MARCONI 2955A

SM2GXN

Active Member
Hej!

Som ganska nyligen bliven pensionär har plötsligt de i jämförelse ynka timmar som förut kunde tas i anspråk blivit till ett hav av tid för alla mellan-antenn-och-jord-projekt. Självfallet finns där alltid en typ av svårkalkylerad färdtidtid till en horisont som kommer allt närmare med åren och dessvärre en sådan som kan grusa en del eller kanske rent av alla de planer som byggts upp. Just därför är det väl bara att ta tillfället i akt med den tid som som står till buds och gotta sig i det som känns intressant.

Nåja, nu skulle inte detta bli en novell utan mer handla om vad ni anser om eller har för erfarenheter av en Marconi 2955A. Har samlat på mig massor med instrument under åren, men faktiskt ingen kommunikationstestare för radio. Tänkte helt enkelt att det skulle vara trevligt med ett sådant i shacket som för övrigt kombineras med en elektronikverkstad, men i skrivande stund kanske till 20 procent driftsatt p.g.a. flytt från annan byggnad. Vad säger ni om denna mackapär eller har ni till äventyrs tips på något bättre i prisklassen 10-20000 kronor?

SM2GXN / lycklig och välmående pensionär ;)
 

Attachments

  • Shack 1.jpg
    Shack 1.jpg
    2,5 MB · Views: 61
  • Shack 2.jpg
    Shack 2.jpg
    2,3 MB · Views: 60
Marconi 2955 är en bra radiotestare men börjar bli lite till åren.

När den introducerades i mitten av 80-talet hade den ett svårslagbart pris/prestandaförhållande,
man fick 3-4 2955 för vad en Motorola 2001 kostade.

Tyvärr börjar komponenterna i sådana apparater att åldras så "orenoverade" är lite av "högriskprojekt".

Om jag ska försöka gradera någorlunda vanliga "radiotestare" så blir turordningen denna:

- HP 8920/8921: Bra prestanda men dyr. Finns en uppsjö av varianter och optioner, så köparen måste titta noga innan man slår till.
Verkar hålla ihop bra
- Marconi 2955-familjen: Se upp för åldrade elektrolyter och ett par hybridkretsar. Mycket "intuitiv" att använda.
- Motorola 2001: Ovanlig i SM och ganska svår att laga. Inte alldeles lättanvänd. Finns i ett stort antal varianter
- Rohde&Schwarz CMS 3x/5x: Rätt dyra och kan vara besvärligt att hitta reservdelar till. Bra prestanda
- Schlumberger Stabilock 4040 och släktingar: Bra när de går, men har en svag punkt i nätdelen. Svåra att reparera.

Andra kan tycka olika.

Sedan finns en del andra, t.ex. Neuwirth FUP i olika varianter. Dessa har primärt historiskt intresse.

Man bör även tänka igenom vad man ska ha den till. De allra flesta duger till "go/no-go" testning av enklare radioapparater, men för
att trimma och felsöka mer avancerad materiel krävs det grejor i HP 8921/R&S CMS-klass.

För snart 10 år sedan gjorde jag och en kollega en utredning åt FMV om vad som verkligen behövs för "första-linjen" service
av analog militärradio. Det visade sig att även de enklaste testare räckte alldeles utmärkt för detta, och där stod R&S CTH200 ut.
 
Det är förstås trevligt med det mesta i en låda men det ser ut som du redan har flera av de intrument på bänken redan som ingår i Marconin.
Värföt inte komplettera med de funktioner du saknar genom att köpa intrument för varje specifik funktion som fattas.
 
Marconi 2955 är en bra radiotestare men börjar bli lite till åren.

När den introducerades i mitten av 80-talet hade den ett svårslagbart pris/prestandaförhållande,
man fick 3-4 2955 för vad en Motorola 2001 kostade.

Tyvärr börjar komponenterna i sådana apparater att åldras så "orenoverade" är lite av "högriskprojekt".

Om jag ska försöka gradera någorlunda vanliga "radiotestare" så blir turordningen denna:

- HP 8920/8921: Bra prestanda men dyr. Finns en uppsjö av varianter och optioner, så köparen måste titta noga innan man slår till.
Verkar hålla ihop bra
- Marconi 2955-familjen: Se upp för åldrade elektrolyter och ett par hybridkretsar. Mycket "intuitiv" att använda.
- Motorola 2001: Ovanlig i SM och ganska svår att laga. Inte alldeles lättanvänd. Finns i ett stort antal varianter
- Rohde&Schwarz CMS 3x/5x: Rätt dyra och kan vara besvärligt att hitta reservdelar till. Bra prestanda
- Schlumberger Stabilock 4040 och släktingar: Bra när de går, men har en svag punkt i nätdelen. Svåra att reparera.

Andra kan tycka olika.

Sedan finns en del andra, t.ex. Neuwirth FUP i olika varianter. Dessa har primärt historiskt intresse.

Man bör även tänka igenom vad man ska ha den till. De allra flesta duger till "go/no-go" testning av enklare radioapparater, men för
att trimma och felsöka mer avancerad materiel krävs det grejor i HP 8921/R&S CMS-klass.

För snart 10 år sedan gjorde jag och en kollega en utredning åt FMV om vad som verkligen behövs för "första-linjen" service
av analog militärradio. Det visade sig att även de enklaste testare räckte alldeles utmärkt för detta, och där stod R&S CTH200 ut.
Tack Karl-Arne för ett som vanligt utförligt svar!
Jag har inte direkt, även om det skulle vara kul, tänkt kasta mig in i radiobranschen där det kanske kräver mer än en kommunikationstestare av den typen, men så klart vore det trevligt att ha den möjligheten. Det finns en 2955A för ca 14000 på Ebay, men drar mig dock för ett inköp då jag läst på webben och som du också nämnde, att de har hybridkretsar som förmodligen är näst intill omöjliga att få tag på; dock har jag ingen susning om de står för en relativt hög felfrekvens eller inte. Den som är till salu har klarat ”självtestet” (vilket inte förtäljer något till 100 procent) och är inte heller renoverad av vad som framgick av säljarens information.

Har spanat in CMS-klassen, men pengasumman för dem överstiger med råge vad jag tänkt mig att lägga ut då mina planer för framtiden har ett något blygsamt förhållningssätt till inkommande reparationer. Jag är ju pensionär och har inte tänkt ta mig av daga i förtid p.g.a. för mycket jobb! :) Får ta mig en riktig funderare och kanske tänka lite som SM6POP nyss skrev.
 
Det är förstås trevligt med det mesta i en låda men det ser ut som du redan har flera av de intrument på bänken redan som ingår i Marconin.
Värföt inte komplettera med de funktioner du saknar genom att köpa intrument för varje specifik funktion som fattas.
Tack Anders!
Jo, det har du så klart rätt i och tillika också en god idé att göra så. Har en del men behöver lite till för att det ska bli komplett och förmodligen blir det en mindre kännbar uppgradering än att köpa en fullblods-kommunikationstestare.
 
Motivet för att skaffa "radiotestare" var traditionellt att rationalisera
både uteservice och bänkservice. 1985 var jag med om att anskaffa de första Marconi 2955 till Televerket Radio,primärt för att servicepersonal skulle slippa kånka flera bördor instrument upp i vattentorn för rutintillsyner.

Valet stod mellan 2955, Motorola 2001 och en tung och dyr från Schomandl. 2955 blev mycket populär hos fältgrupperna, och totalt över 40 köptes till sist, huvudsakligen i samband med NMT-900 utbyggnaden.

Bara några år senare upptäckte man att felfrekvensen reducerades när man inte gjorde rutinmätningar på mobilbasarna, och då började "radiotestarna" komma ur bruk hos fältpersonalen.

Det som finns i t.ex. en 2955 eller kanske ännu hellre en HP8921 är annars en rejäl trave av instrument;

- Effektmeter+konstlast
- Genomgångseffektmeter (option)
- Modulationsmätare
- Signalgenerator
- Två audiogeneratorer
- Spektrumanalysator med trackinggenerator (HP8921)
- Selektivanropsgivare och avkodare
- Distorsionsmeter
- Enkelt oscilloskop

Vad som inte finns och som behövs av och till är termisk effektmeter och en sidbandsanalysator tillräckligt bra för att kunna bedöma grannkanalundertryckning hos SSB-sändare. Då krävs det andra "doningar".

1676562011320.png

Det kan diskuteras vilken nytta den experimenterande radioamatören har av alla instrument som en enhet, men när ryggen och tiden blir dyrbar så uppskattas ofta att allting finns i en "låda med handtag".
 
Last edited:
Motivet för att skaffa "radiotestare" var traditionellt att rationalisera
både uteservice och bänkservice. 1985 var jag med om att anskaffa de första Marconi 2955 till Televerket Radio,primärt för att servicepersonal skulle slippa kånka flera bördor instrument upp i vattentorn för rutintillsyner.

Valet stod mellan 2955, Motorola 2001 och en tung och dyr från Schomandl. 2955 blev mycket populär hos fältgrupperna, och totalt över 40 köptes till sist, huvudsakligen i samband med NMT-900 utbyggnaden.

Bara några år senare upptäckte man att felfrekvensen reducerades när man inte gjorde rutinmätningar på mobilbasarna, och då började "radiotestarna" komma ur bruk hos fältpersonalen.

Det som finns i t.ex. en 2955 eller kanske ännu hellre en HP8921 är annars en rejäl trave av instrument;

- Effektmeter+konstlast
- Genomgångseffektmeter (option)
- Modulationsmätare
- Signalgenerator
- Två audiogeneratorer
- Spektrumanalysator (HP8921)
- Selektivanropsgivare och avkodare
- Distorsionsmeter
- Enkelt oscilloskop

Vad som inte finns och som behövs av och till är termisk effektmeter och en sidbandsanalysator tillräckligt bra för att kunna bedöma grannkanalundertryckning hos SSB-sändare. Då krävs det andra "doningar".

View attachment 9394

Det kan diskuteras vilken nytta den experimenterande radioamatören har av alla instrument som en enhet, men när ryggen och tiden blir dyrbar så uppskattas ofta att allting finns i en "låda med ha



Tack igen Karl-Arne!
Jo, jag förstår att syftet med dessa radiotestare var att förenkla all service och underhåll och som du skrev innehåller de en försvarlig trave med instrument räknat i diskret form. Förmodar att det då finns en och annan 2955:a ute bland hobbyfolket och för all del också fåtalet av dem som används i professionellt bruk. Får nog bli, då jag nu sansat mig och tänkt till, att fixa det som i så fall saknas och med det skrivet, uppdatera parken om behov uppstår. Har spektrumanalysator, rf-generator, frekvensräknare, oscillskop och en himla massa mer saker som ibland är ett måste för oss elektronikpulare.
 
Lösa instrument har sina fördelar, men en av poängerna med en integrerad "testare" är att problemet "för mycket lab och för lite bänk" åtminstone kan uppskjutas temporärt.

Idag så har det blivit "köparens marknad" när det gäller "instrument i tidlös design och skottsäkert utförande", eftersom det blir all glesare mellan de som kan använda dem och även tyda resultaten.
 
Lösa instrument har sina fördelar, men en av poängerna med en integrerad "testare" är att problemet "för mycket lab och för lite bänk" åtminstone kan uppskjutas temporärt.

Idag så har det blivit "köparens marknad" när det gäller "instrument i tidlös design och skottsäkert utförande", eftersom det blir all glesare mellan de som kan använda dem och även tyda resultaten.
Så är det absolut Karl-Arne, men jag har riktigt gott om plats vad bänkyta anbelangar och dessutom får nog framtida krav besluta vilka instrument som kommer att trängas med varandra på de bänkytorna. Det viktiga just nu är att alla riggar får den bästa platsen och som för övrigt är den med utsikt över Luleälven. Måste ju ha god koll på den för att kunna berätta till andra på banden när isen lagt eller när den gått. :) Nåja, ingen ko på isen vad gäller införskaffning av eventuella instrument, för vad som nu är det allra viktigaste är att jag också ser till att leva som den pensionär jag är och så klart köra radio.
 
Den ser ju fräsig ut, man kanske skulle skaffa sig nåt sånt. Ett instrument till som står å samlar damm sen, men ha-begäret kan ja uppleva som stort ibland. :)
Tackar SA0BUX och SM7SJR!!
Jättesnällt att ni delade länken och ska faktiskt lägga bud på den! :) SJR, jo ... det finns en del av mina instrument som hamnar under dammsamlandets tecken och också införskaffade "p.g.a./tack vare" (eller hur man nu ska se det) mitt ibland omättliga ha-begär, men de är jättefina! :oops:
 
Lösa instrument har sina fördelar, men en av poängerna med en integrerad "testare" är att problemet "för mycket lab och för lite bänk" åtminstone kan uppskjutas temporärt.

Idag så har det blivit "köparens marknad" när det gäller "instrument i tidlös design och skottsäkert utförande", eftersom det blir all glesare mellan de som kan använda dem och även tyda resultaten.
Så är det, då jag har mitt lab och station i en inredd kattvind, förvisso av det större formatet, så blir det att bygga instrumentparken på höjden.
Det hela är lite som Kalle Ankas husvagn på julafton för att få fri bänkyta till reparationerna.
 
Med begränsat hobbykonto handlar instrumentstrategin även om "support" för äldre elektronik.
De stora drakarna HP och Tek har sina forum för "begagnade instrumentsamlare" och det finns
internetresurser för manualer såväl som för firmware typ EPROM-images så att den driftige
kan uppgradera sådant som för länge sedan blivit obsolet. Till värdefullare äldre instrument
finns tom. nykonstruerade hårdvaruuppgraderingar beskrivna för att hobbyisten skall kunna
reparera sina klenoder eller "hack" som kan appliceras för att låsa upp funktioner som
den första ägaren av ett instrument inte ville betala för.

Alltså: Kolla om det medföljer eller finns komplett servicedokumentation på nätet innan
man bestämmer sig för att lägga ett bud på något lockande.
 
Med begränsat hobbykonto handlar instrumentstrategin även om "support" för äldre elektronik.
De stora drakarna HP och Tek har sina forum för "begagnade instrumentsamlare" och det finns
internetresurser för manualer såväl som för firmware typ EPROM-images så att den driftige
kan uppgradera sådant som för länge sedan blivit obsolet. Till värdefullare äldre instrument
finns tom. nykonstruerade hårdvaruuppgraderingar beskrivna för att hobbyisten skall kunna
reparera sina klenoder eller "hack" som kan appliceras för att låsa upp funktioner som
den första ägaren av ett instrument inte ville betala för.

Alltså: Kolla om det medföljer eller finns komplett servicedokumentation på nätet innan
man bestämmer sig för att lägga ett bud på något lockande.
Helt riktigt! Jag nyttjar alltid, kanske ibland FÖR mycket, en massa tid till research innan jag eventuellt överväger att göra inköp av ett instrument som mer eller mindre gått ur tiden. Oavsett instrument, som du är inne på, så finns en nästan oändliga mängd av information på webben och vad reparationer beträffar så finns alltid god hjälp att finna; EEVblog med fler är i de fallen mycket finfina vänner. :)
 
Vanligt problem på 2955:an är att CRT Kortet (Bla med kaskaden) slutar fungera
:) Ett ovanligt Problem som är rätt enkelt att laga är att Interna Referens oscillatorn slutar fungera (var försiktig när du öppnar den )
Annars verkar dom gå rätt bra vi har haft ett par på min Arbetsplats

SM3RNN /Nisse
 
Vanligt problem på 2955:an är att CRT Kortet (Bla med kaskaden) slutar fungera
:) Ett ovanligt Problem som är rätt enkelt att laga är att Interna Referens oscillatorn slutar fungera (var försiktig när du öppnar den )
Annars verkar dom gå rätt bra vi har haft ett par på min Arbetsplats

SM3RNN /Nisse
Tack för det Nisse! :)
Har aldrig själv använt en sådan, men däremot hängt över en kompis axel då han trimmade en komradio med hjälp av en 2955:a. Tror jag ger mig till tåls och funderar över hur jag egentligen ska göra med eventuella inköp. Kanske jag helt enkelt bygger upp saker och ting i en mer diskret form eller så väljer jag att bataljera med andra pensionärssysslor. :oops:
 
- Schlumberger Stabilock 4040 och släktingar: Bra när de går, men har en svag punkt i nätdelen. Svåra att reparera.
Nätdelen i 4040 är en helt vansinnig konstruktion byggmässigt. Jag har lagat en där det var kortis i en elektrolyt. Otroligt bökigt att byta och de utsätts från värme från halvledarna.
En praktisk grej är att de olika testerna är automatiserade. T ex välj känslighetsmätning för 12 dB SINAD, koppla in HF och LF - tryck sedan på en knapp och man får ett mätvärde. Säkert tänkt som produktionskontroll för löpandebandtestning av mängder av apparater. Även styrbar över GPIB (kanske var option). Finns säkert även i andra radioprovare.
 
Rent allmänt så ska man inte betala för mycket för en radiotestare.
Ett tips är att bevaka konkurser, mer än en "analog komradiofirma" har gått över styr och andrahandsvärdet hos analoga testare är- begränsat. Jag vill påstå ätt en "smärtgräns" ligger vid c:a 5000 kr vid "privatköp".

Min egen HP8921A med alla optioner (nypris c:a 250 kkr på 90-talet) kommer från en konkursförsäljning där förvaltaren trodde den var ett oscilloskop. Det som är riktigt tilltalande med sådana är att de är bra nog att mäta upp SSB-mottagare och i någon mån även sändare.

Om man ska testa många apparater av samma slag är en programmerbar testare som t.ex. HP8921A eller Stabilock 4040 "guld värda". Fick upp ögonen för denna när jag för snart 25 år sedan skulle sortera två SJ-pall med till jobbet donerade SRT CR300 i "hela", "reparabla" och "kassa". Ett jobb som skulle ha tagit ett par dagar med "lösa" instrument tog inte ens en förmiddag med HP8921A.
 
Back
Top