Märkning på gamla kondingar

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Tror att jag har frågat detta en gång innan. Vad betyder denna märkning? 10 000pf (10nF) eller? Jag tror att K-A/SM0AOM har svarat en gång innan, men jag kommer inte ihåg vad det blev riktigt.....Det står även 350V på den.
 
Om det är en "branschstandardmärkning" så är det en 10000 pF 20% tolerans.
Dock kan det finnas variationer, så en kontroll med en multimeter med kapacitansområde rekommenderas ändå.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Det ser ut som 10 pF. Tjocka anslutningstrådar tyder på kraftigt förstorad bild.

/Ingvar
 
Last edited:
-7CZR
Ja, bilden är förstorad. Den som grottat i BC-Rx med rör för AM känner genast
igen en rörkondensator.

10 000pF = 10nF verkar vara ett tänkbart värde.
Saknas felprocent, som i detta fall, så är det alltid 20% !
Förmodligen ursprungligen monterat för avkoppling till jord eller koppling mellan
två steg i Rx.
 
tio eller tiotusen...

Nej, jag tycker fortfarande att fysiskt sett är kondingen för liten för att vara på 10nF 350 volt.
Envis smålänning som jag är... :D
 
Rätt Hans, den ska sitta i detta schema ner till jord. Och den kommer från en gammal BC-pyts som jag slaktakt för att få delarna till att bygga med.

Ska mäta den när jag kommer hem idag. Lånar en multimeter som kan mäta kapacitans.

Ingvar, den är mycket mindre än vad bilden visar.....
 
Kondingen var på 10nF. Ingvar...klicka på länken på mitt första inlägg i tråden....jag har en tumstock intill kondingen, så att du kan se hur liten den är
 
Kondingen var på 10nF. Ingvar...klicka på länken på mitt första inlägg i tråden....jag har en tumstock intill kondingen, så att du kan se hur liten den är

Hej Bjarne! Det var just för att den var så liten som jag trodde den var på 10 pF.
Då får jag väl ge mej. Jag har lärt mej att inte lita för mycket på de bokstäverna. Då hjälpte det inte att vara smålänning. Men det är kanske du också eftersom du sätter i så gamla komponenter. :D Nej, jag skojar Bjarne, dej kan man väl skoja med utan att du blir sur?
/Ingvar
 
Absolut Ingvar. Den kondingen sitter nu i mitt "nya" bygge. En kristallstyrd sändare med 2 rör för 80m CW.
 
Back
Top