Markliggande loop för lyssning

SA2CLC

Well-Known Member
Planerar inför höstens antennprojekt, T-antenn för 160m. Under sommaren ska ca 100m koax plöjas ned fram till skogskanten där den ska husera. Som lyssning har jag tänkt bygga mig en K9AY loop eller liknande. I det eviga antenngooglandet fann jag denna mycket enkla RX-antenn beskriven av KK5JY:
som såg enkel och kul ut att testa. Tanken på helt osynliga, fasade antenner liggandes på gräsmattan låter ju för bra för att vara sant.

Gjorde en snabbt igår kväll. 20m fk, en trafo lindad på -73 "tryne" och en rulle 75ohm koax, samt en 3d printad kopplingsbox.
Den hör bättre än jag förväntat mig, dock hör den inte mer än mitt inv.v eller hexbeam.
Den fungerar definitivt bättre än mitt tidigare försök med skärmad loop.
Efter lite lyssnande igår skulle jag säga att den fungerar till ca 30m. Band över det har jag en hexbeam som givetvis hör bättre. Funderar på att låta den växa ned i gräsmattan för att ge den mer lyssningstid, speciellt kanske mot vintern och mer långväga signaler.
Hoppades den kunde stå emot bruset från plasma tv'n på 80m, men det verkar tufft.
Hursomhelst, en väldigt enkel antenn att testa, och tanken på att fasa ett par för riktverkan har jag inte släppt ännu, dock längre ifrån huset isåfall.
20220605_201902.jpg
 
Last edited:
Snygg och praktisk liten låda du har fixat.

Jag har också provat en LoG på mitt sommarställe.
Tyvärr tyckte jag att den var väldigt döv.
Kanske beror det på att jag har mycket järn i marken.
 
För länge sen hade jag en nära markliggande antenn.
60 cm upp på ett stakets längsgående bräda häftade jag fast en tråd, mittmatade med 300 ohms bndkabel.
Den blev då 2 x 30 m lång, och bandkabeln grävde jag ner fram till huset.
OK att lyssna på , särsklit de lägre banden. Men inget att sända på.

Jag har en sk Auroravarnare, består av två jordspett öst väst, med nedgrävd trådar in till en mätare med mittnolla.
En gång anslöt jag den som antenn, gav höga styrkor på långvåg, 137 kHz var på modet, och mellanvåg gick fint.
Men även låmng långvåg, OMEGA fanns på den tiden, omkring 10 kHz.

Men idag är det mest så högt som möjligt som gäller för antenner.

SM4FPD
 
Snygg och praktisk liten låda du har fixat.
Javisst. Man kan ju inte låta ett tilfälle att 3d printa gå förlorat.

Nä, visst är den rätt döv. Men som sagt, bättre än den skärmade loopen i mitt tycke.
Lyssnade på den nu i morse, och den tar upp mer nätbrum än mitt inverterade v. Ska flytta den längre från huset.
 
Detta med LoG och andra lågt sittande lyssnarantenner diskuterades på QRZ.com för en tid sedan.
Någon hade lindat sin transformator på ett material med mycket högre permeabilitet jämfört med -73 material.
Detta hade resulterat i högre antennsignal.
Jag ska vid tillfälle göra nya prov med LoG och använda en annan kärna.
 
Jag har siktet inställt på en BOG, men det är kanske lite off topic. :). (En sådan och sedan en kvartsvågs vertikal på 160m är ett av mina mål. )
 
Off topic skulle jag inte säga. Kan lägga 80m tråd på backen i riktning 300grader, så det kommer säkerligen testas även här.
 
De finns små plastspikar för avgränsningstråd till robotgräsklippare , spänner man ut tråden med ganska tätt mellan dem så tar de 2-3 veckor då gräset växer tills de ligger dikt mot marken och går smärtfritt o köra gräsklippare över :) Borde funka perfekt till LOG
 
De finns små plastspikar för avgränsningstråd till robotgräsklippare , spänner man ut tråden med ganska tätt mellan dem så tar de 2-3 veckor då gräset växer tills de ligger dikt mot marken och går smärtfritt o köra gräsklippare över :) Borde funka perfekt till LOG
Japp, precis såna jag använde. Funkade fint
 
Back
Top