Mars - årets contestmånad

RM2D

Well-Known Member
Mars är en fantastisk månad för oss "contestnördar".

Nu till helgen är det dags för ARRL DX SSB Contest ARRL DX

Den 16-17 mars Russian DX Contest News - Russian DX Contest

30-31 mars blir det prefixeufori i form av CQ WPX SSB Contest CQ World Wide WPX Contest - Home

Lagom paus mellan alla dessa tester så har planerat att köra dem alla från tre olika stationer. ARRL (Single Band 20 HP) - RM2D, RDXC från RW0CWA (alternativt RM2D/0) samt WPX som RM5A (Multi Single)

Ingen risk man får felfria loggar i dessa tester dock :) Tempot, oförutsägbarheten och andra svårigheter gör dessa tester och i synnerhet RDXC en öppen historia där man inte ofta kan abonnera på förstaplatsen.

Väl mött i etern och ta chansen att låta adrenalinet pulsera!

(Om någon har några frågor om dessa tester, mejla mig privat så svarar jag).

PS I Russian DX Contest finns möjligheten att vinna Scandinavian Trophy för bästa Single Op All Band Mixed logg

73 de RM2D (ex RA/SM6LRR), Mats
 
Jag kommer som vanligt på helgerna att hålla mig på dom contestfria banden, eller helt sonika stänga av radion.
 
Jag kommer som vanligt på helgerna att hålla mig på dom contestfria banden, eller helt sonika stänga av radion.

Men litet nyfiken verkar han i alla fall vara... annars hade han ju inte hittat hit till forumets testavsnitt :) För orsaken kan väl ändå inte ha varit att gnälla på testfolkets aktiviteter? ;)

Vi hörs säkert på 30, 17 eller 12 meter vad det lider!

Dit brukar jag också med tillfredsställelse gå då jag är trött på dessa eländers tester...

Visst är det bra med valfrihet...
 
WARC-banden är där jag brukar testa mina slutsteg....
På Contest-banden kör jag med dem.
hehehehe

Konstigt sammanträffande. Samma sak här.

Dessutom brukar jag enbart köra 5NN QSO för att reta de som tror att de slipper contestnördarna på WARC :)

Ragchew CW QSO brukar jag köra mitt under pågående contest på vanliga band för att bevisa för testhatarna att det är möjligt att även göra så. Jag brukar hitta CW-filter ibland så det funkar rätt ok... :)
 
Last edited:
För de som inte förstod att jag var litet ironisk i föregående meddelande, vill jag förtydliga att jag gärna kör Ragchew på WARC-band också...

Det jag bara ville markera litet var att varje litet meddelande jag eller någon annan skickar i contestdelarna på forumen, alltid per automatik efterföljs av ett sedvanligt gnällande på contest:) Ofta från personer som inte finns i min egen log trots väldigt många tusen icke-test QSO de senaste åren.

Märkligt fenomen, eller hur? Och tilläggas ska att jag brukar blanda CW och SSB ganska bra...

Man kanske bara kan "köra" dessa stationer på forumet? :D
 
Men litet nyfiken verkar han i alla fall vara... annars hade han ju inte hittat hit till forumets testavsnitt :) För orsaken kan väl ändå inte ha varit att gnälla på testfolkets aktiviteter? ;)

Vi hörs säkert på 30, 17 eller 12 meter vad det lider!

Dit brukar jag också med tillfredsställelse gå då jag är trött på dessa eländers tester...

Visst är det bra med valfrihet...

Jo, lite nyfiken om det skulle vara värre än vanligt blev jag ju av titeln på tråden, men det verkar ju inte så.

Jag trivs bra på WARC banden på dagtid på helgerna när jag är ledig.

På kvällarna när dom banden har stängt får jag väl göra något annat.

Jag är inte alls testmotståndare, men jag tycker det kan bli lite mycket ibland.

Jag har ju faktiskt ett test diplom på väggen hemma.

Bäst i Sverige på senaste SAC SSB :p


(multi op klass, och jag satt minst vid radion)
 
@RM2D:

Är du bara warcsam eller kör du även de traditionella banden. Jag har inte hört dig 20m eller för den delen 80m, vilket borde funka till dig under de mörka timmarna.
 
Mats lite offtopic.
Men har du ngn kontakt med dom bakom RDXC.
Skulle få ett diplom därifrån men inget har dykt upp.
 
Mats lite offtopic.
Men har du ngn kontakt med dom bakom RDXC.
Skulle få ett diplom därifrån men inget har dykt upp.

Hade samma fundering så ska kontakta dem i veckan som kommer. De har lagt av sig litet i organisationen märker jag.
 
@RM2D:

Är du bara warcsam eller kör du även de traditionella banden. Jag har inte hört dig 20m eller för den delen 80m, vilket borde funka till dig under de mörka timmarna.

Kör himla sällan WARC numera. Då jag hade en 30 metersvertikal blev det mycket QSO, men har nu gjort om den till 20 metersvertikal.

80, 40 och 20 är de band som jag helst aktiverar nu. Var i stugan i helgen och körde litet ARRL DX SSB contest men tröttnade och var mycket på 80 CW. Blev ett tiotal JA faktiskt och det trodde jag inte med min risiga Inv Vee som sitter 7 meter upp (plus 800W).

Nästa helg blir det sannolikt radio fred-söndag eftermiddag. Har ingen station i stan, utan endast i stugan 100 km väster om Moskva.
 
Jo, lite nyfiken om det skulle vara värre än vanligt blev jag ju av titeln på tråden, men det verkar ju inte så.

Jag trivs bra på WARC banden på dagtid på helgerna när jag är ledig.

På kvällarna när dom banden har stängt får jag väl göra något annat.

Jag är inte alls testmotståndare, men jag tycker det kan bli lite mycket ibland.

Jag har ju faktiskt ett test diplom på väggen hemma.

Bäst i Sverige på senaste SAC SSB :p


(multi op klass, och jag satt minst vid radion)


Grattis till den fina insatsen i SAC SSB :)

Egentligen håller jag med dig ibland... Det finns massor med tester som inte är så intressanta och det har gått inflation i att skapa nationella varianter av Russian DX Contest där "alla kan köra alla"....

73 och väl mött på banden!
 
Som nykläckt contest rookie så var ju ARRL nu i helgen självklar att ge sig på :) Kan dock efter många timmars lyssnande konstatera att det var att spänna ambitionsbågen lite väl mycket ...

Med tråddipoler på modest höjd (6m) och relativt enkel transceiver på 100W, ja då var det kört. Man blir lite frustrerad när man ligger och lyssnar på de "stora" grabbarna och alla de hör o kör. Själv hör man i bästa fall 1 av 10 stationer långt nere i bruskanten. Inte fasen är det någon därborta på andra sidan som svarar när man försöker ... Å ni, hur många har ni hört ropa 100 som testmeddelande? Hi Hi

Nej nu skall vi inte deppa ihop! Nu är det snart SSA månadstest och då måste platsen bästa rookie tas tillbaka från SJ2T, Erik borta i Skellefteå :) Han hade fräckheten att sno åt sig den i Februari.

Hoppas alla (för det är väl många andra SM?) som kör ARRL hade bättre lycka än undertecknad? Vänta bara till nästa år, då har man förhoppningsvis fått upp en kratta i luften och då ni :)

73 de Johan
SE3X / SA3BYC
en trots allt glad contest rookie ...
 
Last edited:
Hade samma fundering så ska kontakta dem i veckan som kommer. De har lagt av sig litet i organisationen märker jag.

Det verkar lite så.
Ser att dom inte är så snabba på att uppdatera rekorden heller.
Vore snällt om du kollar detta Mats. Du har ju säkert lite mera känningar än vad jag har där.

Kommer du till Eskilstuna?
 
Back
Top