mottagare på hyllan.

Stort tack på förhand!

/Johan
 
Tack för länk. Har dessvärre läst igenom den tråden tidigare utan att bli mycket klokare.

Jag har nu provat att ansluta en extern bättre VHF/magentfotsantenn och försökt lyssna på starka minicall-sändare, men den är helt döv även på VHF. Signalerna går in starkt på en IC-R2 med samma antenn, så något fel måste det vara på hårdvaran till SDR:en.

Ta gärna emot tips på reparatörer och dyl.
 
Hej, med den lilla antennen som följer med hör man inte mycket, men lyssnar jag på tex 14Mhz amatördel under dagtid så hör jag alltid några stationer, delar med mig av mina inst.

73
/Micke
 

Attachments

  • 8mcJRH2.jpg
    8mcJRH2.jpg
    1,1 MB · Views: 14
Hej, med den lilla antennen som följer med hör man inte mycket, men lyssnar jag på tex 14Mhz amatördel under dagtid så hör jag alltid några stationer, delar med mig av mina inst.

73
/Micke
Tack! Ställde in den med samma inställningar som du men det gjorde ingen skillnad. Har provat alla möjliga inställningar tidigare. Man ser på vattenfallet med att något är galet.

Korkad fråga kanske, men förliten antenn ?
Dessvärre inte. Har t.om provat med större magnetfots antenn för VHF, men det är tvärdött där med. Så något hårdvarufel är det...
 
Bara för att vara säker, kolla i teleskopsantennens kontakt att det är en SMA och inte en RP-SMA, dvs i antennen ska du ha en pigg i mitten.
 
Bekant råkade ut för detta, mittstiften i kontaktena (SMA) nådde inte ända fram, så rätt kontakt behövs om du skall använda en adapter från BNC eller annnat till SMA.
 
I orginal designen från Ryssland så har de möjlighet att växla mellan normal 50ohms ingång och högimpediv antenn ingång. I det högimpediva läget kan man hjälpligt använda en teleskop antenn för kortvågslyssning om man har det störningsfritt omkring sig, dvs ute i naturen.
I de Kinesiska klonerna av den här designen har de ibland inte lagt in den här elektroniken för att växla mellan detta.
Om det gäller din eller inte är svårt att veta.
Du kan titta menyerna om det finns en inställning för det, det bör bli märkbart bättre mottagning när du växlar över.
Jag antar att du är medveten om "Demo" mjukvaran som normal följer med de Kinesiska klonerna inte ger full funktion i radion.
Du kan ha be betalt för den fulla mjukvaran antingen direkt när du köpte den eller via betalning till Georgiy (malahiteam@gmail.com) i så fall är allt väl, om inte så blir det svårt att köpa den nu när det inte längre går att skicka pengar till Ryssland.

Du kan ju altid köpa en så kallad Aktiv antenn för kortvåg som är avsedd att ha inomhus om du inte kan hänga upp en tråd utomhus.
 
Bara för att vara säker, kolla i teleskopsantennens kontakt att det är en SMA och inte en RP-SMA, dvs i antennen ska du ha en pigg i mitten.
Bekant råkade ut för detta, mittstiften i kontaktena (SMA) nådde inte ända fram, så rätt kontakt behövs om du skall använda en adapter från BNC eller annnat till SMA.
Bra tankar!

Jag dubbelkollade idag och kontakerna på Malahit SDR:en samt magnetfots-/teleskopantenn är dessvärre vanlig SMA (ej RP-SMA). Den tar emot FM-sändare (rundradio) så pass starkt att jag kan använda ATT på sändare som står 6-7 mil bort, så just där fungerar antenner/mottagaren som de skall vilket som jag ser det utesluter eventuella problem med antennanslutning.

I orginal designen från Ryssland så har de möjlighet att växla mellan normal 50ohms ingång och högimpediv antenn ingång. I det högimpediva läget kan man hjälpligt använda en teleskop antenn för kortvågslyssning om man har det störningsfritt omkring sig, dvs ute i naturen.
I de Kinesiska klonerna av den här designen har de ibland inte lagt in den här elektroniken för att växla mellan detta.
Om det gäller din eller inte är svårt att veta.
Du kan titta menyerna om det finns en inställning för det, det bör bli märkbart bättre mottagning när du växlar över.
Jag antar att du är medveten om "Demo" mjukvaran som normal följer med de Kinesiska klonerna inte ger full funktion i radion.
Du kan ha be betalt för den fulla mjukvaran antingen direkt när du köpte den eller via betalning till Georgiy (malahiteam@gmail.com) i så fall är allt väl, om inte så blir det svårt att köpa den nu när det inte längre går att skicka pengar till Ryssland.

Du kan ju altid köpa en så kallad Aktiv antenn för kortvåg som är avsedd att ha inomhus om du inte kan hänga upp en tråd utomhus.

Toppen!
Precis. Jag var också helt säker till en början att det berodde på demo-firmwaren som min levererades med. Jag tog då kontakt med Georgiy via mail och bad om att få köpa en officiell licens för 55$, men PayPal var spärrat pga. krisen i Ukraina så vi fick helt enkelt avvakta med köp till att han hade hittat en alternativ fungerande betallösning.
Jag fick då hjälp av en italiensk radioamatör som hjälpte mig att lägga in fw 1.10a (då denna version fortfarande var möjlig att uppdatera till en riktig licens senare).
Med firmware 1.10a kom möjligheten att växla mellan 50 Ohm / högimped. ingång vilket jag trodde skulle lösa problemet, men det blir dessvärre ingen skillnad när jag växlar så sannolikt saknar min enhet elektronik för det som du säger.
Han jag fick hjälp av hade dock samma version av Malahit som mig men för honom verkade det fungera att växla. Det som jag tycker är lite märkligt med min är att jag inte ens får in starka minicall-sändare när jag använder en extern 50 Ohm Diamond VHF/UHF antenn, vilket får mig att tro att det ändå är något fel på hårdvaran...
 
Back
Top