Mars - årets contestmånad

Det verkar lite så.
Ser att dom inte är så snabba på att uppdatera rekorden heller.
Vore snällt om du kollar detta Mats. Du har ju säkert lite mera känningar än vad jag har där.

Kommer du till Eskilstuna?

Nu har ALL TIME HIGH resultat uppdaterats. http://rdxc.org/asp/pages/recs_w.asp?ID=1

PSE QSP till Fredy FKF:

SOAB-MIX-LP SM6FKF 699 240 894240 2012 Nytt rekord

Jag har även skrivit till gänget och undrat var diplomen tagit vägen. Inget svar ännu, men lovar meddela så fort jag vet något.

Tyvärr inget årsmöte i Eskilstuna. Jag sparar pengarna och kommer då det blir ett riktigt årsmöte med kombination av inte bara radiomässa och årsmötesförhandlingar (utan föredrag och annat intressant).

RDXC blir med call RT0C från Khabarovsk. Multi Single med RW0CWA-gänget.

73 de RM2D, Mats
 
Last edited:
Kör himla sällan WARC numera. Då jag hade en 30 metersvertikal blev det mycket QSO, men har nu gjort om den till 20 metersvertikal.

80, 40 och 20 är de band som jag helst aktiverar nu. Var i stugan i helgen och körde litet ARRL DX SSB contest men tröttnade och var mycket på 80 CW. Blev ett tiotal JA faktiskt och det trodde jag inte med min risiga Inv Vee som sitter 7 meter upp (plus 800W).

Nästa helg blir det sannolikt radio fred-söndag eftermiddag. Har ingen station i stan, utan endast i stugan 100 km väster om Moskva.

Snart kommer våren även till Tivedsbergen, då först kan vi ta oss till våran stuga. Har mediokra möjligheter att köra i från stan. Vi kanske hörs en kväll vad det leder ;)

73
HA5/SM0KBW (Gellert Hotel)
 
Som nykläckt contest rookie så var ju ARRL nu i helgen självklar att ge sig på :) Kan dock efter många timmars lyssnande konstatera att det var att spänna ambitionsbågen lite väl mycket ...

Med tråddipoler på modest höjd (6m) och relativt enkel transceiver på 100W, ja då var det kört. Man blir lite frustrerad när man ligger och lyssnar på de "stora" grabbarna och alla de hör o kör. Själv hör man i bästa fall 1 av 10 stationer långt nere i bruskanten. Inte fasen är det någon därborta på andra sidan som svarar när man försöker ... Å ni, hur många har ni hört ropa 100 som testmeddelande? Hi Hi

Nej nu skall vi inte deppa ihop! Nu är det snart SSA månadstest och då måste platsen bästa rookie tas tillbaka från SJ2T, Erik borta i Skellefteå :) Han hade fräckheten att sno åt sig den i Februari.

Hoppas alla (för det är väl många andra SM?) som kör ARRL hade bättre lycka än undertecknad? Vänta bara till nästa år, då har man förhoppningsvis fått upp en kratta i luften och då ni :)

73 de Johan
SE3X / SA3BYC
en trots allt glad contest rookie ...

Du ska nog inte ge upp så lätt, det var väl rätt ruttna conds på den här testen? och då är det än större handikapp att köra med lågeffekt och dåliga antenner. (jag lyssnade bara lite tvärt över banden)

Hade kondsen varit bättre hade du kört mera, men självklart ska du förbättra din station hela tiden om du vill ha högre poäng i contest.

Kul att se att ni fightas om rookietiteln!
 
Nu har ALL TIME HIGH resultat uppdaterats. Records by Country - Russian DX Contest

PSE QSP till Fredy FKF:

SOAB-MIX-LP SM6FKF 699 240 894240 2012 Nytt rekord

73 de RM2D, Mats

Det var roligt! Det har den gode Fredy verkligen förtjänat! Bra jobbat säger vi alla!

A'BYC de M'FUD
Det är lätt att bli avskräckt när konditionerna är i botten. Ge upp ska man inte. När det hänger på operatören så heter det: kör på bara! och när det hänger på konditonerna så heter det: kör på bara!
Även om man kan tycka att det är trögt och därför väljer att sova en stund så kommer man tillbaka till radion efter ett tag och då är spelbrädet lite annorlunda med en gång.
Det räcker med en enda contest med fantastiska konditioner så blir man helt såld. En sån helg väger upp minst 10 dåliga helger! Och en sån helg kommer till alla förr eller senare. Förutsatt att man har radion påslagen - hi.
 
BYC de VJX, FUD

Tack för de uppmuntrande orden! jo tröttnar gör man ju inte i första taget ...

Det enda jag är riktigt trött på just nu är snö :) lite motsägelsefullt kanske när man bor i en skidort och lever på just turisterna som förlustar sig i snön ... Men när jag var ute på baksidan igår för att få upp en ny dipol till SSA månadstest och simmade fram i 1 - 1,2m djup snö ... ja då vart man trött på'n.

Nåväl det kommer en tid då träd, buskar, hustak och master skall prunka av koaxer och DL tråd! Å så kommer det alltid en ny test att köra och precis som i golf (har jag iofs lagt bakom mig, men kommer ihåg ... ) så just när man skall ge upp och kasta klubborna/radion i dammen så kommer det där perfekta slaget/Qso't som känns i hela kroppen! Visst är det konstigt, men då är allt tråkigt och jobbigt bortglömt :)

Antenner och stationsraffinerande är kul, contest är kul och tillsammans gör de att 1kul+1kul blir 3jätte jätte kul.

/Johan
 
Ska tala om det för SM6FKF vi såg det i resultaten. Kul att han snodde rekorded från SM6NET som tävlar även för SK6HD.
Antar att han kommer ligga i även iår i testen. Men han ska inte gå kamplös från min sida.
Har sett till att bli ledig från allt vad som kan vara den helgen.
 
Snart kommer våren även till Tivedsbergen, då först kan vi ta oss till våran stuga. Har mediokra möjligheter att köra i från stan. Vi kanske hörs en kväll vad det leder ;)

73
HA5/SM0KBW (Gellert Hotel)

Ser fram emot det!

Vi hade det bistert i helgen med temperaturer ner mot minus 30 nattetid, men underbara soliga och milda dagar. Fortfarande 70 cm snö dock.

Jag antar att du har det mysigare i Gellerts varma källor :) Var i Budapest första gången för ett par månader. Verkligen trevlig stad att besöka!

I morgon blir det 9 timmars flyg till UA0I (Magadan) och därefter helgen i Khabarovsk (körandes Russian DX Contest från RT0C).
 
Back
Top