Markvåg 2 meter

Vill man få en hel täckningskarta kan man köra det online här. Gratis och bara att registrera sig:
Radio Mobile Online

Bifogar ett exempel på en repeaterberäkning men inget som hindrar att man kör det från sitt hemma QTH. Man kan även lägga in riktantenn.

:)
 

Attachments

  • sk7rqx_50W.jpg
    sk7rqx_50W.jpg
    75,6 KB · Views: 145
Hej
Angående "Markvåg 2 meter"
Jag vill råda till viss försiktighet när man använder ordet markvåg. Begreppet är ett samlingsnamn och det är ett ganska rörigt och ofta missförstått begrepp! Kommunikation via markvåg sker sällan på HF-banden. Det kan ske på lägre frekvenser och då sker det via ytvåg över relativt korta avtånd, vertikal polarisation är då en förutsättning. I vissa fall kan lokala QSO utväxlas via direktvåg på de övre HF-banden, lämpligast på 28 MHz. På 144 MHz bör man använda termen direktvåg (när vi inte utnyttjar reflektioner i troposfär, från meteoriter och norrsken). På ESR hemsida Startsida - ESR försöker jag reda ut begreppen. Under "BYGGEN OCH EXPERIMENT" finns en underrubrik "Myter inom amatörradion" där du finner artikel nr 16 "Markvåg, ytvåg, direktvåg eller markreflekterade vågor?"

73 de SM6ENG / Bertil
 
Last edited:
Vilken fantastisk respons det blev på min tråd
det är roligt när även andra kan ha nytta av det man
vill ha svar på.

Jag har ju nu en "blindkäpp" som är en duobandare 2M och 70CM

Vore kanske lättare att sattsa på en bättre vertikal för 2M
så jag når Uddevalla i alla fall,

Ja det var mycket info att ta in på en gång så jag får läsa på
och fundera lite. Men 73 på er och tack för angagemanget
 
Back
Top