Marinens UK antenn 100-156 MHz "raketen"

SA0BLI

Well-Known Member
Har på känd radiomässa inhandlat en trevlig UK antenn. Det är den så kallade raketen som föregångaren till Allgon, Antennteknik, utvecklade någon gång på 70-talet.

Har hittat patentansökningen i PRVs databas och det är intressant läsning! Provkörde i helgen och den går mycket bra på flygradiofrekvenserna.
Uppbyggnaden är den för en jordplanantenn, med 4 spröt nedvinklade kan tänka 45 grader så i praktiken närmar den sig en folded dipole i vertikalutförande. Antennen fanns som standard UK-antenn på marinens fartyg under många år och ser verkligen ut som en raket från en Tintin bok.
Finns det någon som har lite data och kanske historik? Inte mycket finns på nätet, med undantag av det som finns publicerat på www.fht.nu under rubriken Marinens UK materiel.
Just detta exemplar har inte varit sjörullat och har ingen oxidering/korrosion. Fanns lite märkning kvar, bla annat en Telia Mobitel förrådsmärkning för sista tillsyn.

73 de sa0bli
 
Last edited:
En GP-438 väl? Så har jag för mej att den hette i version för flygbandet eller 108-156 MHz.
Erfarenheten av dessa är oxidering i anslutningen matning-radiator som var en pop-nit om jag minns rätt.
 
En GP-438 väl? Så har jag för mej att den hette i version för flygbandet eller 108-156 MHz.
Erfarenheten av dessa är oxidering i anslutningen matning-radiator som var en pop-nit om jag minns rätt.

KYH de BLI

Ja, det verkar vara en GP-438. Den finns upptagen som antenn i Ra-800 systemet. Just detta exemplar är helt rent från oxid så jag tror det varit förrådsställt ganska torrt, och definitivt inte sjörullat

73 Fredrik /sa0bli
 
Back
Top