Mantelströmmar - common mode störningar mm

SM0UAN

Well-Known Member
Det finns några idéer om att man kan ha en sorts strömchoke/drossel som motverkar signalströmmar "på utsidan" av en matarledning (koax). Metoderna omfattar att linda ledningen runt en ferrit, ha en luftlindad spole av ledningen, trä på ferritrör, och säkert några andra varianter.

Jag har inte nån mening om dessa metoder, men undrar om det finns en möjlighet att verifiera om man faktiskt har en situation där det existerar sådana störande strömmar.

Lite ytligt känns det som att man borde kunna detektera dessa strömmar genom att utnyttja nån variant av "tångampèremeter", som att låta matarledningen gå igenom en ferritring och ha en uppfångarlindning på ett lämpligt antal varv och sedan "avläsa" denna lindning, med ett oscilloskop eller liknande.

Finns det några etablerade metoder för att detektera problemet?
 
Att få till objektiva absolutmätningar av mantelströmmar är svårt, eftersom omgivningens egenskaper påverkar helheten.

Det som står till buds är att använda "strömtänger" av olika slag vilka mäter strömmarna via någon form av strömtransformator.

Man kan relativt enkelt göra relativmätningar av hur strömmar fördelar sig utefter ledningar, och om en ferrit eller jordning förbättrat eller försämrat situationen.
 
En strömprobe är bland det bästa som finns för att reda ut EMC-problem. Ergo. Generellt vill man inte ha common-mode-strömmar på ledningar ut från apparater (eller in i apparaten för den delen) och det avslöjas med just en strömprobe på ledningen i fråga. Byggs lätt av en klämferrit och några varv koppartråd på den ena halvan som sedan ansluts till en spektrumanalysator, SDR-mottagare eller en vanlig radiomottagare.
En "riktig" köpt strömprobe är elektrostatiskt skärmad vilket förstås är att föredra men en enkel hempulad probe funkar bättre än man kan tro och borde vara en självklar grej i varje amatörs arsenal av prylar för att lösa störningsproblem (eller utvärdera antenner). En köpeprob kostar ca 10 000 kr men en hembyggd kan byggas av delar från den egna rotekassen.

Ta bara all uppmärksamhet kring solcellsanläggnigar med optimerare... Med en strömprobe får man direkt förklaringen varför det blir så mycket störningar från optimerarna. Klämmer man en strömprobe på DC-kabeln uppe på taket så ser man direkt att det kommer ut en massa signaler på DC-ledningarna. Och DC-ledningarna är oskärmade enkelledare som ringlar sig en lång sträcka uppe på taket - en loopantenn har skapats. Och vad händer sedan när man skickar ut högfrekventa signaler på en sådan tingest? Ja, det är ju bara enkel och elementär radioteknik. Signalerna kommer förstås att lämna ledningen och strålas ut till omgivningen. Det kan man förstås räkna ut med njuren men med en strömprobe kan man enkelt visa vad som händer till den som till äventyrs vägrar förstå vad som pågår. Ta en skärmdump på det spektrum som mätts upp med strömproben och jämför sedan det med vad som mäts upp i antennen som drabbas av störningarna så ser man konsekvenserna, och att man lokaliserat rätt störkälla.

Man kan också se hur illa det är med obalans i antenner när man sänder för det ger ofta upphov till HF-strömmar på koaxens utsida. Och har man en sådan antenn så kommer förstås det motsatta att inträffa - dvs att koaxens utsida fångar upp lokala störningar som sedan leds bort till antennen och det vill man ju inte. Förmodligen är det många som har störningsproblem helt i onödan på grund av detta. Ofta orsakat av egna störkällor.

Inget hem är komplett utan en strömprobe. En annan bra-att-ha-grej är en liten sniffprobe som lätt ordnas av en bit RG58 som skalas upp och befrias från skärmen i änden och dras ihop till en liten loop där kabeländen löds till kabelskärmen. En rund loop med någon centimeters diameter är lagom för att kunna leta störningar på ledningar och apparater. Till den som till äventyrs tror att det här med EMC-mätgrejer är dyrt och komplicerat - det är det inte om man improviserar lite och inte sitter handfallen. En SDR-mottagare kan vara en god ersättare till en spektrumanalysator.
 
Då var det gjort en strömprobe och en liten sniffprobe. För strömproben hittade jag en klämferrit med innerdiameter på ca 27 mm samt tillhörande "nyckel" för att kunna "låsa upp" den. Nu ska jag bara lära mig att "se vad jag söker" med hjälp av tinySA:n. :)

Befarar att ett kommande mål är grannens nya solcellsanläggning som är under uppförande. Den är uppdelad på fyra sektioner i tre olika väderstreck med skugga från ett antal större träd, risken är stor att denna anläggning kan komma att helt förstöra mina möjligheter till radiokörning... :eek::(


Sniffprobe.jpgStrömprobe.jpg
 
Back
Top