Manipulator köpes

SM0AFZ

New Member
Var kan man köpa en enkel, hyfsat bra manipulator.
Jag har inte lust att lägga ut en mindre förmögenhet på "bells and whistles" eller "ögongodis".

// Göran
 
"Var kan man köpa en enkel, hyfsat bra manipulator som dessutom är billig"

Meningen är lite motsägande, en bra manipulator KAN inte vara billig !

Du får nog räkna med c:a 500:- - 1000:-

Varför inte försöka tillverka någonting själv?
Du vet ju hur den skall se ut.
 
Jag byggde en för en tid sedan.
Tycker det är kul med hjemmebyggen.
Avsikten var att göra en liten manipulator, att ha med till 706:an i husbilen i sommar.
Jag använde mig av kretskortslaminat, glasfiber, och två stycken 10 mm breda och c:a 80 mm långa blad. Längst fram lite bredare som paddlar.
En liten alumníniumbox fick rymma den.
De två bladen skruvades på en bit aluminuium och hamnade då 8 mm isär.
Folien kvar på bladens insida där även kontakter placerades.
Kontakter tog jag från ett relä som skrotades.
Justering sker genom att böja kontakterna.
Funkar skapligt, och det blir ju då fjädringen av att man böjer blanden vid manipuleringen. Se detta som ett tips för byggen, det går att med fantasi och tillgång till lämpat material skapa en del kul saker.
Och vad är roligare än att få något ur nävarna?
Kör man highspeed krävs en bätttre manipulator, stabilare och med möjlighet att justera noggrannare.

Det borde dock finnas massor av finare manipulatorer ute på marknaden, begagnade? till salu.
Under 80 och 90 tal såldes tusentals Bencher BY-1 och By-2. Även några Japanska manipulatorer.
Sedan 5 år har inte en enda maniupulator sålts på SRS.

Så var är Morsetelegrafin på väg? Bort?

de
FPD
 
Visst finns de....jag har nog en 7-8 stycken på hyllan, men tyvärr ingen till salu ;)

Jag föreslår att du sätter in en annons på DX-radio och efterfrågar en Bencher BY-1 eller BY-2,
en KENT-paddel är ytterligare ett alternativ som inte heller den bör vara särskilt dyrt.

Dessa är väl inget för en finsmakare men de är klassiska manipulatorer som fungerar väl och till sansade priser.

Vlkommen till DX-Radio - Torget fr radioentusiaster
Bencher, Inc., Amateur Radio Products
KENT Morse Telegraph Keys And Paddles
 
Var kan man köpa en enkel, hyfsat bra manipulator.
Jag har inte lust att lägga ut en mindre förmögenhet på "bells and whistles" eller "ögongodis".

// Göran

Du verkar ha varit med ett tag Göran, en paddel/manipulator är/blir aldrig bättre än operatören. Min hemmabyggda paddel som egentligen är en sideswiper funkar bra om jag kopplar om den som manipulator, squeeze-funktionen försvinner dock, men det går ändå bra.
 
Last edited:
Back
Top