Manick

SM0YDO

Well-Known Member
Fick med den här manicken i en låda med andra prylar som jag köpte men vad är det för någonting
 

Attachments

  • 6E54D3BA-200E-49DC-B6E9-F86A31B25D06.jpeg
    6E54D3BA-200E-49DC-B6E9-F86A31B25D06.jpeg
    1,2 MB · Views: 50
Jag tror det tillhör en tidigare form av fysisk nätverksstruktur, där man använde koaxialkabel i stället för nuvarande "Ethernet-kabel". Jag lyckades inte se hela grejen, men det kan vara en form av externt nätverkskort till en laptop (för just den nätverkstypen).
 
Last edited:
Stämmer gott, det är en Ethernet-transceiver från cirka 1990. Se bild 1 på denna sida. Detta är den andra genationen av Ethernet, med RG-58 som medium. Transceivern kopplades med en (15-polig?) kabel till datorn. Datorn hade alltså en 15-polig kontakt för nätverket, för att kunna placeras på ett avstånd till koaxen.

Men varför då? Jo, den första generationen av Ethernet hade en tjock koaxialkabel, som var så otymplig att man förlade den t.ex. i taket på en korridor på ett kontor. Ethernet-tranceivrarna för första generationen kopplade man till koaxen genom att skära ett hål i skärmen och klämma fast tranceivern på kabeln. Ett vasst stift fick kontakt med innerledaren. Den 15-poliga kabeln gick in i ett kontorsrum och till en dator.

Skillnaden mellan dagens nätverkskablar, för att inte tala om WLAN och mobilt internet med uppemot Gb/s i luften tycker jag är svindlande.

SM5OCI Per
 
Back
Top