MARCONI 2955A

SM2GXN

Member

det är ett rätt bra instrument :)

SM3RNN
Testade faktiskt bjuda på just den CMS52:an, men tyvärr kom det inte upp till reservationspriset och sista budet var 27500. Nåja, nu är den till salu igen och utan att skämmas så skulle jag mycket gärna kunna tänka mig att ha en sådan på bänken! :cool:

SM2GXN

SM7SJR

Administrator
Staff member
Testade faktiskt bjuda på just den CMS52:an, men tyvärr kom det inte upp till reservationspriset och sista budet var 27500. Nåja, nu är den till salu igen och utan att skämmas så skulle jag mycket gärna kunna tänka mig att ha en sådan på bänken! :cool:

SM2GXN
Oj då, det låter som säljaren vill ha 30 eller mer. Jag slår nog den tanken ur hågen. Lycka till med budning om du är med i den vill säga.

NSBVZY

Well-Known Member
Även jag har två 2955or står, en A och en B.

Fick dem till skänkes och har tänkt att man skulle ha öppnat dem och kika innan man stoppar i kontakten. Någon sa vid nått tillfälle att det lossnade plast? gummi? som blivit gammalt på dessa och åkte runt innuti.

SM0AOM

Well-Known Member
Det stämmer nog. Rent allmänt så åldras inte Marconis 80-talsinstrument inte så vackert...

SM2GXN

Member

Attachments

• CMS52.jpg
    CMS52.jpg
    395.3 KB · Views: 24

SM2DLA

Well-Known Member
Jag har jobbat mycket med CMS52 både vid driftsättning/uh på NMT, men mest på kommradio och luftfartsradio. När man väl lärt sig CMS52:an så är det ett fantastiskt instrument!
Efter pensionering lånade jag den då och då för repeaterjobb mm. Kvarvarande kollega jobbade bara med digital utrustning och behövde det inte. Tyvärr så behövdes instrumentet inom luftfartsradio söderut någonstans. :(
Numera får jag nöja mig med en Neuwirth FMP-20.

SM2GXN

Member
Jag har jobbat mycket med CMS52 både vid driftsättning/uh på NMT, men mest på kommradio och luftfartsradio. När man väl lärt sig CMS52:an så är det ett fantastiskt instrument!
Efter pensionering lånade jag den då och då för repeaterjobb mm. Kvarvarande kollega jobbade bara med digital utrustning och behövde det inte. Tyvärr så behövdes instrumentet inom luftfartsradio söderut någonstans. :(
Numera får jag nöja mig med en Neuwirth FMP-20.
Jodu Sören, visst är det ett finfint instrument. Annars verkar det, åtminstone vad jag hittills tycker, ett instrument man fort lär sig hantera och är hyfsat logiskt. Många av CMS52:eek:rna har en hel del år på nacken men verkar ändå vara ganska driftsäkra; dock verkar displayen vara en svaghet.