Mascot 719

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Har kommit över ett Mascot 719 med strömbegränsning. Det har 2 st....parallella utgångar? I info på nätet hittar jag att det har "terminals for remote sense". Det har varit pillat lite i det, men vad jag förstår har de två minuspolerna suttit ihop, liksom de två pluspolerna.

Det verkar inte bli någon skillnad när jag växlar mellan 15 och 30 volt ut, det går att vrida upp spänningen till 30v i 15volts läget.

Kan någon klargöra hur det hänger ihop och vad remote sense är för något?

73 de Bjarne
 
Last edited:
Grattis till ett bra och "oförstörbart" aggregat!

Jag har samma erfarenhet att man i obelastat läge kan vrida upp utspänningen
till 30V även i 15V läget. Vad jag förstår så är det inget fel.

"Remote sense" innebär att man kan ansluta avkänningen för spänningsregleringen ända ute vid
lasten, och då kan reglerkretsen kompensera även för spänningsfallet i anslutningsledningarna till lasten.

Allmänt sett bör man vara försiktig med "remote sense", eftersom det finns en risk för att
spänningen kan stiga okontrollerat om det blir avbrott i "sense-ledningarna" på vissa aggregat.

Det anbefalls att kontrollera uppträdandet hos "remote sense"-kretsen vid avbrott på ledningen innan något dyrbart ansluts till utgången på ett nyanskaffat kraftaggregat,

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för hjälpen K-A. Att det är två poler av minus/plus är då för att underlätta anslutningsmöjligheterna, om jag har fattat det rätt.

73 de Bjarne
 
Remote sense

I detta fall (strömförsörjning) brukar det kallas remote sense när man låter spänningsregulatorn via separata ledare, parallella med de strömmatande ledarna, känna av eller "sensa" d.v.s. mäta spänningen ute vid lasten. Självklart låter man spänningsregulatorn/stabilisatorn styras av denna spänning.
Detta gör man för att erhålla en spänningsreglering som är oberoende av att strömmen ger ett spänningsfall i den strömledning som man ansluter lasten med.
Man kompenserar alltså bort spänningsfallet i matarledarna.

Det blir då 2 pluspoler och 2 minuspoler men av dem är 2 st inte avsedda att mata ström utan att mäta spänning. Vilka 2 det är brukar framgå med märkning "s" eller "sense" eller liknade.
Att de i ditt fall varit ihopkopplade betyder att man mätt/sensat direkt vid aggregatets utgång.

Skall strömförsörjningen driva en sändare kan det vara klokt att undvika denna typ av "regleringsförbättringar" eftersom HF:en får ytterligare en möjlig väg att ta sig in och störa regleringen och kanske bränna upp radion. Det blir ju så att säga direktinkopplat..... inte bara instrålat.

/Lars SM3KYH
 
Ja, jag kommer ihåg att det satt 2 st bleck som förband sense skruvarna med de vanliga....
 
Sense polerna är ihoplödda med utgången inuti......det fungerar fint! Tack du oxo Lasse...:)

73 de Bjarne
 
Hallå Mina Herrar,

Har också kommit över ett dylikt nätaggregat från våra vänner i Norge.

Tyvärr var den konstig och ville inte alls fungera som jag ville. Har mätt upp alla komponenter och inget ser bränt ut.

Det går att lossa kortet från låda, eftersom kortet kontakteras via en bred kontakt i botten.

Det var denna som visade sig vara upphovet till problem med nätdelen.
Det jag gjorde var att ta ut kortet, ta bort gammalt grånat och oxiderat lödtenn med flätan.

OBS. Jag provade utan att ha nytt lod på paddarna. Det fungerade inte.
Kontakten är så beskaffad att den verkar kräva att det skall finnas lod på paddarna. Efter att jag hade laggt på nytt lod blev det bättre men inte bra.

Om ni har den äldre varianten av detta aggregat, så finns till höver på fronten en fet switch där man kan välja område 15/30 volt.
Inne i sitter en stor glättningskonding. Kondingen tar i plastdelarna på switchen lite grand. Detta gör att kortet förskjuts lite för mycket åt ena hållet.

Detta medför i sin tur att att kontakteringen inte blir bra mot paddarna. Jag klippte helt sonika av lite av plasten på switchens baksida och kortet kommer i bättre läge över kontakten.

Jag ohmmätte (diod-pipte) alla bläck i kontakten så att de hade god kontakt med nåt passande kompenentben på kopparsidan av kortet.

När allt var klart gjorde detta susen.

Efter test instämmer jag i herrarnas diskussion om att spänningen är hög oavsett vilket område spänningsswitchen står i.

Kortsluter jag för att kolla maxströmmen får jag i 30 voltsläget cirka 1 A.
I 15 voltsläget cirka 1,7 A.

Hur är det med Era aggregat?

Mvh Björne de SM7UWR
 
Switchen mellan hög och låg spänning/ström brukar vara kopplad enligt följande.
 

Attachments

  • power.JPG
    power.JPG
    17 KB · Views: 279
Jag lyfter tråden igen då jag håller på att renovera ett loppisfynd, den äldsta versionen av det "gulliga" aggregatet 719..

Det sitter en diod bakom panelen, kopplad till V/A-switchen, någon som har schemat och kan se vad det är för rackare och vilket håll den var tänkt att sitta?
 
Nu har jag lurat ut det, den skall sitta med anoden mot V/A switchen, en 1N4004 torde duga fint..
 
Jag har ett schema på detta aggregat. Problemet är att det har varit många varianter av det under årens lopp.
Nu ser jag att Du fått snurr på det. Akta Dig för att driva någon apparat med den samtidigt som Du kör på HF. Aggregatet får nämligen spel av HF. Har bekräftats av flera, bland annat FBJ som rostat en liten handapparat ... :-/

Jag har provat också, då drev jag en lite stackars PIC krets som ville ha 5 volt eller så. Som tur var hade jag en 7805 som matades av 719-aggregatet och allt fungerade som det skulle. Jag blev dock överaskad när jag tittade på nätaggregatet och spänningen var närmare 30 volt ... Man blir ju skraj :-O
Jag nycklade min HF-rig med pic:en och körde ut cirka 100 watt och voltmetern på 719-aggregatet gick som en liten vindrutetorkare :)

Jag fick mitt schema från från Mascot, de var MYCKET serviceminded av sig.
Bara att ringa eller mail, jag fick mitt mail tillbaka efter max 30 minuter och däri fanns schemat.

Mvh Björne
 
Last edited:
Back
Top