Man kanske skulle berätta vem man är då..

sm3swo

Well-Known Member
Jaha.. Då var det kanske dax igen att ta upp hobbyn. Började för en massa år sedan i Sundsvall som T amatör.. På den tiden när det vara televerket som bestämde och för att köra på kortvägen skulle man kunna CW. Det blev en massa radio på 2 m och 70 cm.. Sedan så.. rann hobbyn ut i sanden.. Flytt till Härnösand..

Under tiden som jag varit QRT har det tydligen hänt saker. Gick häromdan igenom bandplanen för 2 meter och.. Den var sig inte helt lik. CWn är borta som krav. PTS styr men inte så mycket..

Varför nu börja igen.. Ebay.. Klart värt att börja ingen när man kan köpa en fungerande radio för under 500:- Sedan fanns det annat kul där också. Tror att jag skall börja leka lite med länkar via skype och sånt. Skall nog ta ett titt i plånboken framöver och köpa en Yaesu FT-817ND också. Men det får bli senare. Köra lite QRP. Lägenheter och stora antenner lär vara ett problem har jag hört..
 
Välkommen tillbaks.

Jag hade också ett lååångt uppehåll och har upptäckt allt kul som hobbyn har att erbjuda idag. Min resa tillbaks till etern har jag skrivit om i min blogg.

73 de Kai

SM0RCL:s blogg
 
Du kan ju kolla ifall det är något liv i Härnösandsklubben fortfarande. Annars kan jag rekommendera att titta in till Sundsvallsklubben SK3BG tisdagskvällar kl. 19,00, här är alltid något på gång. Ofta något radiorelaterat föredrag i avslappnad miljö. Här är klubbens webplats: SK3BG
I Sundsvall dyker också folk från grannkommunerna Härnösand, Hudiksvall, Kramfors, Östersund osv. upp så du kan känna dig som hemma.

Välkommen
SM3ZBB/Lasse
 
Nopp.. I Härnösand var det dött. Min nya fina UV-3R kom idag. Om allt jag har hört var lite trafik av några yngre på en PMR frekvens och lite trafik på marina VHFen. Något svagt på 145.650 och några ännu svagare på 145.625 som jag lyckades öppna när jag var ute med hundarna.. 650 är vad jag minns norrut. Ö-vik eller Kramfors.. 625 bör vara Härnösand. Men om jag hörde den svagt så vete 17. Kan stå i en källare eller något. Kan vara att radion är dålig. Mitt första QSO idag uteblev i alla fall.

Sundsvall.. R5an gick inte upp hur hårt jag än tryckte på knapparna. Tro inte original antennen är något att hurra för. Jag har beställt ett par andra lite längre. Får se när jag får den lite större UV-5an också. Tullen/posten har den fortfarande. Lär ta ett par dagar till. Den har några fler watt ut.
 
Jag vet inte om du "har koll på" hur UV-3'ans 1750 sänds.
Det är så simpelt att tonen genereras i högtalaren, micen plockar upp tonen och säder den vidare. Funkar väl bra för det mesta, men det har till följd att man inte kan använda 1750 tutan om man har headset inkopplat.

Ville bara belysa den konstruktionsdetaljen om det skulle vara så att du försöker öppna repeatern med 1750 och har headsetet inkopplat.

73 de SM0RVV
 
Härnösand har ingen 2m-repeater i drift vad jag vet. Med 5W borde du kunna nå:
Nordingrå på RV 50, 145,625
Sollefteå på RV 52, 145,650
Sundsvall på RV58. 145,725
Detta når jag från Härnösand via 5/8 mobilpinne men det är mer tveksamt med en liten gummipinne på en handapparat.

Kom nyss från Härnösand där jag varit sedan igår, hade jag vetat att du var sugen på att prova din nya radio hade jag kunnat bistå. I bilen brukar jag ligga på Sundsvallsrepeaterns frekvens normalt. Att scanna av övriga blir för stökigt...

Ikväll är det föredrag av Rune/SM5COP på SK3BG kl 19,00. Du är välkommen.

/Lasse
 
1750 piiiiiipet har jag märkt av.. och alla andra runt om.. Intressant och billigt sätt att lösa den detaljen. Folk är inte vana att det plötsligt piiiiiper utan förvarning. Funkar inte så bra på jobbet.. Möjligen om man försöker vissla.. Det är en jäkla tur att man inte får den där tonen i örat med headset.. Jag har inte testat med ett sånt än.

Tror att jag fått upp den på ,625 och hört ,650 men Sundsvall får bli nästa projekt.. En promenad upp på något berg med UV5an och bättre antenn.. Fick i alla fall brev från posten om den.. Kommer att hämta den på fredag mot lite tull och moms.. Få se om jag kommer in på Sundsvall. Skall kolla vad jag kan hitta för intressant pinne från Kina/HK efter lön. Dom som är på väg är teleskop antenner. Dom borde dyka upp idag eller imorgon. På en så pass lite radio lär det se konstigt ut men jag tror folk på jobbet är vana nu...

COP. Tror att han var SSA ordförande när jag var aktiv om jag inte minns fel. Typ.. 100 år sedan :)
Och stugan ligger i Sidsjö området om jag minns fel nu för tiden. På min tid låg den på södra berget.
 
Jepp. Rune har varit i hetluften.

Och stugan på södra är flyttad. Det där hotellmonstret har stulit Sundsvalls bästa utsiktsplats och breder nu ut sig som en amöba över bergstoppen. Lokalen är som du skrev i Sidsjön.

Du har en ny möjlighet att lyssna på radioföredrag nu på tisdag den 21:a. Då kommer ett radioamatörpar som bott i Vietnam i 20 år och berättar om landet och sina erfarenheter inom radiohobbyn där.

En av våra klubbmedlemmar säljer handapparater och tillbehör av det fabrikat du köpt. Vad jag vet är han billigare än andra och han kanske har ett och annat som du inte visste att du behöver.

Ha dé
Lasse
 
Jag har ingen möjlighet att ta mig till Sundsvall tyvärr.

Hämtade ut UV-5an idag.. Trevlig lite sak. Stabilare än 3an i alla fall. Betydligt mer vikt. Hörde nått välbekant ljud på 145.725 nyss.. Undrar vad det kan ha varit :) Tyvärr knappt över bruset.

Upptäckte en lite opraktisk sak på UV-3Ren.. På 156.0000 har jag en kraftig störning. Ganska exakt på 156.0000 som tydligen är en tillståndsfri frekvens nu. Letade runt lite med 5an men det fanns inte i luften. Testade med min gamla Yaesu FRG-9600 (100 år gammal mottagare som klarar alla moder mellan 60-900 Mhz) och där fanns den väääldigt svagt. Hördes i bruskanten på FM och det hördes även att det fanns en "bärvåg" där om man kollade på SSB. Ganska exakt på 156.0000 som tydligen är en tillståndsfri frekvens nu. Mätaren ut och lite till på UV-3an. Så jag tog och ställde 3an på mottagaren.. Och den tyckte att det fanns en klart kraftig signal där plötsligt.. Testade 5an och 3an antenn mot antenn.. Och den tyckte att det fanns en saftig bärvåg där också plötsligt. Så.. Min UV3R Mark II funkar inte på 156.0000 eller snarare. Den funkar jätte bra som sändare.. Och mottagare av sin egen störning där.
 
som CZR skriver, den lider nog av en så kallad "birdie", alla mottagare lider av birdies och av naturliga orsaker: ju smalbandigare desto färre birdies :)

In essence:
En bredbandig 25-1800MHz Scannermottagare har då många birdies från sin/sina lokaloscillatorer (och produkter därav) medans en smalbandig Motorola GM300 på VHF detekterar färre dito.
 
Och dom små fåglarna har en smärre olägenhet att bygga bo på dom frekvenser som man vill använda.
 
Back
Top