Man kan bli sur för mindre.

SM0RCL

Well-Known Member
Så håller jag på och labbar med att exportera från HRD till N1MM logger för att få till NAC loggen igår. Och vad händer när man läser på SSA:s hemsida? Jo, de skriver inte i vilket format som loggen ska vara som skickas in till dem. Borde väl finnas en FAQ tycker jag. Trots att jag har lång datorerfarenhet (25+) år så vill man ibland RTFM, inte bara chansa. Jag har blivit för gammal för att testa alla kombinationer.

Så nu är jag i akut behov av support för att få loggen inskickad. Någon vänlig själv som kan ge mig info om i första hand i vilket format som loggen ska ha. Och helst vill jag klara mig med HRD och N1MM Logger. Självklart kan jag editera en textfil, dock inte så sugen på att handjaga XML om det är formatet som gäller.

73 de Kai
 
Hej
Inte för att göra dig mindre glad nu.
N1MM har inte stöd för NAC testerna vad jag vet.
Det är mer till för HF contest. Inte ens NAC28 stöds där i.
De flesta använder nog log4u till dessa tester.

Filen som ska in till SSA är cabrilio.
HRD har inte stöd för att exportera cabrilo filer.
 
NAC loggar dvs loggar från tester på 50 Mhz och högre skall vara i EDI format.

Jag använder Logger av SM0LCB sedan kanske 15 år tillbaka,
Taclog har varit populärt, Log4U som nämns ovan samt Ucxlog.
Jag tror att några lyckats få NiMM att generera EDI logger.

/ Tommy SM6NZB Testledare VHF & up
 
För 4-5 år sedan vet jag att Staffan, SM3JGG skrev till N1MM och föreslog att de skulle lägga in support för NAC testerna. Enligt manualen så finns det numera, dock har jag inte provkört själv med N1MM i nån NAC i "modern tid". Kan ju vara läge att prova om det funkar eller om några regler ändrats. De brukar vara snabba med uppdateringar om nåt inte funkar som det är tänkt.

73 Classe SM3GSK

Citat från N1MM:

6.6. NAC Activity Contest
As there is no serial number needed in the NAC contest exchange serial numbers are not shown and not added to the EDI output (opposed to VHFREG1). In the EDI output the scoring, bonus and multipliers are calculated. The grid locator from the station information is used in the calculations. Also the antennas, heights etc. are taken from this dialog. For more settings and possibilities see the VHF Region 1 contest.

•Window: Select Log type
◦Select: Log Type: VHFNAC
◦Sent Exchange: Nothing specific needed but the 6 digit grid would be fine to used it in the Sent Exchange macros.
 
Last edited:
N1MM fixar edi loggar men inte för NAC testerna då får man ju editera allt en gång till. Tror det är det som Kai inte är intresserad av. Det finns alltså inget stöd för NAC i N1MM.

Har med kört med Logger vilket i mitt tycke är ett bättre program än log4u.
Taclog är lite knöligt att få igång under windows XP/7 upptäckte jag men det går om man bara ger sig den på det.
Bra att du drog upp UCXlog för det har vi med testat från klubben här. Inget som någon av oss som testade det gillade med det funkar även för NAC testerna.

Kör numera med WinTest vilket också har stöd för alla NAC tester. det programet är iofs inte fritt.
 
Det hade jag helt missat SM3GSK.
Känns som jag var ute och cyklade för jag har inte hitta möjligheten själv där i.
Letade lite när jag skulle köra NAC 28 men fick det aldrig och funka. Så därför blev det logger och sen log4u och numera wintest.

Å nu så har jag testat N1MM och cad finner man i versionen. Jo VHFNAC.
Finns med i min version 10.7.2

Efter lite testande så tar inte min version några rutbonus iallafall. Men den klarar av att logga iallafall.
 
Last edited:
Hej Kai med flera,

För NAC28 är det EDI enligt REG1TEST med undantaget PBAND=28 MHz som inte finns specificerat, men som använts så länge jag haft hand om testen, juni 2005. På gamla NAC28-sidan NAC28 2009 finns några svar på vanliga frågor på Testledarens noteringar som kanske kan ge svar på några av dina frågor. Formatet REG1TEST finns även beskrivet i http://www.ssa.se/gdoc.php?id=429 i punkt 5.10.

N1MM har jag inte lagt märke till bland loggarna, men det kan bero på att det fungerar bra. Annars är Log4U och Logger de vanligaste programmen, eller var i alla fall vid den mer manuella hantringen.

Hinner du inte få till loggen i rätt format kan du alltid maila en formell logg i rätt tid till nac28@ssa.se så löser vi det praktiska sen.

/Jan
 
OK, dags att grotta ner sig lite till. Tyvärr så har många program stöd för DOS och möjligen XP, men Windows 7 64-bitar är lite svårare. Winlog ligger bra till, förutom N1MM.

73 de Kai
 
EU HF championship loggen verkade fungera med N1MM som loggprogram. Så jag har iallfall kommit en bit på vägen. Har också fattat lite mer av gränssnittet. Så det är bara att fortsätta vara enträgen och försöka få ordning på VHF NAC. Där har jag fortfarande lite problem, men jag hoppas få hjälp snart nog.

73 de Kai
 
Back
Top